Leon
Leo carcion
Förbud mot uniform (man får inte förege sig att vara myndighetsperson) och förbud mot nazistsymboler (hets mot folkgrupp) är något helt annat. Enda anledningen till att dessa blandas ihop med burkadebatten är att de råkar ta sig klädformer, men i dessa fall är det symolen, inte plaggen, som är förbjudna.Anarchclown said:Fast alltså, det finns redan en bunt med förbud för vad man får och inte får ha på sig. Man får inte maskera sig alls till exempel. Man får inte bära kniv om man inte är Sikh, man får inte bära valfritt plagg när man jobbar i piketen. Man får inte bära uppna nazistsymboler på grund av diverse olika lagar i väldigt många länder. Man får absolut inte knata runt naken på stan. Man får inte bära uniform om man inte faktiskt är någon av det yrke vars uniform man använder. Om man bär annan nations uniform bör man vara en del av någon slags officiellt sammanhang annars är man teoretiskt sett ute och krigar på främmande mark.
Burkan är inte unik i att bli förbjuden. Dessutom undrar jag om det är så många fler länder än Frankrike. Så om siffran är 1 mot 0 så känner jag inte att den är så illa?
Edit: Tog bort burkan på slutet. Vet inte vad den meningen handlade om.
Vad gäller nakenhet ser jag ingen anledning alls till att det skall vara förbjudet och tror inte heller strängt talat att så är fallet : det faller under förargelseväckande beteende, inget särskilt förbud.
Burkan är något helt annat - här vänder man sig mot ett traditionellt bruk kopplat till en viss kulturell och etnisk bakgrund, och mot en förfördelad minoritet. Burka bärs inte för att förleda och för att stöta och störa eller sprida någon hatideologi. Jag må tycka att det är ett fånigt och patriarkalt val, men det är ändå ett individuellt val att klä sig så.