Nekromanti Andra hobbies?

Nässe

Myrmidon
Vitulv said:
Svinbra tråd. Ska supa ned mig, och förhoppningsvis få sparka in skallen på en napolisupporter eller två, och sedan berätta för er vad fotbollskultur är.
Så jävla orättvist igår...

(Antar att du är ironisk med själva sparkandet)

Nässe

Myrmidon
Mitt stora problem är att jag ofta glömmer att jag har en hobby som tar upp all tid och är roligare än allt annat (rollspel), så jag tänker "hmm, jag borde skaffa mig en hobby..." Och kastar mig in i någon slags utbränningsfas...

Annars har dans under en kort period varit en väldigt stor och underhållande hobby. Dansade väldigt mycket tango och Lindy hop tills mina fötter gick sönder, snart är de hela igen och då jävlar! Den typen av dans slår alla sorters disco, fester, ölkvällar, u name it- så ruskigt euforiskt.

Sen fotboll så klart. Och skrivande. Har även sprungit mycket, boxats och lirat gura....

Annars är nog jobbet en stor "hobby", tänker mycket på det och lägger en hel del på att hälla mig uppdaterad.

Det jag saknar är något slags pyssel som inte är så mycket tänka. Grymt inspirerande med bilderna i tråden!!! :gremsmile:

Sodivra

Champion
Måns said:
Vitulv said:
Svinbra tråd. Ska supa ned mig, och förhoppningsvis få sparka in skallen på en napolisupporter eller två, och sedan berätta för er vad fotbollskultur är.
Fy fan. Först ditt jävla trams om Burzum och nu det här...

Sexism, rasism och våldsförhärligande idioti. Det här forumet har blivit Flashback.

Adjö.
wtf!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Arvidos MC said:
Måns said:
Vitulv said:

Sexism, rasism och våldsförhärligande idioti. Det här forumet har blivit Flashback.

Adjö.
wtf!
Hah! :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nässe said:
Vitulv said:
Så jävla orättvist igår...

(Antar att du är ironisk med själva sparkandet)
Ja, sjukt orättvist. Och nej, jag sparkade inte på någon napolisupporter :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Nog!

Vitulv said:
Arvidos MC said:
Måns said:
Vitulv said:

Adjö.
wtf!
Hah! :gremsmile:
Nog med tramset. Cirkulera och återgå till ämnet!

Edit: Gäller inte bara Vitulv utan samtliga i aktuell situation.

Sådant klarar vi oss bra utan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fotografi

Jag har länge hållit på och tagit kort. Men nu i somras skaffade jag en "riktig" kamera och försökte mig på att fotografera. Det var ganska trevligt.

Sedan spårade det ur och jag skaffade analog kamera och tillräckligt mycket av ett mörkrum för att kunna framkalla film själv hemma. Och det är magi.

Hela hösten har jag glidit runt med en kamera i fickan, väskan eller om halsen och plåtat långsamt. Gå, se något fotograferingsvärt, betrakta det en stund, dra fram kameran, komponera bilden, spänna mekanismen, fundera lite på exponering och sedan ta ett kort och glida vidare.

Nästa naturliga steg är att att skaffa resten av vad som krävs till ett mörkrum så jag kan göra papperskopior hemma också. Men lägenheten har inget rum som lämpar sig för ett sådant projekt, så det får vänta tills vi flyttar.

http://photofying.wordpress.com/2012/11/10/experiments-with-film-roll-5

Till dess trålar jag Ebay och Tradera efter fler kameror att leka med.

Pilzefrau

hon/henne
Min hobby de senaste åren, sedan jag började på universitetet, måste vara studentspexet (F-spexet, för dem som råkar ha oll på Chalmers olika spex). Jag repar nu för att stå på scenen i mitt tredje spex, och det är riktigt härlig blandning av teater, sång och improvisation. En föreställning i tre akter med ett par sångnummer i varje. Vi serverar en trerätters middag under tiden, med förrätt innan första akt och de andra två rätterna i aktpauserna. När som helst får publiken också ropa förslag till oss på scen så gör vi vårt bästa att följa dem – till exempel "Byt dialekt!", "Baklänges!" eller "Ni är på Bahamas!".

Det passar mig bra, för både teater, sång och impro är saker jag gillar men aldrig skulle "gå vidare" med. Samtidigt är de alla saker jag är såpass hyfsad på att när folk sett spexet, och kommit in med rätt förväntningar (givet att vi bara är ett gäng studenter som gör vad vi tycker är kul) så tycker de att jag är bra. En ego-boost inte att underskatta.

Så för närvarande repar vi två gånger i veckan, och varvar manusträning, sång och improvisationslekar. Efter jul kommer vi gå upp till tre rep i veckan, och efter påsk blir det föreställningar. Just nu är jag också inne i låtskrivandet till spexet – det gör de spexare som vill, och lika ensemblister som icke-sångare: gamlingar, scengrupp, matgrupp osv. I år har jag själv tagit på mig att göra ett a capella-arr av något riktigt häftigt samt skriva text till en låt till.

I spex spelar ensemblen ofta roller av motsatt kön mot deras eget – på chalmers finns ett spex där män spelar alla roller, ett där kvinnor spelar alla roller, och vårt spex som är blandat (men fortfarande låter män spela kvinnoroller och vice versa). I år ska bli mitt första år att spela kvinna, så så snart jag fått tag i ett par ska jag lära mig gå i högklackade skor.

Troberg

Sinister eater
Re: Reparbete

gizmo said:
hittar inte precis det jag letar efter, men här är några exempel.

Det här kan du förmodligen:
http://www.youtube.com/watch?v=tHPeKSq7ReY&feature=related

Sedan en sida mer tänkt för smycken, men ett liknande princip:
http://wildflowerdesignsnz.blogspot.se/2011/10/viking-knit-tutorial.html

Och sedan den (man får kanske stänga av ljudet, musiken blir jätte annoying efter ett tag):
http://www.youtube.com/watch?v=-O5MI9Rpy4Q
Intressant, men spontant tror jag att den funkar bäst med metalltråd, tror det är svårt att få den tight och stabil med mjukare lina.

Tell

Hero
Utrikespolitik. Jag älskar att analysera och titta på mönster i internationell politik, och har en liten smsring med likasinnade, där vi skickar intressanta nyheter till varandra. Det är också fantastiskt att se hur olika länders media porträtterar en händelse på olika sätt - framförallt i den mån man kan jämföra med hur siffor såg ut innan problemet; BNP, Officiella försvarssiffor, m.m.

Heraldik. Trevlig sidosysselsättning att roa sig med. Både av karaktären "gissa varifrån skölden kommer", och designa sköldar och varumärken för kampanjer, med mera.

RasmusL

Champion
Barn (mina), löpning, kampsport (TKD, MMA, Boxning, Nippon Kenpo, Kyokushin Karate och Bujinkan de senaste åren) och egentligen också fotboll även om det fallit bort på senaste tid till förmån för annat.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kampsport : Jodo

Jag har tränat jodo i 12 år nu. Det är en kampsport helt i min smak. Man har en träpåk som man under ordnade former försvarar sig mot en svärdsman med. All träning sker i form av kata, så det är lugnt och skönt och så gott som helt skadefritt.

Nu har min lärare flyttat från stan så jag är ensam kvar med våra elever. Den dag de flyger ur boet lägger jag nog ner, men till dess så går jag och tränar dem två gånger i veckan. Jag har insett att jag tycker att instruerandet är roligare än själva träningen. :)

Hunk

Hero
Jag har samlat på campaign buttons, vilket självklart är en hobby som borde tilltala alla. Men efter att jag blivit med fru, hus och barn är samtliga buttons tyvärr nedpackade i en låda och från de två senaste valen ('10 och '12) har jag tyvärr ingenting. Men nu blir jag sugen på att bege mig till eBay igen :gremsmile:.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Fotografi

Well, foto är ju också en av mina passioner.
Har en digital systemkamera & använder för det mesta mitt maccro. Älskar att kunna ta närbilder.

Johan K

Gammal & dryg
Friluftsliv.

Förutom att jag likt wilper gillar att fota, så är jag djup inne i friluftslivsträsket... Är ute för det mesta & vandrar mycket här nere i skåne. Sedan har det även blivit en & annan sommarfjälls-vandring. Nu i somras så blev det 1 vecka vid sylarna, 1 vecka i norska telemarken & 2 veckor i stora sjöfallen. Med lite tur så blir 4 veckor sommarfjäll nästa år också...

Feuflux

omjonasson.se
Spelprogrammering

Nu har jag ju inte tid för hobbies (nybliven tvåbarnspappa) i nuläget, men ibland får jag en liten stund över och då har jag ett spelprogrammeringsprojekt (strategispel) som jag pular med. Då verkar alla tro att jag sitter med nåt übercoolt 3D-projekt, men det är fulgrafik med java-swing.

Det det handlar om är istället lite blandad hjärngympa (jag designar lite allt eftersom så klass-strukturen är halvknasig).
Sen har jag läst på om A* pathfinding, för att gå över till att representera kartan som polygonal map istället för en grid.
Jag har läst på en del om AI-programmering, men där har jag i princip inte kodat nåt än så det är mycket kvar.
Jag har läst om spelbalansering.
och så vidare

Amits sida som länken ovan pekar på är för övrigt skitbra om man är intresserad av spelprogrammering.

Så får vi se vad det blir av det hela. Asbra föreredelse om jag nån gång ska göra ett riktigt spelprojekt iaf.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Spelprogrammering

Den tid som blir över efter en arbetsvecka på drygt 45 timmar, socialt umgänge och regelbundet lägenhetsunderhåll spenderar jag på följande saker:

¤ Läsning: Målet brukar vara att klämma in 100 böcker om året och det ser ut att kunna lyckas i år. Mestadels skönlitteratur.

¤ Bakning: Min allra nyaste hobby. Framförallt handlar det om kakor, bullar och diverse andra onyttigheter. Jag bakar i princip enbart för att bjuda på andra och inte för min egen skull. Hursomhelst har det visat sig vara en oväntat rofylld och avslappnande syssla.

¤ Politik: Mitt politiska engagemang äter gradvis upp mer och mer av min lediga tid. Förutom möten handlar det om kurser, handlingar att läsa in sig på, diskussioner, föreläsningar och uppgifter relaterade till förberedelser inför nästa val. Dock är jag fortfarande en blygsam liten kommunpolitiker så räkna inte med att se mig i tv eller på riksnyheterna de närmsta åren.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Baka matbröd

En bekant till mig sa en gång att skillnaden mellan en hobby och ett intresse är att man spenderar pengar på en hobby. Jag tyckte det var lite fiffigt. Och om det är en hållbar definition så har jag nog inte bakning som hobby.

Förutom att köpa jäst, mjöl och kryddor har jag lagt ner några småslantar på annat bakigt: en degskrapa från kupan för 5:-, en liten vattenspruta för ca 20:-. Det är ungefär allt.

Boken ”Enlare bröd” (skriven av den där bloggaren Martin som hade Pain de Martin och numer skriver på Lite mer Pain de Martin) lånade jag på biblioteket.

Efter ett antal baguetter, några småbullar och flera brödlimpor av olika slag har jag fortfarande egentligen bara använd två recept, och bakar med god pålitlighet gott bröd med lite arbete och små kostnader.

Uttrycket ”baking is science for hungry people” var väl lite skoj innan, men sedan dagen då jag ställde in en bred pösig deg och fick ut ett maffigt högt bröd så är det bara nån slags sanning. Fast ärligt talat, som den wannabehippie jag är ser jag det nog ännu mer som magi!

Känslan av att ha framställt något, att få bjuda på det, och nyfikenheten inför att få se vad som händer om jag gör si istället för så är i alla fall otroligt belönande. Jag är aldrig så pigg på att hoppa ur sängen som när jag har rört ihop en deg på kvällen och äntligen får se om den jäst upp fint under natten.

Om du någonsin tänkt att det kanske vore roligt att kunna baka ett bröd men tyckt det verkat för omständigt, låna eller köp ”Enklare bröd”. Om du inte får till ett schysst bröd på de första tre försöken så är din ugn trasig.

Här är två limpor från i somras:

Idag ska jag se vad det blir om jag bakar ett bröd på vetemjök, rågmjöl, och havregryn som fått svälla en halvtimme i öl. Och så blir det nog bröd med olivolja och timjan också. Nom nom!

Zorbeltuss

Hero
Alkohol

Jag kryddar alkohol, jäser vin, glögg med mera, jag tycker det är väldigt kul att kunna bjuda på alkohol av olika smaker som jag själv satt smak på, nästa projekt är ett test av äpple och morotsvin och en kanel-ingefära-habanero likör som jag gjort förr.

/Zorbeltuss

God45

#PrayersForBahakan
Re: Alkohol

Zorbeltuss said:
Jag kryddar alkohol, jäser vin, glögg med mera, jag tycker det är väldigt kul att kunna bjuda på alkohol av olika smaker som jag själv satt smak på, nästa projekt är ett test av äpple och morotsvin och en kanel-ingefära-habanero likör som jag gjort förr.

/Zorbeltuss
Jag trodde BDSM med den profil-bilden... :gremwink: Eller börjar det med alkohol och leder till sen till den andra hobbyn? :gremtongue: