krank said:
Recca said:
Så här: Om jag hade ett tvång på mig att ha långa kjolar som dolde mina ben för en kvinna som bär kjol där anklarna syns anses vara promiskuös och lättillgänglig, varpå saker kan hända, vare sig hon vill eller inte - ja då skulle jag kanske se ut som de här kvinnorna t.ex.
Jag har aldrig påstått att det inte finns kvinnor som utsätts för den sortens sociala tryck vad gäller bärandet av slöja.
Allt jag säger är att en person som bär slöja (niqab/burka/hijab/etc) inte automatiskt kan antas göra det pga ett sådant socialt tryck eller andra påtryckningar. Det är det sociala trycket/tvånget som är problemet, inte plagget.
Precis som med, till exempel, rakning av kroppsbehåring.
Absolut är det sociala trycket/tvånget som är problemet. Men jag vet inte om jag godkänner din liknelse. För att även om det kanske är så att det mest är ett socialt tvång i båda fallen, så finns det ju faktiskt inget endaste fall du kan hitta där mostånd mot rakning leder till nån form av fysiskt manifesterad bestraffning, typ inte i alla fall.
Att raka benen tyder dessutom snarare på en vilja att uppskattas och bekräftas för de snygga benen och det feminina idealet (vilket i sig har en social påtryckning bakom sig förstås men det är fortfarande en annan sak), inte att dölja det som någonting som måste skyddas undan så det inte skändas. Ett objekt i båda fallen men hanterat helt annorlunda.
Jag önskar att alla kunde välja själva om de bar slöja eller ej. Nu är det ju inte så och det är ju något jag tycker vi ska vara väldigt medvetna om.