Leon
Leo carcion
Ja, en sorts pekineserRecca said:Är amerikaner en ras?
Ja, en sorts pekineserRecca said:Är amerikaner en ras?
En i mycket bra artikel. Det tråkiga är att skämtet den försvarar är ett skämt som i mycket går emot det han pratar om, nämligen att normalisera islam. Att utmåla slöjor (inklusive heltäckande slöjor) som något konstigt är inget jag tror kommer normalisera islam i allmänhetens ögon - snarare tror jag det är något som kommer mariginalisera religionen ännu mer.Anarchclown said:För de som missat vad Gardell själv säger om saken. http://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell-om-skamtet-pa-twitter/
En gång hörde jag en historia om en KTH-student som bombhotade kungliga biblioteket på skämt. Polisen var inte särskilt imponerad, så att säga (eftersom, you know, polisen har ingen humor). Innebär det att man inte kan skämta om bombhot eller bara att just det skämtet inte godkändes?Rymdhamster said:Haha, bra artikel. Jag är med Jonas på den här punkten. Kan man inte skämta om en sak tar man det på _för_ stort allvar.
Jag sa att om man inte kan skämta om en sak så tar man den på för stort allvar. Jag sa inte att alla skämt var i god smak.Übereil said:En gång hörde jag en historia om en KTH-student som bombhotade kungliga biblioteket på skämt. Polisen var inte särskilt imponerad, så att säga (eftersom, you know, polisen har ingen humor). Innebär det att man inte kan skämta om bombhot eller bara att just det skämtet inte godkändes?Rymdhamster said:Haha, bra artikel. Jag är med Jonas på den här punkten. Kan man inte skämta om en sak tar man det på _för_ stort allvar.
Att folk är upprörda över just det här skämtet innebär inte nödvändigtvis att man inte kan skämta om Islam.
Übereil
Då håller vi med varandra där.Rymdhamster said:Jag sa att om man inte kan skämta om en sak så tar man den på för stort allvar. Jag sa inte att alla skämt var i god smak.
Det är väl det som är problemet. Vad tusan har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"Rymdhamster said:Jag tyckte i och för sig att det var mer ett skämt om burkor än om islam. Men det är kanske bara jag, det.
Nja, det såg jag inte som det minsta långsökt. Ett par stegs härledning, visst. Men det tyckte jag inte var så mycket att tala om.Etepete said:an har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"
Nu vet jag inte vad en hamish är för nåt men om jag skulle säga: "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på den där boken, va hettere nu igen, bibeln(?). Om det nu är guds ord, hur kommer det sig att han inte skrev ett riktigt index och en sån där ordlista i slutet som i skolböcker? Jag menar, det är ju sinnessjukt opraktiskt att vara tvungen att läsa hela skräpet för att hitta det man letar efter, och Gud är väl inte sinnessjuk? Eller?"Etepete said:Det är väl det som är problemet. Vad tusan har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"Rymdhamster said:Jag tyckte i och för sig att det var mer ett skämt om burkor än om islam. Men det är kanske bara jag, det.
Men i och för sig var jag en sån person som inte fattade problemet med Vilks teckningar heller. Jag är förvisso rätt hårt religös, men jag har helt enkelt svårt att se hur folk kan ta sånt här på så stort allvar.Rymdhamster said:Nja, det såg jag inte som det minsta långsökt. Ett par stegs härledning, visst. Men det tyckte jag inte var så mycket att tala om.Etepete said:an har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"
Nu förstår jag inte hur du menar. Är det hamishskämtet eller burkaskämtet som inte är långsökt.Rymdhamster said:Nja, det såg jag inte som det minsta långsökt. Ett par stegs härledning, visst. Men det tyckte jag inte var så mycket att tala om.Etepete said:an har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"
Problemet med artikeln för mig är att jag inte riktigt begriper hur den andra sidan har resonerat och vad de kritiserat. Inte utöver "man får inte skämta om andra religioner", men det måste ju finnas en anledning till att nån tycker så (om nu verkligen nån sagt så på riktigt).Anarchclown said:För de som missat vad Gardell själv säger om saken. http://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell-om-skamtet-pa-twitter/
Jag kan jag kan! *Recca skuttar upp o ner.*Etepete said:Nu förstår jag inte hur du menar. Är det hamishskämtet eller burkaskämtet som inte är långsökt.Rymdhamster said:Nja, det såg jag inte som det minsta långsökt. Ett par stegs härledning, visst. Men det tyckte jag inte var så mycket att tala om.Etepete said:an har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"
I vilketdera fallet får du gärna ge ett exempel på ett långsökt exempel - du måste ha VÄLDIGT vida referensramar
Ramadanskämtet. Dit skämt förstod jag inte riktigt, men för mig är Hamish ett namn som man träffar på i skottland. Ungefär som Glen är för Göteborg. Dvs ett namn som antagligen rätt få personer faktiskt heter (jämfört med hela skottlands/Göteborgs befolkning, då alltså) och antagligen är betydligt mera spritt än så.Etepete said:Nu förstår jag inte hur du menar. Är det hamishskämtet eller burkaskämtet som inte är långsökt.Rymdhamster said:Nja, det såg jag inte som det minsta långsökt. Ett par stegs härledning, visst. Men det tyckte jag inte var så mycket att tala om.Etepete said:an har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"
I vilketdera fallet får du gärna ge ett exempel på ett långsökt exempel - du måste ha VÄLDIGT vida referensramar
Fast det är inte ev. religiös kränkning som är problemet för mig utan den generella fördommden - muslimer, sånna dpr med burkor vilket väl är ung lika sannt som Kristna, sådana där med hamishskäggMen i och för sig var jag en sån person som inte fattade problemet med Vilks teckningar heller. Jag är förvisso rätt hårt religös, men jag har helt enkelt svårt att se hur folk kan ta sånt här på så stort allvar.
Ah, då fattar jag hamishreferensen. Nu har jag i och för sig bara läst det han skrev i artikeln, dvs själva "punchlinen" så att säga. Där såg jag inget om att han sa att alla muslimer har burkor?Etepete said:Fast det är inte ev. religiös kränkning som är problemet för mig utan den generella fördommden - muslimer, sånna dpr med burkor vilket väl är ung lika sannt som Kristna, sådana där med hamishskägg
Hamish är en kristen sekt som försöker leva som på sextonhudratalet och som en konservativ, puritansk kristen gemenskap (typ). Hade Gardells skämt varit som ditt hade jag inte haft något problem med det. Men detbär inte som att gå från påsk till bibeln, utan som att gå från påsk till en liten fringe grupp.Recca said:Nu vet jag inte vad en hamish är för nåt men om jag skulle säga: "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på den där boken, va hettere nu igen, bibeln(?). Om det nu är guds ord, hur kommer det sig att han inte skrev ett riktigt index och en sån där ordlista i slutet som i skolböcker? Jag menar, det är ju sinnessjukt opraktiskt att vara tvungen att läsa hela skräpet för att hitta det man letar efter, och Gud är väl inte sinnessjuk? Eller?"