Jag borde nog egentligen lämna walk over i den här diskussionen, eftersom jag helt enkelt inte förstår vad du pratar om. Du verkar inte heller alls intresserad av att uttrycka dig på ett sätt som jag förstår, utan fortsätter försöka dribbla bort mig med semantiskt mumbo jumbo. Det är nästan så att jag tror att du driver med mig.
Jamen, välkommen till verkligheten. Hela min poäng är ju att du har en förenklad och ogenomtänkt bild av religion -- då borde det inte förvåna dig att de resonemang jag använder för att försöka visa det också är mer komplicerade än dina egna. Världen är inte alltid så angelägen att anpassa sig till enkla kategorier och scheman.
Frågor om rationalitet, vetenskap, tro och religionens roll är svåra; rentav bland de svåraste. Om man ger sig på att diskutera dem borde man också vara beredd att anstränga sig lite för att förstå de resonemang ens motpart lägger fram.
Menar du här att om jag säger ”Det är sant för att det är vetenskapligt bevisat”, att det är samma sak som om någon för tusen år sedan sa ”Det är sant för att Gud säger så”? Om det är så, då förstår jag inte, och vår grundsyn på verkligheten är alldeles för olika för att vi ens ska försöka förstå varandra.
Du envisas med att försöka förvandla mig till en trist retorisk halmgubbe. Jag menar ingenting i stil med att det är "samma sak". Det är givetvis inte samma sak, eftersom religion och vetenskap inte är samma sak -- vilket är hela min poäng. Du vill bedöma religionen på vetenskapens kriterier, medan jag menar att andra kriterier krävs.
Däremot har Gud och Vetenskapen
åberopats på samma sätt, för att ogiltigförklara en illa ansedd uppfattning eller utsaga. Så åberopas idag Vetenskapen (märkligt ofta av människor som inte själva är vetenskapsmän) för att ogiltigförklara allt möjligt, genusteori och psykoanalys och, ja, religion, trots att dessa företeelser aldrig gjort anspråk på att vara "vetenskapliga" i den bemärkelsen eller att röra sig på det plan där kvantitativ, experimentell bevisföring har någon relevans.
Väldigt enkelt: Något kan
fungera fast det inte är vetenskap, frågan är bara
hur det fungerar.
Jag använder ordet ”rationell” i den betydelse de har i vardagligt tal. Jag ber om ursäkt om jag använder det fel.
Vi använder samma ord, med samma betydelse. Jag försöker bara påpeka hur detta ord
fungerar, vad det faktiskt
gör, vad det åstadkommer, vad det har för plats i en diskussion.
Ett ords historia är inte irrelevant. De idévärldar där vi själva lever och andas, de idévärldar som tillåter ord att överhuvudtaget ha en "vardaglig betydelse", är historiskt bestämda. Vår världsförståelse, där vår förståelse av naturvetenskapens roll och värde ingår, är ett resultat av tusentals år av europeisk historia. Det blir meningslöst att diskutera begrepp som "rationalitet" om man antar att de bara "helt enkelt" betyder något -- saker kan betyda något "helt enkelt" bara inom ramen för en outtalad överenskommelse som
i sig har uppstått historiskt.
Jaha, och? Om du vill kan jag erkänna att jag TROR på vetenskapliga metoder, verifierbarhet, orsak-verkan etc. istället för att TRO att världen styrs av gudaväsen eller flygande spagettimonster. Det är helt enkelt det alternativ som jag tycker verkar vettigast. Mest förnuftigt. Mest rationellt t o m, om jag vågar använda det ordet någonsin igen efter det här. Den sista utläggningen tar jag för övrigt nästan som ett förolämpande arguement – om det nu var menat som ett argument.
Du undviker envist att förstå min poäng. Det var inte ett
argument utan en
illustration, en illustration av det farliga i att dra enkla gränser. Johannesevangeliets "logos" är, historiskt sett,
samma logos som ekar i vårt "rationalitet". Uppfattningen att den ordning som styr universum är "gudomlig" -- vad det än innebär -- är djupt rotad i vår idéhistoria. Det är inget faktum man bara kan bortse ifrån om man vill diskutera religion och vetenskap allvarligt.
Du ställer upp enkla dikotomier där det egentligen föreligger invecklade beroendeförhållanden. Valet mellan "vetenskap" och "Gud" som du tycks finna så självklart skulle för bara några sekler sedan ha tett sig oerhört märkligt. Storslagna försök har gjorts in i modern tid att förena kristen teologi med sekulärt förnuft; det sista stora försöket var Hegels filosofi, som än idag är en återkommande referenspunkt för filosofin.
Jaha. Och om det nu är så här, har du nån slags bevis för det? Eller har du något alls som pekar på att det är bättre för människor att de tror på det här, jämfört med att de tror på vetenskapen och bara försöker behandla andra så som de själva vill bli behandlade?
Jag har över huvud taget inte gett uttryck för några synpunkter om vad människor ska tro på, och det är inte heller min poäng. Jag försvarar inte dogmatisk tro, jag tycker förmodligen det är lika farligt som du. Vad jag försvarar i den här tråden är religionens rätt att bli behandlad, inte som något a priori korkat, inskränkt och "irrationellt" (för att det inte är vetenskap, eller whatever), utan som något med vilket man kan föra en dialog, lära sig av och se poängerna med. För det går, tro mig.
Jag använde ordet ”psykos” som en likelse. Jag kunde också ha sagt ”ett opium för folket”. Mytologi och religion är något som människor alltid har använt för att förstå svårförklarliga grejer i världen – när något inte kan förklaras med aktuella vetenskapliga metoder så drar man till med gudar. Jag tror nog du förstår vad jag menar, men jag cut-pastar in ett stycke från wikipedia här som hjälp annars: ”Psykos (från grekiska ψυχή "psyke", för hjärna eller själ, och -οσις "-osis", för abnormalt tillstånd), med adjektivet psykotisk, betyder bokstavligen att hjärnan befinner sig i ett abnormalt tillstånd, och är en generell psykologisk term som används för ett mentalt tillstånd som ofta beskrivs som att involvera "förlust av kontakt med verkligheten".”
Du säger emot dig själv. Å ena sidan används religion för att förstå världen, å andra sidan innebär den en förlust av kontakt med verkligheten. Om nu religion är ett sätt att förstå världen (men det är förstås bara en av dess funktioner) så innebär det väl snarare att religion är inherent verklighetstillvänd?
Religionen har idag förlorat sin roll som förklaringsmodell för världen, och ersatts av vetenskapen. Men det fanns en tid innan naturvetenskapen, innan de verktyg för att gripa sig an världen som den tillhandahåller, och då var man tvungen att ta till andra metoder. Den första av alla naturvetenskaper, astronomin, har i alla tider gått i armkrok med religiösa föreställningar och kosmos och världsordningen. Det är ingenting märkligt -- vi ser det än idag, där naturvetenskapliga teorier förenas med olika ideologiska, moraliska och mytiska föreställningar. Att förstå verkligheten är mer än att bara skapa matematiska teorier som kan förutsäga partiklars rörelser -- det handlar om att se sammanhang, att se syften, att se mening. Sådana verklighetsbilder kan inte vetenskapen ensam tillhandahålla. Idag har vi gjort en uppdelning mellan vetenskapen, vars kunskap är "objektiv", och de olika tankesystem som syftar till att ge mening, men denna uppdelning är artificiell och i grunden falsk: Det har aldrig fungerat så och det fungerar inte heller så nu. För många människor är tron på vetenskapen (och då menar jag inte bara övertygelsen om att dess resultat är "korrekta", utan tilliten till vetenskapen, till dess meningsskapande kraft) och den insikt och de framsteg den kan ge rörande religiös till sin natur. Och det är inget fel med det.
Dina argument, eller vad det nu är menat som, är rent tragiska. Jag blir sårad när du använder dem. Jag må vara dig långt underlägen i kunskap, men jag är inte helt dum i huvet. Ja, naturligtvis kan allt leda till illdåd – religion, kommunism, fotboll, djurrätt – allt. Men det är ju inget argument för att fortsätta med religion.
Nej men, vad är det här? En snyfthistoria? Du blir sårad för att du upplever att jag gör dig orättvisa, behandlar dig respektlöst och nedlåtande? Hur hycklande får man vara? Du tror inte religiösa människor blir sårade när du kallar deras tro psykotisk? Gimme a break.
Och du missar återigen min poäng. Mitt syfte i den här tråden är inte att "försvara tro". Jag säger inte att människor "bör tro". Jag säger att vi bör erkänna att tro är mer än bara en uppsättning grundlösa dogmer med vars hjälp vi kan rättfärdiga illdåd. Religion kan användas för att rättfärdiga illdåd, men det är inget argument för att upphöra med religion -- just eftersom allt kan användas för att rättfärdiga illdåd, och religionen har andra dimensioner som då ginge förlorade. Att fördöma religion, all religion, i alla dess former, alla dess miljontals uttryck, all dess mångtusenåriga historia i vilken nästan hela vårt historiska arv av kultur, konst och tänkande inryms, för att religionen kan rättfärdiga illdåd -- det är verkligen att slänga ut barnet med badvattnet.