Re: Darwin och respekt
<ul type="square">
[*]Vad prioriterar en evt. gud högst, blind lydnad (dvs. PW) eller en äkta gudtro baserad på egen insikt?
[*]PW hänviser till den kristne Gud, men vad nu om Muslimerna, Scientologerna etc. har rätt, vad händer då?
[/list]
Om ni ser mitt förste inlägg ser ni också att jag säger att Pascal's Wager inte är ett hållbart argument. De argument som ni kommer med där är två av de svåraste motargument till just PW.Till exempel. Tror man att man har lösningen letar man inte efter andra lösningar.Men jag är inte säker på att jag riktigt håller med om resonemanget. Om vi ponerar att gud inte finns, då skulle man kunna hävda att en gudstro hindrar en från att komma till insikt om hur världen egentligen är beskaffad. Eller?
Sedan har vi ju hela konceptet med andra gudar. Vad händer om man tror på en gud, men sedan visar det sig att Vedklabbe är den verkliga guden? Kommer Vedklabbe att gilla det?
<ul type="square">
[*]Vad prioriterar en evt. gud högst, blind lydnad (dvs. PW) eller en äkta gudtro baserad på egen insikt?
[*]PW hänviser till den kristne Gud, men vad nu om Muslimerna, Scientologerna etc. har rätt, vad händer då?
[/list]