Nekromanti Anledningen till valresultet

Arfert

Facit
Stämmer verkligen Taliban-siffran? Då borde det ju vara slut på talibaner snart.

Jag trodde de kunde skrapa ihop ett par hundra tusen anhängare, minst. I alla fall om man räknar med de i Pakistan. Man det kanske är en överskattning.

Übereil

Swashbuckler
Petter42 said:
Jag har försökt berätta det här för allmänheten men det är svårt att nå ut med insikt (vilket det hela handlar om).
Petter42, som bor i en källare i Lindköping, lyckades inte sprida ordet och därför så vann borgarna.

[/thread]

Übereil

Necross

Swashbuckler
RipperDoc said:
Jo, det där är ju en väldigt intressant bild. Synd bara att de där 1,57 miljarderna inte ser FÖR HELVETE till att ta ORDENTLIGT avstånd från de där 46,000. Varför plöjer t ex inte de saudiska helylleprinsarna ned några miljarder för att hunt-down-and-destroy al-Qauda, som nu ger deras fina religion such a bad name?

Necross

Swashbuckler
hjk said:
Det var nån kommentar tidigare om att vanliga muslimer inte protesterar eller tar tydlig ställning mot de muslimer som t ex hotar och angriper Wijks. Stämmer detta? Jag kan inte minnas att jag läst om något sådant.
Det är ju samma sak som med de 1,57 miljarderna muslimer som inte verkar göra ett skit åt al-Qeada eller talibanerna. Det verkar vara helt upp till västvärlden.

Arfert

Facit
Ram said:
BTW, är det någon som har något underlag på vartifrån SD fick sina väljare? Om jag skulle spekulera vilt så skulle det inte förvåna mig ett smack om det är sossar som är missnöjda med Mona Sahlin och som absolut inte vill rösta blått samt som har en nationalistisk ådra som de nu fick en ursäkt att släppa fram...
Har ju spekulerats en hel del om det.

Mätningar har visat att de plockat folk gaska jämnt från alla partier, men något fler, procentuellt (och i antal också, följdaktligan( frpn Socialdemokraterna. Det är också en övervikt på män, med lägre utbildning, och på landsbygden, främst i södra Sverige. I Stockholmsområdet (där SD inte är starka) har SD gått bäst i ytterkommuner (som Huddinge) och Södertälje. I själva Stockholms kommun har de inte gått alls, där har deras resultat varit bland de lägsta i landet.

Kollar man mer konkret på vad SD vill så är det ju en slags blandning av "vi har för mycket invandrare", "vi gillar inte muslimer i synnerhet", Sverige ska lämna Afghanistan och ut ur EU, arbetslöshetsersättningen och pensionen ska höjas... inte direkt höger-åsikter med andra ord (ren främlingsfientlighet är underklassigt, som Jan Guillou en gång skrev).

Med andra ord verkar de ofta vara folk som vill tillbaka till det "gamla Sverige", inte gillar förändring... och inte gillar utländska influenser. Och känner sig mobbade av det mer moderna, urbana samhället. "Det är nån annas fel att jag är en loser"-folk. :gremgrin:

Jag kanske är rejält fördomsfull, men det är den känsla jag fått av olika analyser jag läst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
EDIT: Nä förresten, jag ska hålla ord och ge fan i den här såkallade diskussionen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Necross said:
hjk said:
Det var nån kommentar tidigare om att vanliga muslimer inte protesterar eller tar tydlig ställning mot de muslimer som t ex hotar och angriper Wijks. Stämmer detta? Jag kan inte minnas att jag läst om något sådant.
Det är ju samma sak som med de 1,57 miljarderna muslimer som inte verkar göra ett skit åt al-Qeada eller talibanerna. Det verkar vara helt upp till västvärlden.
Det är för mig helt orimligt att ställa samtliga muslimer till svars för vad extremisterna gör, som om de hade varit tvungna att bevisa sig oskyldiga för att inte associeras med dem. Därtill bör vi också komma ihåg att många av de extremistiska muslimska rörelser som uppkommit handlar om en respons på att sekulära grupper i arabvärlden, framför allt då de panarabiska rörelser som tidigare hade stort inflytande, har upplevts som misslyckade och korrumperade (t.ex. att PLO hamnat i skymundan till förmån för Hamas). Det rör sig alltså om ganska nya populistiska, extremistiska rörelser som uppkommit som respons på ett upplevt misslyckande i politikens huvudfåra -- parallellerna där får ni dra själva.

Telash

Swordsman
Android IV said:
Oj. Detta tycker jag är intressant.
Vad tycker du om t.ex. SDs reklamfilm? För oavsett vad jag tycker om integrationspolitiken gör bara den filmen i sig det omöjligt för mig att rösta på ett parti som står bakom den. Samt att stora delar av valkretsen faktiskt är smyg-rasistiska landsbyggdsbor. Jag skulle ha svårt att associera mig själv med det.
Förstår du hur jag menar?
Jag tycker inte man kan använda en minoritet inom en grupp som ett argument till att ta avstånd. Med det argumentet bör man ju då även ta avstånd från muslimer, feminismen, vänsterpartiet och så vidare ända in i det oändliga. Det är knappast enkelt att hitta en folkgrupp (nu kallar jag SD-väljare en folkgrupp) som är helt fri från rötägg, eller helt fri från åsikter man själv inte delar till 100%.

Jag är personligen helt övertygad om att moderaterna innehåller mängder med rika egoister som älskar att sko sig på andras bekostnad, att vänstern är nedlusad med soffliggare som vill få allt serverat och undviker att jobba, att folkpartiet även det har en o annan smyg-rasist, att miljöpartiet har flera individer som älskar att slå sönder pälsaffärer och terrorisera folk med sprayburkar osv.

Det är fullt möjligt att SD är överrepresenterade med rötägg, men ingen garanti.

android_iv

Warrior
Petter42 said:
Android IV said:
Samt att stora delar av valkretsen faktiskt är smyg-rasistiska landsbyggdsbor.
Hoppsan! Vart får du din valstatistik? Så vitt jag visste fick man inte ge ut information om vem som röstade vad, och förutom opinionsundersökningar finns inte mycket fakta att tillgå och även då blir det svårt att bevisa "smygrasism". Vi kanske kan avgöra att SD-väljare är landsbor i sydsverige, men smigrassar?
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/K/kommun/21/80/index.html
Om du scrollar ned lite och kollar på de olika valkretsarna hittar du Bergby-Axmar, det är min valkrets; en landsortshåla en bit utanför Gävle. SD fck 11.8% i min valkrets.

De jag känner här ute och som röstat SD är klart smygrasistiska. Fan, vi har knappt invandrare här ute, en romsk familj och två adopterade ungar från Colombia. Ändåå pratar de om att "det är så jävla mycket negrer" eller att "fan de kan ju inte ens snacka svenska!"
Så, någon exakt statistik har jag inte, jag har blott sammankopplat den politiska idéströmning som finns här ute med valresultatet.
Jag menar inte att alla som röstar på SD är precis som dessa människor (även om jag misstänker att många är det). Men för mig räcker det med att veta om att det finns alla dessa smyg-rasistiska människor som sympatiserar med partiet (och som jag menar SD minst sagt flörtar med / manipulerar) för att totalt avskräcka mig från att rösta på SD, oavsett hur missnöjd jag är med integrationspolitiken.

Min ursprungliga fråga var egentligen, avskräcker inte detta samt SDs (i min mening) rasistiska reklamfilm alla intelligenta och världsvana människor från att rösta på dem? Om inte, varför då?
Jag vill inte i första hand smutskasta något. I första hand förstå! (sedan smutskasta... neeej... jooo..)

Ram

Skev
Bobby Magikern said:
Det är för mig helt orimligt att ställa samtliga muslimer till svars för vad extremisterna gör, som om de hade varit tvungna att bevisa sig oskyldiga för att inte associeras med dem.
Sant, men de kan enkelt ta avstånd ifrån det.

Ram

Skev
Arfert said:
Med andra ord verkar de ofta vara folk som vill tillbaka till det "gamla Sverige", inte gillar förändring... och inte gillar utländska influenser. Och känner sig mobbade av det mer moderna, urbana samhället. "Det är nån annas fel att jag är en loser"-folk. :gremgrin:

Jag kanske är rejält fördomsfull, men det är den känsla jag fått av olika analyser jag läst.
Tja, det kan vara att vackla rätt nära "jag är akademiker och därmed mycket finare än andra"-strecket. :gremsmile:

//Ram - Med sossebakgrund.

Minimoni

Homelander
Well... Att ens nämna alternativ till dagens integrationspolitik är mer granskande än vad något av de tidigare etablerade partierna har förmått under en mycket lång tid.

Så när SD visar sig kritiska till just den politiken så vinner de mark i mina ögon då ingen annan tycks våga ta i den. Folkpartiet har försökt men ändock inte vågat ge några konkreta besked.

Heligheten i integrationspolitiken ligger i att om man kritiserar den så antas man också kritisera invandraren som person. Detta tycker jag är något debatten måste resa sig ifrån. Jag tror att många SD sympatisörer, precis som jag har en betydligt vidare syn än den rasistiska och nationalistiska syn som många vill ge oss.

Som tidigare sagt så är min fru invandrare och hon och andra invandrare jag känner har röstat SD då de anser att vår integrationspolitik på många sätt havererat.

Jag är säker på att det finns jättemånga människor inom SD som har rasistiska och människofientliga åsikter men jag tror dock inte att SD är unika på något sätt och jag tror inte att en majoritet av SD väljarna sysselsätter sig med att drömma om ett Nazi-Sverige eller liknande idiotier.

Media har ett stort finger med i spelet när det gäller politikernas rädsla att kritisera integrationspolitiken. Vid minsta tecken hos politikerna till att vilja strama åt eller på annat sätt skapa en strängare integrationspolitik så anses politikern av media vara främlingsfientlig.

Må så vara att SD har en rutten historia men det har även vänstern och moderaterna. De som idag skriker högst om SD och deras främlingsfientlighet baserar sina åsikter på vad några få med SD anknytning sagt.

Jag har mycket mer att säga om allt som händer nu då jag tycker att allt har fått överdrivna proportioner.

Anon

Veteran
Arfert said:
Mätningar har visat att de plockat folk gaska jämnt från alla partier, men något fler, procentuellt (och i antal också, följdaktligan( frpn Socialdemokraterna.
Jag råkade faktiskt se en undersökning i går (i SVT tror jag det var) där det visade sig att de fått lite fler väljare med moderatbakgrund än sossebakgrund (marginellt), och i övrigt var fördelningen jämn över resten av riksdagspartierna.

Jag blev förvånad eftersom jag tidigare hört (och trott) att det var i huvudsak bittra sossar som gick till SD. Trodde dessutom att andelen gamla vänsterpartister och kristdemokrater skulle vara runt noll, vilket visade sig vara fel.

Minimoni

Homelander
Källkritik är inget du tänkt att använda dig av när du läser analyser antar jag? Du är en person som normalt är högaktad av mig men jag trodde att din förmåga att tänka själv och att lyckas se förbi den hetsjakt som idag är ett faktum var betydligt större.

jag förstår att min personliga erfarenhet av SD väljare är lika irelevant som andra på det här forumets erfarenheter av samma människor men jag vill ändock flika in att ingen av de SD väljare jag känner till stämmer in på den bild media vill ge. De jag känner är i flera fall själva invandrare och några av dem är muslimer. De allra flesta har eller har haft familjer med blandat kulturelt ursprung och de allra flesta är också högutbildade med god ekonomi. Ingen stämmer in på "loser" beskrivningen som tycks vara almänt rådande i media och tråkigt nog även här. Detta är tråkigt då jag alltid sett wrnu forum användare som väldigt inteligenta människor som inte låter sig styras av vad media vill måla upp utan tänker själv med en kritisk inställning.

Jag har respekt för dig och alla andra här Arfert och är säker på att ni alla hade många goda anledningar till vad ni röstade på. Det vore inte tråkigt om ni också kan ge de 5,7% av sveriges befolkning som röstade på SD samma förtroende i deras val och inte bara peka på rasistiska och nazistiska anledningar då jag är tämligen säker på att dessa anledningar är i minoritet.

android_iv

Warrior
Du har helt klart en poäng i det.
Jag vill dock hävda att jag tycker många SD-argument är rent anti-humanistiska. Många av de SD väljare jag vet om har rent anti-humanistiska tankar.
Sedan finns det rötägg inom alla pariter, de absolut värsta rötäggen från SD bryr jag mig inte så mycket om, hakkors och allt. Det är de rädda, missnöjda, unga/medelålders människorna som gör mig rädd.

Men om vi kollar på burka-filmen som exempel. Som sagt tycker jag den är högst rasistisk.
Den kommer ändå från partiets topp, det är de som står bakom den och därmed de rasistiska åsikter den ger vind åt.

Om MP gjorde en reklamfilm som uppmanade till att slå sönder pälsbutiker o dylikt skulle det göra mig mer skeptisk till dem som parti.
Dock med brasklappen att jag har betydligt lättare att ställa mig bakom att "djuruppfödning är fel, vi bör ta till aktion", än att "burka-människorna tar våra pengar". Det är alltså ett moraliskt ställningstagande från min sida.

Brasklapp 2. Jag ska också tillägga att jag avskyr mycket av partipolitiken idag, eftersom det mest känns som ett spel för gallerierna där de olika politikerna försöker muta och lura mig/oss på olika sätt. Jävla skitsystem. Jag ska fan missnöjesrösta nästa gång, men då vill jag ha en svensk Zhirinovsky. I Ryssland har de i alla fall riktiga missnöjespolitiker!
Mer Zhirinovsky...

Minimoni

Homelander
Om jag skulle tänka exakt som du så skulle jag aldrig kunna rösta vänster heller så jag inte vill associeras med människor som grät när Berlinmuren föll... Dock så är inte mitt tankesätt riktigt så och jag skulle mycket väl kunna rösta vänster trots att Ohly är gammal kommunist.

Reklamfilmen må inte falla alla i smaken, den gjorde mig dock inte ens nära så upprörd som den tycks ha gjort dig.

Dina fördomar om SD tycks vara på samma nivå som du vill påvisa att SDs väljare har.

förstår du hur jag menar?

Spitfire

Swordsman
Markus Uvell presenterar på Newsmill att enligt SOM-institutet (Samhälle, Opinion och Massmedia) så vill 45% av svenska folket begränsa invandringen.

Det är halva svenska folket, nästan.
Att då dra paralleller med att alla som vill begränsa invandringen är rasister tycker jag är märkligt.

Begränsa är inte nödvändigtvis samma sak som att "slänga ut alla invandrare" som vissa vill ha det till.

Det finns till och med invandrare själva som röstat SD för de vill inte heller ha in mer av nya invandrare, eller åtminstone inte i lika stora kvantiteter.

Märkligt.

edit:
Sen råkade jag svara till Storugglas post av misstag, det är någon annans post det här inlägget var menat som svar till.

android_iv

Warrior
MiniMoni said:
Reklamfilmen må inte falla alla i smaken, den gjorde mig dock inte ens nära så upprörd som den tycks ha gjort dig.
Den gjorde mig inte särskilt "upprörd", det var ungefär vad jag förväntade mig. Men jag hävdar att den är klart rasistisk/främlingsfientlig och när ett parti framför den åsikten skulle jag absolut inte kunna rösta på dem.

Men hur ser du på det? Tycker du inte att den var rasistisk, eller tycker du den var bra? Eller gör det inte så mycket om de använder sig av populistiska knep, för politiken i sig är bra? Jag undrar vad du tycker om det hela. Och om du nu tycker att "det var väl ingen stor grej, lite skit händer", så undrar jag varför du tänker så.

MiniMoni said:
Dina fördomar om SD tycks vara på samma nivå som du vill påvisa att SDs väljare har.
Du har en poäng i det. Med skillnaden att jag inte tycker vi ska skicka ut Sverigedemokrater som blir dömda för brott samt begränsa Sverigedemokraternas tillväxt med 90% och spara 98 miljarder (fucking BOOGUS!). Jag Har heller inget emot om SD vill bygga speciella SD-kyrkor eller fira speciella SD-högtider.
Men jag har själv insett att jag känner alldeles för lite Sverigedemokrater, jag ska verkligen försöka lära känna några bättre. Komma under ytan.

Telash

Swordsman
Jag håller helt med om att systemet att muta och lura till sig väljare är avskyvärt. Men ännu otäckare är det att folk går på det.

Jag håller helt och hållet med om att valfilmen var snällt sakt osmaklig, för att inte säga vidrig.
Men likaväl att det är ignorant att rösta på ett parti för en väl genomförd kampanjfilm, är det ignorant att helt ta avstånd från ett parti för en usel och rent av korkad kampanjfilm. Man kan inte enbart lägga tyngden på filmerna, eller ens politiken partiet har som helhet.

Precis som det en gång var bra att miljöpartiet fanns i riksdagen, så att miljöfrågorna fick diskuteras, var det bra att piratpratiet kom fram till Eu-valet så att integriteten på internet fick chansen att diskuteras, precis på samma sätt ser jag SD.
I samtliga tre fall håller jag inte med om politiken, jag vill verkligen inte se något av de partierna som ett ensamt majoritetsparti, men de kan alla fungera som en nagel ögat för de andra partierna, eftersom de vågar diskutera frågor som annars har varit väldigt tabu.