Nekromanti Alvernas erfarenheter!

Re: Skippa drakarmodulen?

Jo det förstår jag också. Vad jag undrar över är mest hur ljusetsriddare förenar iden "draken vill inte ha riddaren som fiende" med "riddaren har inte den minsta chans mot draken". De är ganska motstridiga förefaller det.
Jag menade givetvis att den ensamma riddarens chans är extremt liten inte lika med noll - sannolikhets skillnaden där emellan är att även en extremt lite chans likväl är en chans. Så varför då ta en onödig risk?
Sen är inte draken dummare än att den inser att även EN riddare kan skaffa hjälp av de ovan nämnda 200 soldaterna/legoknektarna. Det är framförallt därför som den inte vill ha riddaren som fiende. Drakarna inser att fiender har en förmåga att kunna växa om man är en stor och farlig drake...

Du förstod mig fullständigt!

Vindhand verkar dock ha en notorisk förmåga att misstolka vad jag säger och vränga mina ord. Bra då det någon med ordvrängartillbakaförmåga är... :gremwink:

att lyssna är en gyllene gåva

Förhoppningsvis. Det finns som sagt andra lägen än "allsmäktig drake" och "småaktigt intrigerande drake".
Vilket var vad jag försökte förklara för dig - varför måste du se saker o ting så svart eller vitt? *rättar sig själv* Fast det gjorde du ju iofs INTE i och med detta inlägg! :gremsmirk:

Associationer om mäktiga draken Allan

Tänk den uråldrige Ärkedraken Karbylodurin (eller någon annan slumpvist placerad armbåge på tangentbordet), störst och smartast balnd drakar, självskriven ledare, oövervinnelig i envig, visast av dem alla.... och outsägligt dryg. Efter senaste mörkret fick resten av drakarna nog, och gjorde gemensam front mot drygot och uteslöt honom hur alla drakarnas stora planer, för de orkade helt enkelt inte med den dryge översittaren, oavsett hur rätt han hade.
Även om Karbylodurin var mäktigare än alla de andra, och kunde ta sig säkert fyra eller fem av hans mäktigaste fränder samtidigt, så kunde han inget göra då hans eget släkte slöt leden mot honom och bannlyste honom.
Vilket får mig att tänka på en viss Morhaxvith i drakboken. Som är jäkligt överboffrig, stor som få och fetelak i strid. Potensiellt sett borde han vara en väldig tillgång till draksläktet men det är han dock inte. Han är nämligen så brutalt överdestruktiv och en sådan stark förespråkare av absolut våld att senaste gången hade deltog i en av deras aktiviteter, som handlade om avlägsnandet av en viss elak nekromantiker på ön Cai, så spårade han ut lite - det slutade med att hela jäkla staden ödelades.
Att samma person råkar vara en ledargestalt (han är ju trots allt störst bäst och...tja iallafall störst och bäst - enligt sig själv iallafall :gremcool:) och i tidernas begynnelse var med och hetsade fram ett krig de båda släktena emellan - detta är bara ytterligare ett bevis på vad han kan ställa till med.

Så visst mäktig som få men med twisten att han tenderar att ställa till saker ordentligt (det är förmodligen därför som drakarna har gett honom uppgiften att bevaka ett visst tempel på en av de mest svårtillgängliga och avlägsna öarna från centralmundana).

Förutfattade meningar?

Men de som irriterar mig är, att Drakarna måste vara så maximalt bäst...
O vad som irriterar mig är att du tror dig veta det innan du ens har läst boken om dem... :gremwink:

Skämt åsido så kan jag förstå om snacket på forumet samt vad som hintats hittills i Eons böcker tyder på detta.
Men så råkar jag ju också veta exakt hur bra de är och i att de är mycket bra, till och med på det mesta, i detta håller jag med dig. Men att de skulle vara maximalt bäst? Tro mig skissen på drakens stats som neogames gav mig har jag bantat rejält - de blir liksom fetbra ändå.

Drakarslakt

om man alstrar magi ur 4 aspekter/antiaspekter samtidigt är 8+ meter lång, kan spruta eld och är äldre än alla andra kända varelser på mundana så är man maximalt bäst.
Men likt förbannat kan man bli slaktad av små svartklädda kräk som kallar sig dräpare! O hur fasiken kan de lyckas med detta?
Ja, det har jag försökt att förklara i drakarboken under stycket "Hur man dräper en drake". Är medveten om att det kanske inte är det bästa stycket jag skrivit men så var det inte heller så lätt att städa upp efter alla luckor i logiken som Drakväktartriologin lämnade...

Hörrudu ordvrängare där!

ljusetsriddare argumenterade mot sig själv i sin iver att såga riddarromantiken: inte bara var kidnappningen av en princessa för farlig för draken, draken var för farlig för riddaren. Det går inte ihop i mina ögon.
Det där får står för dig då det knappast är varisig en korrekt citering eller summering av vad jag sade. Så om du skall återge vad jag ha sagt - se då till att du gör det med korrekthet och inte placerar det i din egen kontext.

Ljusetsriddare - som föredrar exakta citat av vad folk har sagt just för att unvika ordvrängeri

Repetition är förståelsens moder

Om draken är rädd för en riddare som i praktiken inte är alls ett hot är draken bara dum, och inte är väl draken dum heller?
Draken är inte rädd, vilket jag faktiskt påpekade tidigare, den bara tar det säkra före det osäkra och då är man väl inte särskilt dum eller?

Vari ligger det svåra i att begripa? Varför skulle en drake vara dum för att den av två eller flera möjliga val med samma slutgiltiga mål och resultat väljer det valet vars förloppsväg är minst riskabel? Varför måste ett sådant beslut vara rotat i rädsla när det lika gärna, och som det i lumians fall gör, kan bygga på kylig logik?

Om du faktiskt försöker lyssna på vad jag och andra ordagrant säger utan att tolka om saker och ting i din alldeles egna kontext så skall du se att det också blir mycket lättare att begripa vad folk egentligen menar...

Ljusetsriddare - som är trött på att missuppfattas...eller kanske egentligen mer trött rent allmänt då det börjar bli dax att dra sig till sängs... :gremcrazy:

DAKRilla

Hero
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

Testa att byta ut varje förekomst av "drake" mot "alv" i första stycket av ditt inlägg.

"Personligen ogilalr jag drakarna, det är för öevranvändna, det är så barnsliga!"

Alverna brukar vara betydligt mer överanvända än drakar, rent generellt sett. Många eoniter (särskilt de yngre) verkar även vara ytterst förtjusta i just alver, särskilt de svärdsvingande av dem, och det torde göra dem tämligen överrepresenterade som rollpersoner jämtemot de övriga av Munanas folk. Rent instinktivt när jag läser om din pro-alvism kan jag tänka mig att det gäller din spelgrupp i synnerhet.

"Alla små dagis pojkar blir imponerade av drakar [...] "

Dagisbarn blir säkerligen lika imponerade av de häftiga Tolkienalverna i Sagan om Ringen, som du förespråkar, och särskilt Legolas då. En av mina vänner blev faktiskt konstant kallad just Legolas av ett drägglande barn i dagisålder för inte så länge sedan.

" [...] drakarna kan allt!"

Du gillar ju idén att alverna ska kunna allt, att en tredjedel av dem ska vara "mega skickliga".

"De är odödliga super-duper-mega varelser som spöar skiten ur alla!"

Alverna är per definition odödliga, och du vill att de även ska bli en ännu mäktigare vapenmakt än vad de redan är, vilket ska leda till att de besegrar mörkrets invasion, något som förmodligen inte ens Mundanas alla drakar i samlad trupp skulle klara av.

"Men dom är ju så fruktansvärt kloka attd e inte behöevr göra det.."

Din alver skulle väl också vara för kloka för det. "De håller sig till sitt", som du själv uttryckte det.

"och de äcklar mig, drakarna är för bebis-fantasy"

Hur är det med alverna då?

I mina öron (läs. ögon) låter (läs. ser) det som att dina alver är lika tråkiga som dina drakar och att stora delar av din kritik kan användas mot dina egna alver. Inte för att jag gillar drakar eller alver eller någon annan fantasyvarelse särskilt mycket för den delen.

You got that one right!

Fråga Verduhrakh vettja. St Eoboth var ganska hård, och hade Gud på sin sida. Det väger rätt tungt ibland ;-)
Precis, det kan verkligen vara beklämmande när ens motståndare står i toppen på listan över Daaks favorit stjärtgossar.

Ljusetsriddare - som gillar antydningar

Simon

Swashbuckler
...och ett förslag

Efter att ha funderat över hur det borde fungera i den fiktiva verkligheten, med inlärning, träning för att behålla färdigheter osv, så har jag ett litet förslag på hur man kan lösa det.

Låt reglerna för rollpersonsskapande forma rollpersonens färdigheter fram till vuxen ålder. Efter detta delar man in tiden i perioder som är olika långa beroende på vad rollpersonen är för sort. Under en sådan period får spelaren tjugo enheter, låt oss kalla dem "erfarenhetskryss", att fördela på sina färdigheter. På varje färdighet kan man placera noll, ett eller två kryss, beroende på hur aktivt färdigheten har använts. Vid periodens slut har färdighetsvärdena justerats på följande sätt:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Två kryss - färdighetsvärdet stiger med ett
[*]Ett kryss - färdighetsvärdet är oförändrat
[*]Inga kryss - färdighetsvärdet sjunker temporärt ett steg ner till som lägst halva fulla värdet [/list]

Ett värde som har sjunkit temporärt stiger automatiskt ett steg så fort rollpersonen får ett vanligt erfarenhetskryss i färdigheten. Det höjs alltså automatiskt i stället för att man slår förbättringsslag. Upp till maximalt det högsta värdet som färdigheten har haft.

Antalet kryss kanske ser ut så här:
<ul style="list-style-type: disc">[*]10 kryss - pensionerad människa, inåtvänd alv, någon som helt enkelt inte är så aktiv längre
[*]20 kryss - yrkesutövande, normalt aktiv person
[*]30 kryss - någon som verkligen aktivt arbetar för att bli bättre och utveckla sina kunskaper och färdigheter [/list]

Och perioden är lämpligtvis tio till tjugo år för människor och femtio till hundra år för alver. Jag gillar idén att alver visserligen utvecklas långsammare (sedan de blivit vuxna) men att de också tappar sina kunskaper mycket långsammare än människor.

Jag har använt en friformvariant som såg ut typ så här, och det jag gillar är att man som spelare får ut nånting av att vara en gammal ringrostig veteran som har lagt svärdet på hyllan. Man kan då ha haft ganska höga värden, som nu är ganska låga, men som stiger igen ganska snabbt. Trevligt va?

/Simson

Jimmy_SL

Warrior
Re: Drakar vs rollpersoner

Namnet är Krister.

Trevligt.

För att Daaks kyrka säger det?

Nej, för att jag säger det.

och anser att Draken är gudomlig?

Nu har jag för mig att många i Consaber tror just på Daak?

Jimmy_SL

Warrior

vara vanligare i länder som t ex Jargien,

Det är väl ingen slump att Jargien är det mäktigaste imperiet på Mundana?

Jimmy_SL

Warrior
Re: Det är inte storleken som räknas...

DoD suger. det är den värsta koboldsmeten jag spelat i mitt liv, allt lär ha historia och kultur och bjäffs, precis som Eon, men mindre drakar! De känns fan som om Drakarna får den största rollen i hela Mundaan helt plötsligt bara för den där boken börjar närma sig.

Krille

Super Moderator
Sabrisk vs jargisk kyrka

"Nej, för att jag säger det."

Dåså. Om du ogillar synen på drakar såpass mycket, ändra på dem.

"Nu har jag för mig att många i Consaber tror just på Daak?"

Dock inte enligt den jargiska moderkyrkans doktrin. Aboraten i Tibara må säga vad sjutton han vill, men hade det inte varit för Verdurakh så är risken milt sagt stor att Consaber hade varit en lydprovins under det icke-troende Thalamur igen. Det vet den normale sabriske bonden, det vet också den sabriska kyrkan och framförallt så vet den sabriske kungen det, så aboraten kan ta sina åsikter om drakar och stoppa upp dem nånstans där solen aldrig lyser.

Och enda orsaken till att Consaber inte är fördömt och exkommunicerat som helhet är att aboraten också vet det.

Krille

Super Moderator

"Det är väl ingen slump att Jargien är det mäktigaste imperiet på Mundana?"

...ledsen att behöva säga det, men Jargiens stjärna var rätt kortlivad jämfört med till exempel det Coloniska imperiet.

Var? Jo, just det: Jargien håller på att stagnera. Consaber och Cirefaliska samväldet är på väg om.

DAKRilla

Hero
Hoho

Öh, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det där men... tja, det var ett annorlunda sätt att möta kritik på. Helt klart. Även om det visserligen handlar om din syn på alver så tycker jag du borde försöka att ta saker liiite mindre personligt. Du vet; även om det är din personliga åsikt som kritiseras så handlar det om något väldigt påhittat. Ingenting att bråka om, egentligen.

Men visst. Vill du inte diskutera vidare om detta eftersom du inte vill att någon ska ifrågasätta din alv- kontra draksyn så kan jag ju inte tvinga dig.