Nekromanti Angående modereringar

Troberg

Sinister eater
Re: Troligen inte

Eftersom inte alla tycker likadant i huvudfrågan. Vad nu den skulle vara?
Val av spel. Vad skulle den annars vara?

Om du menar val av spel, så finns det myriader av fraktioner på EN World också, där vissa ser D&D som något de aldrig skulle spela, till de som ser D&D som det enda de skulle spela.
Var inte EN World en D&D/d20-community?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
EN World

Var inte EN World en D&D/d20-community?
Visst. Och på den communityn finns folk som hatar D&D. Och folk som älskar D&D. Och folk som spelar D&D. Och folk som inte spelar D&D.

Vad är konstigt med det? :gremlaugh:

/M

Troberg

Sinister eater
Re: Precis

Så varför blir det då sådana reaktioner här när vi gör sådana ingrepp? Det är det som är pudelns kärna i min frågeställning.
Det handlar nog om sättet som det görs på.

Någon har uppenbarligen tyckt att en fråga haft ett värde, eftersom han/hon bemödat sig att skriva om den. Att bara lägga ut den till en egen tråd är att erkänna detta värde, men flytta den dit den passar bättre. Det är inte provocerande. Att däremot sätta P för den är att säga att den saknar värde, vilket nödvändigtvis då går mot författarens syn på sak på ett rätt så nedsättande vis. Att det kan uppfattas som provocerande är inte så konstigt.

Det var lite åt det hållet jag tänkte när jag gjorde min dynamiskt trådade chat, där subtrådar automagiskt bildar egna trådar efter hand som de muterar och på ett naturligt sätt tillåter diskussioner att grena av och ta oväntade riktningar. Det skulle nog inte funka lika bra på ett mindre flyktigt medium som ett forum, men jag gillar idén och kommer nog att vidarutveckla den någon gång.

Troberg

Sinister eater
Re: EN World

Visst. Och på den communityn finns folk som hatar D&D. Och folk som älskar D&D. Och folk som spelar D&D. Och folk som inte spelar D&D.

Vad är konstigt med det?
Varför engagera sig i en community som sysslar med något man hatar???

walium

Ganska töntig, faktiskt
Problemet med alla dina exempel är...

...att de är just DINA exempel och starkt beroende av att man delar din tolkning och din åsikt om vad som är god stämning på ett forum. Gör man inte det så är deras relevans begränsad. Alla håller inte med om att Kaos är en kreativ miljö (jag till exempel) och det blir inte mer sant bara för att det upprepas. Vi har alla olika toleransnivåer och smärttrösklar, även om man kanske inte ska utforma modererande och regler utifrån de som har lägst tolerans så ska man definitivt inte utforma det utifrån den som har högst.

Troberg

Sinister eater
14-70 eller så

Allt från skolungar som vill ha hjälp med att bygga jetmotorer eller raketer som skolprojekt till gamla rävar som varit med i stort sett från början och som kan gräva fram de mest oväntade hemligstämplade dokument (jag tror jag postat något sådant som en prop för agentspel här någon gång) från jetmotorns barndom (fast tro inte att de beter sig mer moget än någon annan, snarare tvärtom...).

Troberg

Sinister eater
Re: Ja...

...Det kan man ju undra...
OK, de blir tvingade att spela det av en bakåtsträvande spelgrupp. Det kan jag sympatisera med.

Troberg

Sinister eater
Re: Problemet med alla dina exempel är...

...att de är just DINA exempel och starkt beroende av att man delar din tolkning och din åsikt om vad som är god stämning på ett forum.
Naturligtvis, men så är det väl alltid. Kan någon någonsin posta någon annans exempel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst kan jag det

Forumet på http://www.pulse-jets.com är också väldigt lite modererat. Till sin karaktär så påminner det ganska mycket om Rollspel.nu, ett smalt intresseområde med hängivna entusiaster. Mig veterligt har en blivit bannad, och han var ungefär som C, fast dessutom uttalad nazist. Ibland går diskussionerna höga, men det funkar ändå. Några gånger har någon blivit riktigt förbannad, men det har lugnat sig. En gång blev en förbannad, raderade sina inlägg och drog, men han kom tillbaka efter ett tag med svansen mellan benen.

Den öppna stämningen leder iofs till en del gnabb ibland (ta till exempel inte upp frågan om hur dragkraft från en motor bör mätas), men den leder också till en helt otrolig kreativitet. Det spelar ingen roll vilket ämne man bollar upp, man blir alltid överöst av smarta och kreativa idéer från de mest oväntade håll. Medlemmarna är kunniga, inte bara när det gäller motorer, och det yttrar sig i de mest spekatakulära korsbefruktningar av idéer man kan tänka sig när det tillåts växa otyglat. Allt från spektakulära användningar av magneter, till knarksmuggling med engångsmissiler med jetmotorer gjorda av bambu, till pocketbikes med turbojetmotorer.

Det funkar. Kaos är en kreativ miljö.
Se där, jag postar ett av dina exempel. Sedan håller jag med om att kaos är en kreativ miljö. Men det är fan ingen produktiv miljö. :gremlaugh:

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Naturligtvis, men så är det väl alltid. Kan någon någonsin posta någon annans exempel?"

Vill du verkligen använda dig av exempel som är lite relevanta så bör du försöka hitta dem antingen på andra rollspelsforum som liknar vårt eller här. Jag kan utan tvekan säga att på hela stora vida internet så finns det garanterat forum som fungerar superbra utan moderatorer och forum som helt har kollapsat på grund av bristen på modererande. I sig är det inget vidare bra argument för någon särskild modereringsstil på just detta forum.

Du tycker att Kaos är kreativt och skulle därför acceptera en mindre reglerad och mer kaotisk miljö på wrnu. Men vad ska vi då göra med alla andra som inte delar din åsikt? Vem ska vi anpassa oss efter? Även om inte alla någonsin kommer att bli nöjda så borde målet vara att så få som möjligt ska vara missnöjda även om det innebär att en av dem är du. Tycker du att moderatorerna agerar för hårt på wrnu prata då om det, tycker du att vi hämmar diskussionen visa då exempel på detta. Att denna diskussion tillåts och frodas är i sig ett tecken på att vi har ett rätt tolerant klimat här.

Rickard

Urverk speldesign

"Så varför blir det då sådana reaktioner här när vi gör sådana ingrepp? Det är det som är pudelns kärna i min frågeställning."
Vem i den här tråden har motsatt sig det? Vad är det, typ fjärde till femte gången som en moderator har svarat såhär i denna tråd utan att visa upp något exempel?

Det enda jag vet folk i den här tråden har ogillat är dessa kvävande "Aja baja"-modereringar som kommer i förtid och som ibland har varit helt menlösa.

/Han som tycker det är väldigt svårt att argumentera mot argument som han inte kan uppfatta

Troberg

Sinister eater

Vill du verkligen använda dig av exempel som är lite relevanta så bör du försöka hitta dem antingen på andra rollspelsforum som liknar vårt eller här.
Jag har redan exemplifierat med det andra rollspelsforum jag är aktivt aktiv på. Ska jag sedan sluta exemplifiera bara för att jetmotorer inte är rollspel? Så olika är folk inte.

Du tycker att Kaos är kreativt och skulle därför acceptera en mindre reglerad och mer kaotisk miljö på wrnu. Men vad ska vi då göra med alla andra som inte delar din åsikt?
Just nu för jag bara fram en åsikt.

Oavsett vilken väg man går så kommer någon att ogilla den. Jag förordar den väg jag skulle föredra. Det är väl inget konstigt med det?

Tycker du att moderatorerna agerar för hårt på wrnu prata då om det, tycker du att vi hämmar diskussionen visa då exempel på detta.
Det är väldigt svårt att hitta exempel, inte för att de inte finns, utan för att det är många små exempel som var för sig är skitsaker, men vars totala massa blir för stor. I någon annan tråd så diskuteras det nu vilken droppe det är som får bägaren att rinna över. Plockar jag fram en droppe så kommer exemplet bara att skjutas ned med "det är ju bara en droppe", och det totala vattentrycket är svårt att visa lika tydligt.

Jag tycker att det skett en tydlig förändring mot preemptive-moderering och skarpare moderering med mindre provokation. Kanske jag ser det bättre för att jag varit borta ett tag, kanske jag upplever det för att jag är på öppnare forum rätt mycket. Jag vet inte, men något ser jag. Skulle vara kul om någon annan som varit borta ett tag (Oldtimer? Skuggvarg? Black Dwarf?) skulle ge sin syn på saken.

Att denna diskussion tillåts och frodas är i sig ett tecken på att vi har ett rätt tolerant klimat här.
Om denna diskussion påverkar något är det ett tecken på ett tolerant klimat. Annars är det bara en skendiskussion.

Troberg

Sinister eater
Re: Visst kan jag det

Se där, jag postar ett av dina exempel.
Fusk! Det ska ju vara ett exempel som ingen postat, annars är det meningslöst.

Fast det var ett bra exempel du postade.

Sedan håller jag med om att kaos är en kreativ miljö. Men det är fan ingen produktiv miljö.
Helt klart är det så. Vad är då en site av rollspel.nu, RPG Lab eller pulse-jets.coms karakatärs uppgift? Inspiration & kreativitetsmotor eller produktion?

Som jag ser det så är de en think tank, där idéer spottas fram, gnuggas mot varandra, knådas, micklas och bollas upp i luften och ser om de flyger. Produktionen ligger någon annanstans, utanför siten.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Precis [edit]

Vad är det, typ fjärde till femte gången som en moderator har svarat såhär i denna tråd utan att visa upp något exempel?

Det enda jag vet folk i den här tråden har ogillat är dessa kvävande 'Aja baja'-modereringar som kommer i förtid och som ibland har varit helt menlösa.
Kanske ska ge ett exempel själv på vad jag menar med för tidiga modereringar?

ur PM said:
Jag har fått i uppgift att ge dig en Tillsägning på grund av det här inlägget.

En Tillsägning är:
Vid smärre förseelser så kan användaren få en tillsägelse från en moderator eller administratör.
Det innebär att moderatorn ansåg att ett inlägg bröt mot reglerna och att denne därmed uppmärksammar användaren som skrev det på att sådana inlägg inte är tillåtna, så att förseelsen inte upprepas.

Du följde inte min allmänna uppmaning som var riktad åt alla som läste i den tråden och stödet för att dela ut Tillsägning finns här:

Om ett inlägg innehåller en fråga, och ett svar är så kort att det ryms i rubriken så kan man skriva det i rubriken följt av "(NT)" (vilket står för "no text"), och lämna textfältet tomt. Missbruka inte denna möjlighet! NT-inlägg är acceptabla om de tillför något, det vill säga svarar på en fråga. Undvik att använda denna möjlighet om det inte tillför något till tråden, till exempel om du bara vill uttrycka beröm till författaren eller visa att du håller med.

Förhoppningsvis kommer det inga mer sådana inlägg från dig.
I all välmening, din lokala moderator och förlängda hand av Forumredaktör Yassilus.

Yyrkoon
Visst, jag fick en tillsägelse men det var ju en totalt menlös och för tidig moderering i första fallet.

/Han som hellre hade sett en utbrytning av deltråden om det fortsatt

<font size="1">[edit] Länken var kass, för att jag var kass.</font size>

Troberg

Sinister eater

Länken är kass...

Visst, jag fick en tillsägelse men det var ju en totalt menlös och för tidig moderering i första fallet.
Håller med, det var rätt så onödigt. Fattar inte hur någon orkar författa så mycket text för ett onödigt NT-inlägg. (Viss brasklapp här för att jag inte kan läsa inlägget som gav upphov till tillägelsen, och bara har tillsägelsetexten att gå på.)

Personligen anser jag dessutom att beröm bör uppmuntras, även om det leder till extra inlägg. Det är väl bara kul att bli uppskattad?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Just nu för jag bara fram en åsikt."

"Om denna diskussion påverkar något är det ett tecken på ett tolerant klimat. Annars är det bara en skendiskussion."

Så forumet har ett tolerant klimat endast om det agerar i enlighet med en persons (din) åsikt? Om diskussionen påverkar oss i en riktning som du inte gillar har wrnu då fortfarande ett tolerant klimat?

För övrigt kan det vara värt att observera att det stora antalet inlägg till trots så är det väldigt få personer som överhuvudtaget engagerat sig i den här tråden och uttryckt en åsikt. Syftet med den här tråden var att UPPLYSA om vanliga MISSFÖRSTÅND när det gällde modereringar. Inte att diskutera modereringar i sig eller att erbjuda ytterligare en plattform för högljudda forumpersonligheter. Men jag antar att trådkapningar är en risk man får ta i vårt toleranta forumsklimat (eller hur det nu var med det).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sorry för kapningen

I sanningens namn är det mitt fel att tråden kapats. Jag förordar därför att denna deltråd bryts ut till en egen, på wrnu-forumet. Och jag lovar att inte bli arg om det flyttas ... :gremlaugh:

/M

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: En sak jag funderat på

Jag vet inget om ENWorld, men Tangency på rpg.net är minst lika mycket community som wrnu någonsin varit. Faktum är att jag inte skulle ha särskilt mycket emot ett wrnu som påminde mer om Tangency, framför allt i fråga om variation på användare. "Skönt vardagsrum"-känslan är lika påtaglig där som här, bara att deras vardagsrum inte enbart befolkas av svenska medelklasskillar mellan 20 och 30.