Vad jag mer undrar är: Är det verkligen rimligt att tolka all kritik mot kristendomen som sådan eller mot religion i allmänhet som att man idiotförklarar, förolämpar eller kränker kristna.Lu-kaazh said:Men varför verkar flera av er tycka det är okej att idiotförklara, förolämpa och kränka kristna?
För mig tycker verkligen inte att man ska idiotförklara, förolämpa eller kränka kristna (om de inte som personer står för något riktigt stolligt; men där gäller ju samma grej för socialdemokrater, feminister och läkare. Eller vilken annan grupp som helst).
Men jag tycker att man måste få både ha och uttrycka åsikten att "heliga" skrifter är nonsens, att man inte tycker att "gud" finns och att extremt mycket negativt i historien skett i kyrkans namn.
Det finns en gråzon däremellan; mellan blasfemilagarna i ryssland där man inte får kritisera religion alls, och att säga att alla kristna är teknofoba pedofiler eller vad det nu är man hittat på. Den gråzonen tror jag alla här i tråden är med på att den är bra och nödvändig. Eller, jag hoppas det.
Faktum är att jag vågar tro att diskussionen mer handlar om var gråzonen befinner sig, och hur olika religionskritiska uttalanden ska tolkas.