RISING är dränkt i naturalism
Givetvis har vi ändå en fri vilja, och det är VI som bestämmer vad som är rätt och fel. (Det har vi ju redan gjort om och om igen när vi uppfunnit olika religioner, lagar och livsfilosofier).
Inte "givetvis". Jag kan förstå att Ceram drog de slutsatser om ditt inlägg såsom han gjorde, ty "naturlig" är rätt tätt förknippat med kausal determinism.
"Causal determinism is, roughly speaking, the idea that every event is necessitated by antecedent events and conditions together with the laws of nature."
Det är inte svårt alls att föreställa sig att vår
subjektiva fria vilja ändå till fullo lyder under strikta orsak-verkan-förhållanden. Att vi uppfunnit olika religioner, lagar och livsfilosofier är enbart ett bevis på att vi är olika som individer, inte att vi har fattat dessa beslut genom en vilja som helt eller delvis står utanför "naturens" orsak-verkan-förhållanden (förutsatt att "naturen" är deterministisk).
Vi kan sakna fri vilja men ändå
uppleva våra och andras beslut som helt och hållet slumpmässiga. Kaosteorin visar oss hur mycket, mycket små ändringar i ursprungsförhållandena ändå kan ge extremt (och till synes helt oförutsägbara) olika utfall; även fast de lyder under strikta deterministiska lagar.
Ur detta perspektiv så är en "fri vilja" så att säga "övernaturlig".
Den stora frågan är väl om vi någonsin kommer kunna bevisa att det ligger till på varken det ena eller andra sättet.
Nu hade Ceram tydligen fel om dig, men
jag personligen stämmer in
perfekt på det Ceram anklagat dig för. Jag tror inte på något annat än "naturens lagar"; och i min mening är alla indeterministiska teorier (hur vetenskapligt de än läggs fram) synonyma med ålderdomliga flumteorier om nyckfulla gudar som agerar helt eller delvis utanför dessa lagar.
Men när folk säger "jaha, så då tycker du det är okej med pedofiler? De är ju predestinerade att bli pedofiler?" så himlar jag bara med ögonen.
Det är sant att jag inte
skuldbelägger dem, men jag kan ju fortfarande rättfärdiga varje initiativ att fånga och fängsla dem. Jag behöver bara förnuftigare och mer rationella argument för det än om jag hade trott på fria viljor.
Men... när någon frågar mig "jaha, vad var den ursprungliga orsaken, då? Orsaken som inte i sig var verkan av en tidigare orsak?" så börjar jag få lite problem att förklara mig...