Rosen
Myrmidon
Rising är vilse
Vi kan eventuellt diskutera den saken vidare på OT-forumet.
Um... Det här är OT-forumet. (-:
--
Åke
Vi kan eventuellt diskutera den saken vidare på OT-forumet.
Um... Det här är OT-forumet. (-:
--
Åke
Och varför ska man ha det?Det behövs ingen gud, ingen tro på objektiva principer, för att få människor att agera moraliskt. Det krävs bara att man har någon form av respekt för andra människor.
Om jag får byta ut ett ord i ovanstående förklaring till "det goda är gott för att Gud är det" så ställer jag fullt upp på det.Vad jag försöker (utöver att skapa diskussion om ett favoritämne) är att säga att vi bör finna eventuella objektiva etiska värden för att utifrån dessa bygga våra kulturella normer.
Talibanerna lever efter något som brukar kallas divinde command theory (det goda är gott för att gud säger det) vilken jag och förhoppningsvis de flesta människor som skulle titta på detta forum kristna, naturalister, humanister, existentialister och new agare skulle vilja driva bort med ljus och lykta.
Jag tror att Gud inte skapar en etik och sedan lever efter den..När Gud agerar agerar Gud alltså med etiken i beaktning även om det en gång var Gud som ställde dit den. På samma sätt bör människor agera utifrån den etik Gud ställt dit likväl som vi inte bör köra mot rött på bilvägarna.
Tja, för att återanknyta till en annan urgammal teologisk fråga - då kunde vi gott börja med att kräva att Gud ska börja följa sin egen etik och ge f-n i att skapa jordbävningar i tätbefolkade regioner, ge spädbarn tumörer och tocke. Men det är en annan diskussion. (-:
Good point.och vem bestämmer om gud är god? Gud?
Hellre Gud än jag ;-)och vem bestämmer om gud är god? Gud? ;-)
Jag hänvisar än en gång till diverse teologiska förklaringar om fri vilja (Gud älskar oss så mycket att han låter oss göra fel hellre än att tvinga sig på oss), syndens befläckande av den här världen... ja... den här världen styrs helt sjukt dåligt men på något plan tror jag ändå att det inte är Gud.. kalla det synd, otur eller djävulen men någonting förstör den här världen.Good point.
Jag behöver bara se mig omkring i världen för att inte vara nöjd med hur den sköts. Vad hade dinosaurierna gjort för ont för att förtjäna en stenbumling i huvudet? Svältkatastrofer? AIDS? Krig? Barncancer?
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen:
Jag förstår att du inte är helt seriös i ovanstående påstående men jag måste ändå besvara det lite seriöst.Om det finns en gud så kommer det den dag jag dör att behöva läggas till ett Troberg-evangelium i bibeln. Där kommer man att kunna läsa om den långe och stilige skåningen i svart som med huvudet högt kliver fram framför gud på hans tron, höjer ett anklagande finger och säger "Jag är inte nöjd med hur du sköter ditt jobb."
Det är Darwins fel.Och varför ska man ha det [respekt för andra människor]?
Självklart har du en poäng....Å andra sidan tycker jag inte att religion förklarar det där med en första orsak bättre. En gudomlig skapare är i mitt tycke minst lika oförklarlig som en naturvetenskaplig första orsak -- om man köper tanken på en "första rörare" ignorerar man ändå frågan om var denna rörare kom från, och tänker man på det har man samma problem igen.
Lägger man dessutom till Schmidts teori om att samhällsstrukturen också kan betraktas som ett slags informationsbärande gener i det att den ärvs från generation till generation och mer funktionella strukturer puttar undan mindre funktionella strukturer, då blir det ännu tydligare. Den effekten verkar också på en mycket kortare tidsskala än biologisk evolution.Men ze point är att det är i artens intresse att man har respekt för andra människor, eftersom ens anfäder konkurrerade ut andra arter som saknade den respekten. Därför har man någon form av respekt för andra människor.
Sorry, men jag måste påpeka att det där är så cirkulärt ett argument kan bli.Min poäng är att eftersom Gud är Gud(omlig) är han inte i ett behov av en skapare på samma sätt som universum.
Måste börja med att vara sådär mesigt kristen och tacka över den tydliga klargörandet av ramarna för resonemsnget. Gör det så mycket lättare att diskutera.Om vi lämnar alla former av moral, etik och Gud utanför diskussionen, och antar att Darwin hade rätt
Jag är inte så high på detaljerna hos Darwin men är det så att det är rasens gener som ska överleva och inte att före ens egna gener vidare? (är det darwinistiskt att döda sitt eget barn för att rädda andra människobarn?)Det är Darwins fel
Sorry, men jag köper inte det. Om en allsmäktig gud designade oss så har han lika mycket ansvarsfrihet som jag har om jag sätter två tåg på kollisionskurs och sedan låter dem kollidera "av fri vilja". Jag vet att jag sätter igång en händelsekedja som kommer att sluta dåligt, ändå gör jag det. Att jag inte är där när det smäller minskar inte mitt ansvar.Jag hänvisar än en gång till diverse teologiska förklaringar om fri vilja (Gud älskar oss så mycket att han låter oss göra fel hellre än att tvinga sig på oss), syndens befläckande av den här världen... ja... den här världen styrs helt sjukt dåligt men på något plan tror jag ändå att det inte är Gud.. kalla det synd, otur eller djävulen men någonting förstör den här världen.
Jag bryr mig inte om vem som vet bäst, jag bryr mig om att jag är missnöjd med vad jag ser. Mitt ansvar sträcker sig inte längre än så, så det är vad jag agerar utifrån. En gud som inte låtit mig se större sammanhang än så har bäddat sin egen säng och han får ligga i den.Om du nu står inför han/hon som skapade världen och är så oerhört mycket större, smartare och bättre på Kung-Fu än dig....
Vad har du för rätt att vara missnöjd med honom... du kan inte häva att du vet bättre än någon som är allvetande.
Japp... men som jag (tror att) jag nämnde så utgår jag från att det är en existensiell fråga som inte kan lösas om man inte antar att Gud finns och att han är Gud(omlig)...Sorry, men jag måste påpeka att det där är så cirkulärt ett argument kan bli.
Tja, åtminstone hör man det lite då och då om AIDS.Jag hoppas jag har fel, men... menar du att det är vi som skapar cancer och jordbävningar? Eller att de dyker upp som en konsekvens av våra synder?
"För varje komplicerat problem så finns det en lösning som är enkel, prydlig och fel."Min poäng är mer att det är lättare att göra det (i viss mån ogrundade) antagandet om Gud än om universum...