Re: Döda trådar?
"
Det känns som något som dyker upp då och då och eftersom jag aldrig fattat vad problemet är, vore det kul att höra vad du tycker är problematiskt med att moderera i trådar som är döda."
Spontant skulle jag vilja ställa motfrågan "Om de är döda, så varför ska man peta i det?" och "Det är så fult med en moderering".
"Fult" är en sådan konstig beskrivning, så det är därför som jag varit tvungen att fundera. Här var vad jag kom fram till:
× Många tycker att NT-inlägg är fula och vad är då en modering som inte
bidrar med något till diskussionen?
Ett logiskt svar är "Ja, men det den bidrar till är att inte kväva ursprungsfrågan", men det kan man ju lika gärna lösa genom att bryta ut deltråden och placera den någon annanstans. Fördelen med att bryta ut den är att den inte märks i
ursprungstråden. Förvisso en personlig smaksak. (och det logiska svaret på detta är... äh, det orkar jag inte skriva - för du sitter redan svaret på tungan)
× Modereringar för att stoppa en deltråd kan vara menlösa, för deltråden kan redan vara död.
Det logiska svaret är "Ja, men hur vet man att de är döda?". Jo, det kan man göra genom att vänta och fortsätter det OT:a sig i några inlägg så bryter man ut deltråden och placera den någon annanstans.
× Modereringar säger att det är ett nytt inlägg i tråden.
"Ja, men det är ju ... bla, bla,bla" och gissa vad svaret är mitt är? Jo, man kan lösa det genom att man istället bryter ut en deltråd... bla, bla, bla"
× Modereringarna med "Aja baja"-kommentarer säger "Du är för dålig för att <strike>kasta sten</strike> skriva inlägg" och är en tillsägning.
Det naturliga svaret är "Naturligtvis måste vi visa vad som inte är tillåtet, så att alla lär sig", men det är ju en helt menlös kommentar om tråden är död, för användaren har redan vänt ryggen till och gått därifrån. Är det då vettigt att ropa efter den individen "Du är för dålig för att kasta sten!"? En naturlig följkommentar på detta är "Men hur vet man då om deltråden är död" men då får jag hänvisa till vad jag skrev om den andra punkten.
Sedan det här med att visa upp exempel. Jag undrar, ni vill inte peka ut personer men det är ju precis vad ni gör med "aja baja"-moderingar. (det naturliga svaret borde vara "Ja, men möh, möh. Det blir ju precis likadant med att bryta ut trådar." varpå jag intelligent svarar "Näe, för det står inte '
detta är ett modererat inlägg - ni ska banne mig hålla käft hädanefter' utan parterna får diskutera vidare någon annanstans".)
Sådär. 4,5 anledningar till varför jag inte gillar modereringsinläggen.
/
Han som fortfarande väntar på svar på hans fråga om OT-tolerans till
Ripperdoc