Nekromanti Angående vapenbilder

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Man tackar ...

»På det sättet så har ju DoD6 faktiskt utmärkt sig genom att alla bilderna i boken har något med innehållet att göra.«

Heh … det där blev en omedveten komplimang till mig. Faktum är att flera av bilderna i regelboken (tänker nu främst på DoD6R) åtföljdes av instruktionen »lägg in där det finns plats«. Eftersom jag resonerar som du, satte jag mig och gick igenom texten, avsnitt för avsnitt, för att hitta en naturlig plats för alla bilder.

Bilden på tre troll som rör i en gryta fick bo på samma uppslag som färdigheten Kunskap om (kokkonst); den gamle mannen som bärs på likbår nedför en skogbevuxen kulle fick bo i avsnittet om skador; den förbluffade seglaren som nästan kör på tre havsjättar hamnade i anslutning till färdigheten Sjökunnighet; etc.

Trots det har jag faktiskt varit tvungen att använda ett par bilder som ren och skär utfyllnad, men eftersom alla bilder känns trudvangska så passar de in ändå.

Och för att slutligen försöka återknyta till ursprungsämnet: Vapenillustrationer kan vara astrista, ett nödvändigt ont eller stämningshöjande. Niklas Brandts vapen till DoD6R gillar jag skarpt. Även om många av vapnen är »orealistiska« förmedlar de ett hum om Trudvangs teknologiska nivå. Man ser direkt att det inte handlar om exempelvis rennässans eller senmedeltid.

Krille

Super Moderator
Re: Man tackar ...

"Heh ? det där blev en omedveten komplimang till mig. Faktum är att flera av bilderna i regelboken (tänker nu främst på DoD6R) åtföljdes av instruktionen »lägg in där det finns plats«. Eftersom jag resonerar som du, satte jag mig och gick igenom texten, avsnitt för avsnitt, för att hitta en naturlig plats för alla bilder."

Åfan? Och här trodde jag att det var mer eller mindre planerat med bildmanus och allt.

Iofs så försökte jag tänka likadant i Västmark, och jag vet att Calle försökte tänka likadant i Eon. Men Västmark och DoD6R har en stor fördel: de har en gemensam och definierad stil. Det har inte Eon. Därmed så har det kunnat smyga sig in sådana där missfoster som spindlar-hjälte-och-naken-brud-bilden.

"Niklas Brandts vapen till DoD6R gillar jag skarpt."

Det håller jag med om, inklusive alla därefter följande kommentarer. Framförallt så förmedlar de en känsla för Trudvangs stil. Om jag någonsin gör vapenbilder till Västmark så kommer jag definitivt att anstränga mig för motsvarande.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
WTF? [OT]

En tråd där en fanbwoi och krille tycker likadant? Utan en enda syrlig ton någonstans!? Den här ska jag ha som favorittråd och läsa varje gång jag förlorar hoppet om människans fömåga att hålla sams.

Och för övrigt håller jag också med er.

/Vulf

Vindicator

Veteran
Ok.. Fet tråd.. Men ni har missat något.. Bilder på vapen är till för nybörjare, nybörjare, nybörjare.. Om man inte har bilder på vapen så kommer det komma unga individer som inte vet hur en morgonstjärna ser ut..
Håller med om det. :gremsmile: Och det är ju nybörjare som man ska försöka anpassa rollspelen till... det är därför som nästan alla spel har detaljerade beskrivningar av reglerna även om de kanske är snarlika andra spela regler, och flera sidor som beskriver vad ett rollspel är.
När jag var yngre och precis hade börjat spela kommer jag inte ihåg så väldigt mycket om vad som stod i själva reglerna, men däremot att många av de spel som jag spelade inte hade några vapenbilder alls, eller i alla fall väldigt få sådana... att bara läsa tabeller med vapenstatistik är inte särskilt intressant.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bilder på vapen är till för nybörjare, nybörjare, nybörjare.. Om man inte har bilder på vapen så kommer det komma unga individer som inte vet hur en morgonstjärna ser ut.
Min negativa inställning till vapenbilder beror på att det sällan är så de används. Man nöjer sig inte med att visa och förklara de svåra vapnen, utan visar alla vapen. Det finns fem olika sorters svärd som bara skiljer sig på längden, eller 20 olika sorters revolvrar med lite olika långa pipor och lite olika handtag. Utbildande vapenbilder är bra, reflexmässiga vapenbilder är tråkiga.

Men grunden till frågan var observationen att vapen så ofta är illustrerade medan så många andra saker inte är det.

Nu har jag märkt med all önskvärd tydlighet att jag tillhör en liten minoritet (elit? :gremwink:). De flesta verkar gilla vapenbilder. Då är det säkert bra att de finns där.

/tobias, som när han började rollspela visste ungefär vad en morgonstjärna var, men trodde att den hade en kedja mellan skaftet och huvudet

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Som vanligt kan jag inte hålla mig borta

Att jag formulerade mig med "kvinnliga bröstvårtor" berodde helt enkelt på att det genom WotC's försorg blivit ett begrepp inom rollspelsvärlden
Öh, nej, det har inte blivit "ett begrepp inom rollspelsvärlden".

Jag hänger på EN World, RPGnet, rollspel.nu, Riots forum, två WFRP-listor och två OGL/d20-listor.

Ingenstans gnälls det om licensen begränsning av bröstvårtor. Så om inte din definition av rollspelsvärlden = troberg, så ser jag inte att licensändringen skulle förändrat något.

När det gäller moralkoder av den typ som används i d20STL så är därmot The Comics Code det som är ett begrepp.

http://www.comics.dm.net/codetext.htm

Värt att notera är att TSR hade en ännu striktare moralkod än den som gäller för tredjepartstillverkare nu. I det stora hela är det så vitt jag kan se enbart ett fåtal som upprör sig över den nämnda begränsningen i licensen.

Magnus

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Så här ser jag det

And it keeps going and going...

Troberg

Sinister eater
Re: Som vanligt kan jag inte hålla mig borta

Öh, nej, det har inte blivit "ett begrepp inom rollspelsvärlden".
Jag hänger på EN World, RPGnet, rollspel.nu, Riots forum, två WFRP-listor och två OGL/d20-listor.
Ingenstans gnälls det om licensen begränsning av bröstvårtor. Så om inte din definition av rollspelsvärlden = troberg, så ser jag inte att licensändringen skulle förändrat något.
Använt eller inte så blev det ett begrepp genom den strikta formulering som specifikt lyfte ut dem. I vilket fall så är det utanför frågan, de blir bara en symbol för det som jag ser som problemet. På något sätt har man liksom nått problemets logiska slutpunkt när man gått så långt att man nästan behöver en förklarande bild på området i fråga för att det ska bli pettimeter-tydligare. När man tittar på saken så specifikt så kan det inte bli något annat än löjligt.

När det gäller moralkoder av den typ som används i d20STL så är därmot The Comics Code det som är ett begrepp.
OMG, jag är glad att jag inte läser serier som omfattas av de gestaporeglerna!

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Så här ser jag det

Men är det något farligt med kvinnliga bröstvårtor? Anser ni att det är något fel med dem? Jag kan inte ens se att barn under 13 kan ta skada av att diskutera dem? Inte som att kvinnliga bröstvårtor innebär sammasak som porr... Och anser ni att det är en direkt koppling mellan porr och bröstvårtor... ja då är det ju inte troberg som bör tänka om och lägga ner....

WotC anser ju helt klart att det finns en koppling mellan KVINNLIGA bröstvårtor och porr...

Och ja vill man få troberg att sluta tjata om bröstvårtor... även om man bara tycker att det är drygt att han skriver om dem i var och varannan mening... ja då är nog bäst att bara ignorera det inlägget... får han ingen uppmärksamhet så blir det ju inte intressant längre(Barn psykologi) :gremsmile: *sparkar en sko på Troberg* :gremsmile:

Någon som sett Gröntuva på sistone?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svar på tal

Men är det något farligt med kvinnliga bröstvårtor? Anser ni att det är något fel med dem? Jag kan inte ens se att barn under 13 kan ta skada av att diskutera dem? Inte som att kvinnliga bröstvårtor innebär sammasak som porr... Och anser ni att det är en direkt koppling mellan porr och bröstvårtor... ja då är det ju inte troberg som bör tänka om och lägga ner....
I ordning: nej, nej, inte jag heller och nej. Och ingen har sagt nått annat heller.

Och ja vill man få troberg att sluta tjata om bröstvårtor... även om man bara tycker att det är drygt att han skriver om dem i var och varannan mening... ja då är nog bäst att bara ignorera det inlägget... får han ingen uppmärksamhet så blir det ju inte intressant längre(Barn psykologi) *sparkar en sko på Troberg*
Det är en bra idé.

M.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Som vanligt kan jag inte hålla mig borta

Vilka WFRP listor är det? Kör ju en egen kampanj nu så jag är tacksam för svar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gestaposerier (kort OT-rant)

OMG, jag är glad att jag inte läser serier som omfattas av de gestaporeglerna!
Som tur är finns det inga serier som bryr sig om att följa dem längre (möjligen med undantag av "Acke". De skapades en gång av diverse serieförlag i USA för att hindra förlaget EC att ge ut sina skräcktidningar och passar bäst på samma historiska skräphög som bokbränning.

/tobias

Bunny

Crazy like a fool
Re: Läsbehag och bildminne

"Jag hittar enklast i rollspelsböcker genom att minnas bilder och layout på sidan som jag letar efter. Men det kanske är ett ovanligt sätt att minnas på?"

Inte alls. Det kallas spatialt (uttalas [spatsialt] av någon anledning) minne, ett sätt att minnas som baseras på avstånd. Det är för en spatial människa lättare att minnas förhållandet mellan A och B genom att se det som ett stapeldiagram än som två siffror. När det gäller mig själv så översätts oftast "siffror i förhållande" till staplar i mitt minne. Kartor är lättare att komma ihåg, då dessa oftast handlar om att minnas avstånd mellan olika saker. När det gäller att hitta något i en bok, hjälper mig mitt spatiala minne oftast med om det stod på höger eller vänster sida, och ungefär vilken höjd på sidan - dessutom är avbrott som bilder och rubriker en viktig hjälp.

Nu är det spatiala minnet det ända sättet att minnas som jag orkat lära mig teorin runt, då det passar in bäst på mig själv. Det finns minnen som fungerar bäst med siffror eller med olika färger och säkert några till med. Alla med sina fördelar och nackdelar.

Det är iofs att hamna utanför spåret i tråden, så för att anknyta: bilder har ett syfte i sig självt, utöver om de tillför något som stämning eller information. Texten blir mer överblickbar, mer navigerbar och över lag "lättare". Ibland när jag vill leta reda på något kan jag också tänka "hey, jag kommer ihåg vart det där stod, det var bara några uppslag från den där bilden på puman i plommonstop", snabbt leta reda på nämda puma, och bläddra mig vidare därifrån.

Sen är jag själv lite dubbel till hur vapenillustrationer används. Kults tidigare utgåvor har jag inte sett, men det käns som fel spel att ha med långa vapenlistor plus illustrationer i - stämningen som eftersöks är trots allt en helt annan. Samma sak gäller NeoTech och tillbehöret Offensiv, vilket är en enda lång orgie i vapenfetichism - något som gör att spelet närmar sig något Tom Clancy och Counter Strike-liknande. Det känns inte alls som NeoTech för mig.

Jag tycker de bilder som Rising visade från Ensamma Vargen var väldigt bra, och jag tycker de i Eon är bra (jag kan dock inte jämföra dem med de i DoD6r, då jag inte sett dessa). I Eon finns det illustrationer av de mest vanliga vapnen - stridssvärd, slagsvärd, stridsyxa, riddarsköld, rundsköld osv. De sätter en standard, de säger att "vanliga" vapen ser ut ungefär sådär i Mundana. Sedan finns det utöver det en väldigt varierad vapenindustri/vapenproduktion, med vapen från många olika kulturer och raser. Dessa vapen är av väldigt olika användningsområden, smidestekniker, kvalité osv. De sticker ut från "standard" de med, därför är en illustration högst befogad. Ensamma Vargen använder sina illustrationer för att sätta stämning, i Eon används de rätt och slätt som information till läsaren.

För övrigt så hade jag listat ut vad en morgonstjärna var när jag började spela rollspel (munken i Talisman har ju en sådan, och han var ju bäst, på samma nivå som Sierskan iaf), däremot var Korpnäbben länge ett högst mystiskt vapen för mig.

Mattis

Swordsman
Re: Stämningsbilder

Kommer ihåg att jag blev grymt besviken när jag såg prästen i första DoD6-regelboken med ett fett vapen, och man kunde inte ha det som präst. Bilden var apkool, men min karaktär fick inte bli lika cool. Synd.

Har väl kanske lite med ämnet att göra.

Big Marco

Läskig

Ett av mina favorithatobjekt finns i Eon. Stor stursk kämpe försvarar naken flicka mot jättespindel.

Kan tillägga att det var den bilden som var bland de sista att komma med i Eon I och en av de första att försvinna ut ur Eon II - så kan man sammafatta det. ,-)

Big Marco

Läskig

Bilden var ball, kul och välgjord, men det var inte speciellt mycket Eon.