Okej, nu har jag plöjt de fyra fem trådar som det länkas till häromkring, och är klar att lägga mig i... (Puh!)
De som med stor auktoritet och väl vägda ord argumenterar för att flerhundraåriga alver inte har bättre färdigheter än framgångsrika nybörjarkaraktärer missar ändå ett par grejer, IMHO.
Huvudargumentet är att ju mer man kan desto mer tid måste man lägga på att upprätthålla sina kunskaper. Ett annat argument är att ju äldre man blir desto sämre blir man på att lära sig nytt. Ett tredje är att Förbannelsen gör alverna särdeles dåliga på det där med inlärning, särskilt när det har gått ett tag.
Naturligtvis köper vi de här argumenten, men vad de innebär vill jag ta med en nypa salt. Som jag ser det så är innebörden av detta att De Långlivade inte fortsätter sin inlärning i oförminskad takt från barndomen och framåt, men det är bara självklart för då skulle varenda hundrafemtioåring ha över trettio på varenda hobbyfärdighet.
Men att inte folk skulle fortsätta lära sig efter fyrio, eller femtio eller hundrafemtio, det är bara löjligt. Jag vet en språkvetare (in real life) som kan fjorton språk flytande och som, vid över sextio års ålder, lär sig behärska ett helt nytt språk okej på runt två veckor. Eller se på sjuttioåriga skådespelare som fortfarande blir bättre och bättre. Och så skulle alver sluta lära sig helt och hållet? Kom igen!
Jag föreslår att vi enas kring att inlärningen saktar in sådär lagom fort för människor och ex-vis dvärgar (och möjligen aningen snabbare för alver om man vill att deras natur ska vara på det viset). Nu pratar jag med avseende på verklig ålder, endast verklig ålder, och de första femtio-hundra åren. Efter det så kommer inlärningsförmågan att långsamt fortsätta gå ned för De Långlivade allteftersom tiden går... Vad som faktiskt händer med färdigheterna är dock helt individuellt och beror på vad en given person sysslar med och hennes inställning till det hon gör. Ni vet, personer är olika intresserade av att kämpa för personlig utveckling...
Jag tror att det är svårt att göra schabloner för det här, men om jag ska göra det ändå, så kan jag tänka mig att en ”standardmänniska” ägnar de första trettio åren åt att tillgodogöra sig kunskaper och färdigheter, och sedan är ”yrkesverksam” i kanske mellan tjugo och fyrtio år. Under den första tiden höjer hon aktivt sina färdigheter, men under den senare perioden säger vi att hon arbetar mer eller mindre på ”löpande band” och därför höjs inte färdigheterna mer än mycket långsamt.
Istället kan jag tänka mig en ”standardalv” som ägnar de första femtio till hundra åren åt att aktivt bli bättre, och sedan är löpande band-verksam i allt från femtio till tvåhundrafemtio år. Efter det kanske hon orkar vara inåtvänd i omkring hundra år eller lite längre innan hon ger upp.
Det här tar ingen hänsyn till ”extraordinära” individer, typ rollpersoner.
Om vi godtar det här som en mycket schablonmässig norm, och tänker oss att alver har ungefär samma inlärningsförmåga som människor när de är unga (tycker jag verkar rimligt) så skulle det innebära att den genomsnittlige alvisk yrkesutövaren är något men inte överdrivet bättre än det mänskliga genomsnittet. Kanske har den genomsnittlige mänsklige yrkesutövaren 11-12 på sina viktigaste färdigheter, medan den alviske dito har 14-15. Utöver detta kommer naturligtvis Mästarna. De personer som inte ägnar sig åt löpande band-verksamhet utan dedikerar sina liv åt perfektion inom sina områden. De når naturligtvis mycket högre än så här.
Vi kan tänka oss att den mänskliga Mästaren ägnar typ 50-60 år åt att bli bättre och att hon hamnar på 18-20 i sina bästa färdigheter. Här märks det mer att alverna lär sig långsammare, för under det första seklet av Standardalvens liv har hon bara nått upp i omkring 15 i sina färdigheter. Sen beror det bara på hur länge hon orkar hålla på. Som hundrafemtioåring skulle jag låta den alviske Standardmästaren vara på nivå med sin mänskliga dito på 50-60 år, och ge henne 18-20. Om hon ännu inte förfaller till det löpande bandets tillvaro, så skulle jag ge henne omkring 22 som tvåhundraåring, 24 som trehundraåring och kanske 25 som fyrahundraåring. Men nu är det nog inte fler alver som orkar driva på så här än vad som kan räknas på en amöbas fingertoppar.
Självklart är varje mästare unik, men det här kanske kan tjäna som ett slags referens. Rollpersonsystemet är aldrig menat att skapa standardpersoner, men frågan är om någon över hundra år kan kallas för standardperson. Jag föreslår att man hittar individuella lösningar för varje Asgammal rollperson man vill skapa, och kommer överens med in spelledare om vad hon ska ha för värden.
Jo, en sak till: Inåtvända alver.
Med påpekandet att Förbannelsen gör att alla händelser minns som om de var igår i färskt minne tycker jag att det skulle vara synd att säga att inåtvända alvers färdigheter skulle sjunka särskilt fort alls. Mycket coolare då att säga att de är kvar där de är, men att alven bara inte använder sig av sina färdigheter. Då skulle en alv som lockas ur sin inåtvändhet in i en ny lidande fas vara väldigt grym, men olycklig. Och det är kul. Tycker jag.
/Simson