Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Debatten verkar ha lite instabil grund. Jag ser en del oklarheter som gör att folk riskerar att tala förbi varandra. Tre exempel: Vad menas med:Basenanji said:Rent konkret, hur menar du att islam/kristendomen/annan religion indoktrinerar sina medlemmar till uppfattningen att kön är olika mycket värda?maedz said:Du får ursäkta mig, men jag skulle ljuga om jag inte såg en problematik i (religions)friheten kontra religioner som indoktrinerar sina troende till att tex. olika kön skulle vara olika mycket värda. För mig låter det som att du vill ge människor "friheten att inte ha någon frihet".
Jag menar inte att det är ok att ge "friheten att inte ha någon frihet" (vilket inte är frihet, to begin with, utan ett exempel på manipulation) och jag vill ge dig rätt i att religioner ibland låter bli att uppmärksamma ojämlika förhållanden i samhället. Jag tycker inte att en religion har rätt att utöva ojämlikhet, eller att torgföra de argumenten. Frågan om en viss religion gör det mer än någon annan låter jag stå obesvarad, eftersom jag tycker mig se utifrån mina erfarenheter, att flera religioner upprätthåller en ojämlik syn på kvinnan - samtidigt som jag bara har mina egna erfarenheter att utgå från. Har du något exempel på hur en viss religion utsätter kvinnor för könsförtryck på ett sätt som skiljer sig markant från andra religioner?
Det problematiska tycker jag, är vem som ska "befria" de som utsätts för förtryck? Ska kvinnorna själva göra detta? Eller ska någon annan ingripa? I så fall hur?
Hur ska vi gå tillväga för att få ett mer jämlikt samhälle?
En tredje fråga är huruvida det är okej att leva icke-sekulariserat i ett sekulariserat samhälle. Tänk tex på medlemmarna i Livets Ord eller Hare Krishna som väljer att leva efter religiösa regler. Är det ok att göra så, trots att huvuddelen av vårat samhälle kan beskrivas som sekulariserat, tycker du?
Vänligen, Basenanji
(Om jag får vill jag gärna peka på en favorittråd som jag älskar at läsa om och om igen: kult-kurs.
"jämlikhet"?
"indoktrinera"?
"rationell"?
Dessa begrepp är ingalunda tydliga eller givna i sig själv.