Jag tycker att vi i den här tråden, här på rollspel.nu gemensamt kan uttrycka vår avsky gentemot våld.
För det är lika illa att någon hetsar mot SD-politiker/anhängare som att
någon dödar av politiska skäl.
Våld är våld och det är aldrig ok.
Så - med det bakom mig, vill jag gärna kommentera ditt inlägg. Jag menar inte att jag vet bättre än du, Grisodlar'n och jag står ut med att vi inte tycker likadant. Det är ok. Jag gillar inte när tonen mellan dig och andra forumiter blir onödigt hänsynslös och innehållslös. Min anledning till att diskutera utgår från viljan att problematisera de argument som SD för fram. För många gånger tycker jag att logiken haltar.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att vi tar deras argument och deras väljare på allvar! Att hålla på som Ohly blir bara fel. Lyssna på varandra, tycker jag.
Men jag tycker också att vi, i demokratins namn, har en skyldighet att se kritiskt på oss själva. Att jag stör mig på en enstaka individ innebär inte att jag har rätt att döma ut en hel grupp - utifrån den individens handlande. Här måste vi, menar jag,
ta vårt medborgerliga ansvar och orka se skillnaden mellan sak och person!
Grisodlar'n said:
Jag är helt övertygad om att fulmedia inte kommer att ge sig förrän en SD-politiker eller SD-väljare dör. Var går gränsen för uppvigling, egentligen?
Viktig fråga som du ställer. Är det tex uppvigling att göra en film där man visar kvinnor i burka som jagar efter samma pengar som pensionärer? Eller är det uppvigling när SD presenterar en rapport om våldtäkter som experter menar innehåller sakfel?
Uppvigling är enligt NE.se:
NE.se said:
...brott mot allmän ordning som begås av den som bl.a. offentligen (muntligt eller skriftligt) uppmanar allmänheten att begå brott, svika en medborgerlig skyldighet eller vara ohörsam mot myndighet. Straff: böter eller fängelse i högst 6 månader. Vid grovt brott fängelse i högst 4 år.
Vad lägger vi i "medborgerlig skyldighet" undrar jag? Är det inte en medborgerlig skyldighet att se till att alla får komma till tals i en debatt? Är det inte en medborgerlig skyldighet att vilja leva upp till FN:s mänskliga rättigheter? De som Sverige har förbundit sig att följa.
Hursomhelst borde den här frågan definitivt tas på allvar. Att tjuta med en vuvuzela kan alltså vara straffbart. Låt bli med det, tycker jag. Att störa mötesfriden kan alla politiska partier ägna sig åt och det leder bara till att åsikter på sikt inte kan föras fram. Värna mötesfriden och yttrandefriheten!
Grisodlar'n said:
När jag ändå inte kan sova så kan jag ställa en fråga till er som vurmar för islam. Vad för något fint kan vi hämta från den islamiska kulturen? Vad kan en ökad islamisering leda till för spännande och intressanta kulturmöten?
Jag tror att de frågorna kan utvecklas en aning för att det ska bli lättare att diskutera dem.
Tex är det svårt att definiera "islamisk kultur", eftersom det finns otroligt många utövare av
islam och deras olika sätt att göra det på skiljer sig åt.
En annan aspekt är var gränslinjen går mellan "kultur" och "islam"?
En tredje fråga är vad ordet "kultur" egentligen står för?
En fjärde (haha, förlåt) fråga kan vara huruvida en kultur verkligen delas av de som vi menar hör till kulturen?
Att SD har en och annan person som sympatiserar med nazistiska ideal gör ju inte Jimmie Åkesson till nazist, eller hur? Dvs - hur ska vi definiera "SD-kulturen" och hur ska vi förstå hur den "kulturen" verkligen bärs upp av alla (fler än 400 000) anhängare av SD:s politik? Jag kan inte svara på det, vare sig med SD:s sympatisörer eller muslimer.
Att vi kan anta generella drag hos tex SD:s väljare betyder alltså inte att vi, utifrån dessa generaliserande drag, kan säga något om individen säkert. Om jag ser en person med blåsippa på kavajslaget blir det alltså fel att tänka: "Aj aj, en nazist!"
Och likadant är det med muslimer, judar, kristna, djurrättsvänner, nudister, saxofonister, rollspelare osv...
Jag tycker att om vi verkligen vill leva upp till idén om religionsfrihet - rätten att få tro på vad man vill - då får vi också acceptera att olika människor följer olika trosinriktningar.
Att det är viktigt med religionsfrihet har mer att göra med att jag inte accepterar ett samhälle där man bestämmer hur folk ska tänka. Jag menar, konsekvensen av att leva med ett religionsförbud blir ju att den människa som ändå vill tillbe en viss gud, gör det i hemlighet, eller för sig själv. Om DET skulle vara förbjudet, blir jag orolig för konsekvenserna. Ska vi ha någon sorts säkerhetspolis som ser till att det inte sitter människor som tillber Allah/Budda/Gud i hemlighet i källare?
Att inte få uttrycka sin religiositet offentligt blir då alltså egentligen inget annat än censur och leder till ett omänskligt samhälle.
Och det anser jag är fel.
Så - för att svara på din fråga om vad olika kulturer bidrar med till samhället svarar jag: möjligheten att välja och rätten att få tänka och tro som man vill.
Vänligen, Basenanji