Nekromanti Anledningen till valresultet

Svarte Faraonen

ром и смерть
Arfert said:
Misstänker att de (div diktaturer i mellanöstern) slåss med varandra via ombud, det vill säga att de sponsrar olika organisationer.. fiendens fiende är min vän.
En del, säkerligen, framför allt när det gäller Iran mot alla andra (dvs shiaorganisationer i sunnidominerade stater). Dock känns det som om den religiösa naturen är tydligt underordnad den realpolitiska i dessa fall, ungefär som att fjärde korståget handlade mer om Venedigs girighet och mindre om skillnaderna mellan katolskt och ortodoxt.

Necross

Swashbuckler
Bobby Magikern said:
Det är för mig helt orimligt att ställa samtliga muslimer till svars för vad extremisterna gör, som om de hade varit tvungna att bevisa sig oskyldiga för att inte associeras med dem. Därtill bör vi också komma ihåg att många av de extremistiska muslimska rörelser som uppkommit handlar om en respons på att sekulära grupper i arabvärlden, framför allt då de panarabiska rörelser som tidigare hade stort inflytande, har upplevts som misslyckade och korrumperade (t.ex. att PLO hamnat i skymundan till förmån för Hamas). Det rör sig alltså om ganska nya populistiska, extremistiska rörelser som uppkommit som respons på ett upplevt misslyckande i politikens huvudfåra -- parallellerna där får ni dra själva.
Jag tycker det vore rimligt att hålla ordning på sin egen kant. Man hör ju knappt ens fördömanden.

Intressant parallell för övrigt. Obehaglig rent av.

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Saudierna kanske spelar dubbelspel?
Ja, det är väl ganska känt att det fanns saudi-arabiska oljepengar bakom t ex bin Laden. Och amerikanska. Har inte riktigt koll hur det är nu för tiden :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Anthraxus said:
För att det är dessa Saudiska hellylleprinsar som är Al Qaidas och Talibanernas största supportrar.
Precis min poäng.

Anthraxus said:
Vet du t.ex. vad världens mest berömda Saudiarab heter? Usama bin Ladin
Jo det visste t o m jag.

Anthraxus said:
Din fråga blir intressant om du väljer vilket muslimsk land som helst UTOM just Saudiarabien.
OK. Då väljer jag Dubai.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har samma syn på det sk gamla testamentet i bibeln.
Så, av nyfikenhet, betyder det att kristendomen, som räknar in det gamla testamentet i sin heliga skrift, också är en "politisk våldsideologi förklädd till religion"?

Necross

Swashbuckler
RipperDoc said:
Vad har vi i västvärlden gjort för att stoppa kristna fundamentalister i USA?
Eh? Jag går med på att jag tillhör västvärlden (eller jag bor där iaf), men jag är inte kristen. Så jag har inte gjort nåt alls. Men jag tar gärna avstånd från dem så ofta jag kommer åt.

RipperDoc said:
Eller för att stoppa USA? Åtminstone det senare verkar vara helt upp till al Qaida...
Jag gör vad jag kan för att stoppa USA. Det är inte så mycket tyvärr, knappt nåt alls faktiskt. Men samma sak där, jag fördömer gärna USA när jag kommer åt.

RipperDoc said:
Jag vänder på det för att visa det bisarra i att man av tvång måste ta tydligt avstånd från idioter som råkar tillhöra samma extremt vaga kategorisering. Eftersom "muslim" inbegriper en rejäl andel av världens invånare är det knappast en exklusiv liten klubb. Det är ungefär lika precist begrepp som "afrikan" eller "västlänning". Jag menar, om vi antas vara germaner eller arier, behöver vi ta ansvar för att några tomtar rakar håret och låtsas som att förintelsen inte skedde? När tog vi senast tydligt avstånd för korstågen?
Vadå "vi antas"? Jag antar inte att muslimer är muslimer, de säger ju det själva så jag behöver inte anta något. Jag kan bara svara för mig själv här, och nej, jag är varken bekännande kristen, arier, german (vad nu det är?) eller korsriddare, så nej, jag tänker inte ta avstånd eller fördöma nånting av det du nämner. Men den dagen jag börjar kalla mig muslim skulle jag skämmas som fan om det finns andra muslimer som dödar i min Guds namn.

RipperDoc said:
Och förresten, det är klart att muslimerna tar avstånd. Vems påhitt var det att det inte skulle vara fallet? DN - Muslimerna tar avstånd. Sök på det vetja. Och förstås, då har vi med engelskspråkig eller svensk sökning tillgång till en bråkdel av de källor som berör muslimskt agerande - eller hänger du mycket på arabiska forum?
Well, jag tycker inte alls det är tillräckliga avståndstaganden. 1,57 miljarder muslimer borde kunna hitta på både det ena och det andra för att rensa ut terroristerna bland de sina. Tycker jag alltså.

RipperDoc said:
Återigen, det är lätt att man glömmer bort statistik och riskbedömning när man bläddrar i Aftonbladet och ojar sig över vart världen är på väg.
Vad menar du?

Necross

Swashbuckler
Bobby Magikern said:
Jag ber inte mina grannar att ta avstånd från islamistisk extremism, och jag ser det inte heller som nödvändigt för mig att inför dem försäkra att jag inte är sverigedemokrat.
Men det finns väl muslimer som har betydligt mycket mer makt i världen än dina grannar?

EDIT: Insåg just att jag svarar samma saker som redan sagts. Disregard allt, och så ska jag läsa hela tråden först innan jag skriver grejer :gremsmile:

Arfert

Facit
Dnalor said:
Jag har samma syn på det sk gamla testamentet i bibeln.
Så, av nyfikenhet, betyder det att kristendomen, som räknar in det gamla testamentet i sin heliga skrift, också är en "politisk våldsideologi förklädd till religion"?
tja, den har ju i alla fall fungerat som det under den största delen av sin långa och blodiga historia. I alla fall typ från första konciliet i Nicaea fram till modern tid.

Man Mountainman

Storsvagåret
Sant, men de kan enkelt ta avstånd ifrån det.
Vad innebär det att "ta avstånd från"? Är det något slags rituell handling? Måste man göra det inför en CNN-kamera?

Jag är övertygad om att merparten av världens muslimer, särskilt de som inte lever direkt under ockupation av västmakter eller västmakters allierade, tycker att Al-Qaida är, för att uttrycka det enkelt, en bunt jävla pajsare.

Att de inte utöver detta inte "tar avstånd från det" i något slags rituell avbön är väl av ungefär samma skäl som jag inte tar avstånd från, vad vet jag, kristna fundamentalister som bombar abortläkare. Varför skulle jag ha något moraliskt ansvar gentemot de idioterna?

Leon

Leo carcion
Dnalor said:
Vad innebär det att "ta avstånd från"? Är det något slags rituell handling? Måste man göra det inför en CNN-kamera?
Det där påminner om när vissa feminister ville att män skulle ta avstånd från mäns våld mot kvinnor.

Skall man ta avstånd från något måste man först ha ett ansvar för det. Att tillhöra samma religion med dryga miljarden anhängare innebär inte ansvar

Necross

Swashbuckler
Arfert said:
Dnalor said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag har samma syn på det sk gamla testamentet i bibeln.
tja, den har ju i alla fall fungerat som det under den största delen av sin långa och blodiga historia. I alla fall typ från första konciliet i Nicaea fram till modern tid. </div></div>
Typ exakt vad jag skulle skriva som svar.

Man Mountainman

Storsvagåret
tja, den har ju i alla fall fungerat som det under den största delen av sin långa och blodiga historia. I alla fall typ från första konciliet i Nicaea fram till modern tid.
Ja, alltså, jag har inget emot att man beskriver religioner som politiska våldsideologier. Vare sig de "är" det eller inte, så fyller de ofta med enkelhet sådana roller. Till och med zenbuddhismen utnyttjades på det sättet under andra världskriget.

Frågan är väl exakt vad detta innebär för vår samvaro med muslimer, givet att vi nu båda bär detta historiska ok. Ska vi helt enkelt ha ihjäl varandra till siste man?

Necross

Swashbuckler
Dnalor said:
Att de inte utöver detta inte "tar avstånd från det" i något slags rituell avbön är väl av ungefär samma skäl som jag inte tar avstånd från, vad vet jag, kristna fundamentalister som bombar abortläkare. Varför skulle jag ha något moraliskt ansvar gentemot de idioterna?
Det har du självklart inte. Om du inte är kristen.

Min poäng är att all religion är skit. Så länge det finns religiösa så kommer det finnas andra religiösa som uppfattar ett stöd och så fortsätter bara allt elände i evighet. Wake up and smell reality. Fatta rationella beslut och sluta skyll på fantasifoster.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det där påminner om när vissa feminister ville att män skulle ta avstånd från mäns våld mot kvinnor.
Det där har du nog missförstått. Det var snarare feministernas antifeministiska belackare som tolkade dem som att de ville hålla varje enskild man individuellt ansvarig för mäns våld mot kvinnor, när den feministiska analysen snarare är att våldet är strukturellt och inte ett uttryck för patologiska avvikelser hos de faktiska våldsverkarna.

Arfert

Facit
Dnalor said:
Jag är övertygad om att merparten av världens muslimer, särskilt de som inte lever direkt under ockupation av västmakter eller västmakters allierade, tycker att Al-Qaida är, för att uttrycka det enkelt, en bunt jävla pajsare.
ja det tror jag med, lite som hur kristna i allmänhet känner för KKK eller nån skum sekt i mellanvästern...

Basenanji

Postd20modernist
MiniMoni said:
Heligheten i integrationspolitiken ligger i att om man kritiserar den så antas man också kritisera invandraren som person. Detta tycker jag är något debatten måste resa sig ifrån. Jag tror att många SD sympatisörer, precis som jag har en betydligt vidare syn än den rasistiska och nationalistiska syn som många vill ge oss.
Okej, jag hoppas att du orkar med att diskutera detta! :gremsmile:

Vad innebär att ”kritisera integrationspolitiken”? Man kan tänka sig fler svar på frågan. Tex så kan det innebära att vi kritiserar huruvida det ska förekomma en integration överhuvudtaget. Det kan också betyda att man vill kritisera brister i integrationspolitiken. Det senare skulle i så fall kunna betyda att vi föreslår nya sätt att hjälpa nyanlända att lära sig svenska (som folkpartiet har gjort) eller att underlätta insteget på arbetsmarknaden (som moderaterna föreslår). Av den anledningen menar jag att SD inte är ensamma om att kommentera, diskutera och reformera integrationspolitiken. Däremot är det nytt att kritisera den på det sätt som SD gör.

Min kritik (skratta gärna här, jag är ju hur tråkig som helst med mina upprepningar) mot SD handlar just om detta: om en politiker anser att integrationspolitiken har brister, då borde den politikern i logikens namn också vilja reformera (som i förbättra) integrationspolitiken. Men vill SD det?

När jag granskar deras hemsida så ser jag inte att de föreslår detta, annat än genom retoriken att minskad invandring per automatik kommer leda till en bättre integration. Men löser det de problem som nuvarande integrationspolitik leder till? Den frågan kräver ytterligare frågor, för vips blir det nödvändigt att skapa en problembild. Det vill säga, vilka problem innebär integrationspolitiken egentligen?
En del sverigedemokrater menar tex att det mångkulturella samhället leder till att det svenska samhället utmanas och på sikt hotas att upplösas. Dvs, om vi har många människor som kommer från olika delar av världen så kommer det svenska samhället att på sikt förloras, eftersom de människorna ersätter svenska traditioner med nya och annorlunda traditioner. Det finns säkert fler problem, men jag stannar av utrymmesskäl vid det problem som jag uppfattar att många anför. Jag går heller inte vidare i just den frågan.

Det innebär att integrationen inte kan tillåtas bli för stor – eftersom den är farlig för det svenska samhället. Arbetskraftsinvandring samt invandring från nordiska länder och i viss mån övriga Europa tycker dock SD är ok. Alltså handlar det om att icke-europeiska kulturer inte ska få inflytande över det svenska samhället.

Det är dock långt från att vilja reformera integrationspolitiken. Så, det SD gör är just det första av de två olika former av kritik jag räknade upp. SD:s politik, syftar till att begränsa och (på sikt) helst avsluta integrationen av människor med utomeuropeisk etnicitet. Och om vi utgår från SD:s kritik av det mångkulturella samhället så innebär det implicit en kritik av invandraren som fenomen eftersom denne ovillkorligen, enbart genom sin existens i det svenska samhället, kommer att tunna ut den svenska identiteten.

Alltså menar jag att SD visst kritiserar invandraren som fenomen och faktiskt låter bli att diskutera hur en välfungerande integrationspolitik skulle kunna se ut. Det ska sägas att SD hittills inte fört fram kritik mot enskilda personer, så på personnivå är inte SD kritiska. Men då menar jag att när vi diskuterar fenomenet invandraren så drabbar den diskussionen personer ("guilty by association"). Jag vill också hävda att det är lätt att begå ett tankefel: ”Alla invandrare är på - det eller det - sättet”. Så förenklat kan vi inte se på människor, eftersom mänskligheten är långt mer komplex än att vi kan bestämma hur en människa är bara genom sin migrationsstatus.

Det hela landar i att en kritik av invandraren som fenomen inte är tillräckligt för att komma åt integrationspolitikens brister. Att en del ungdomar kastar sten mot brandkåren i Rosengård innebär inte att alla ungdomar gör det. Alltså kan inte invandraren som fenomen lastas för något som en enskild person begått (vare sig han har kastat sten eller låtit bli att kasta sten)! Vi kan heller inte dra slutsatsen att integrationspolitiken automatiskt leder till att invandrare kastar sten på brandkåren eftersom det finns individer som låter bli att kasta sten. Slutligen innebär detta att integrationspolitiken är alltför komplex för att vi ska kunna förklara dess brister genom enskilda händelser.

Vi måste leta någon annanstans helt enkelt – om vi verkligen vill komma tillrätta med dess brister.

Ok, det var min kritik. Hur tänker du? Har jag missförstått något eller har jag bara vantolkat något?

Vänligen, Basenanji

Necross

Swashbuckler
Dnalor said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">tja, den har ju i alla fall fungerat som det under den största delen av sin långa och blodiga historia. I alla fall typ från första konciliet i Nicaea fram till modern tid.
Ja, alltså, jag har inget emot att man beskriver religioner som politiska våldsideologier. Vare sig de "är" det eller inte, så fyller de ofta med enkelhet sådana roller. Till och med zenbuddhismen utnyttjades på det sättet under andra världskriget.

Frågan är väl exakt vad detta innebär för vår samvaro med muslimer, givet att vi nu båda bär detta historiska ok. Ska vi helt enkelt ha ihjäl varandra till siste man? </div></div>
Nej, det tycker jag verkar onödigt. Men man kan ju försöka resonera om saker för vad de egentligen är och sluta trippa runt på tå runt folks vidskepelser.

Man Mountainman

Storsvagåret
Och om jag nu är kristen? Låt oss i alla fall anta det, för diskussionens skull.

Vi bär alla på våra vanföreställningar. Vad det har att göra med vårt moraliska ansvar för andra människors handlingar förstår jag inte.

Den värsta typen av vanföreställning är f.ö. att man själv är i besittning av något slags privilegierad "rationalitet" som rättfärdigar ens val. I det rationellas namn kan man rättfärdiga vad som helst.

Tar du avstånd från alla de illdåd som världens rationalister begått?

Necross

Swashbuckler
Mycket klarsynt och välformulerat inlägg där Basenanji. Du sätter fingret på precis varför jag, som tycker Sveriges integrationspolitik är en tragisk historia som kräver åtgärder, aldrig skulle ge SD min röst.

Nästan så jag är sugen på att motargumentera själv (lite Djävulens advokat-style), men jag inväntar vad MiniMoni säger.