Vita män får mer än bara skit. Dom får särbehandling i rättegångar, i lönekuvertet och i positioner i riksdagen. Ifall folk tror att män i medelåldern är SD:are så är ju dom dumma i huvudet. Vi har ganska bra statistisk på att det inte är så. Kvinnligrösträtt. Come on. Ska kvinnor vara tacksamma för det eller? Ska dom svarta slavarna vara tacksamma för hur snälla dom vita var som röstade bort slaveriet?Anarchclown said:Jag tycker att angrepp på vita män i medelåldern börjar bli ganska jävla vanliga och ganska jävla tröttsamma. Framförallt för att de alltid utgår ifrån just att individerna verkar vara smygmedlemmar i SD allihopa, trotts att vita män en gång i tiden valde regeringen som genomförde kvinnlig rösträtt till exempel. Man föds dessutom in i den här gruppen (som jag snart kommer att tillhöra vare sig jag vill det eller inte).
Angrepp på kristna (notera, inte kristendomen utan kristna) är också sjukt vanligt. Trotts att 50% av befolkningen tillhör Svenska kyrkan så är den faktiska gruppen av kristna i befolkningen förmodligen en minoritet och inte en majoritet vid det här laget. Jag är inte den enda ateist jag känner som PGA brist på ork och engagemang fortfarande är med i Svenska Kyrkan. En kristen har förvisso "valt" och inte fötts till att vara kristen.
Fast hur mycket val är det? Man är ju en produkt av sin miljö. Om alla hade ett val när det gällde vilka de blev så faller ju hela teorin om att patriarkatet inte är ett resultat av vårt nuvarande samhälle.
Hursomhelst tycker jag att kristna förtjänar att slippa attackeras som grupp emedan kristendomen aldrig kan åtnjuta en sådan status. Jag tror inte alls att kristna är en stor majoritetsgrupp som ska tåla lite skit utan en konstant minskande skara i samhället som rätt ofta behandlas som skit, framförallt online.
Kristendomen är särställd(ta bara vår grundlag) och har ett väldigt starkt inflytande i vår vardag på sätt som vi inte alltid tänker på det. Genom skolan och traditioner.
Inte för att helt jämställa dom här sakerna men för att göra mitt exempel tydligt. Kristendomen förutsätter att visa står ovan andra. Att vi ska följa vissa lagar och regler för att på så sätt bli bättre människor och dom som inte följer dessa regler eller delar världsåskådningen är per definition sämre, även om dom bara måste förstå det och be om ursäkt och ansluta sig till åskådningen. Fascism har många liknande drag. Den är också marganliserad och på tillbakagång, men den får man rimligtvis driva med. Vad är skillnaden?