Jag vet inte om jag tycker det är glasklart eftersom vi diskuterat det här med burka 100 inlägg nu och jag kan gå tillbaks och läsa en massa inlägg som handlar om att burkan är kulturellt betingat, ej religiöst.God45 said:Öh, det är glasklart. Om det är ens det allra minsta lilla religiöst på något sätt eller kan tolkas så så är det skyddat. Judarna är skyddade, buddisterna är skyddade, Taoisterna är skyddade och Scientologerna är skyddade.Recca said:Om något ska inkluderas i en grundlag så borde det inte vara under förevändning att det "går att tolka så". Det borde vara under glasklara omständigheter.God45 said:Burkan har ett visst stöd i Koranen så den kan absolut anses vara religös. Det är en tolkningsfråga. Med det menar jag inte att vi ska tolka det för vi är inte experter på koranen eller religionen. Om det är en del av religionen eller inte är en debatt för experter och inte för lekmän på ett internet forum. Om någon hävdar att det är en del av deras religion ser jag inte varför vi har rätten att ifrågasätta det.
Men jag tycker att den diskussionen inte ger något mer. Jag tycker att burkor är ett otyg men tänker liksom inte stå på barrikaderna för att få dem bannlysta eller något liknande.