Ockham är min vän …
Grisodlar'n said:
Nu är väl personen som kommenterade det hela med 9 på en tiogradig skala en icke namngiven (i pressen) underläkare och inte rättsläkare? Detta är den femgradiga sannolikhetsskalan som t ex en rättsläkare använder:
Undersökningsfynden
visar att…..
talar starkt för att…..
talar för att…..
talar möjligen för att…..
tillåter ingen slutsats om….
Konstigt att en polis (Magnus Andersson) tar bladet från munnen under pågående förundersökning, påpassligt en dag innan valet, när de inte ens var klara med brottsplatsundersökningen. Men om du och Krank så gärna vill tro att David von Arnold har skurit sig själv i pannan, sprayat tillmäle riktat mot egen person och klistrat upp Afa-lappar utanför sitt hem, så får ni tro det.
Det handlar inte om vad jag
vill tro, utan om vilket alternativ som framstår som rimligast.
När jag först hörde talas om detta blev jag (återigen) upprörd över AFA-idioterna som inte fattar vad yttrandefrihet och åsiktsfrihet betyder (och framför allt inte inser det ironiska i att försöka övertyga meningsmotståndare med våld samtidigt som man kallar sig »anti-fascister«). Så tro inte att mina sympatier ligger hos stenkastande medborgargarden.
När sedan det rättsmedicinska utlåtandet kom och polisen samtidigt lät meddela att de inte funnit några som helst spår efter de påstådda förövarna kände jag mig tvungen att revidera min åsikt.
För vad är mest sannolikt? Att
a)
en enskild person tillfogat sig själv lindriga skador för att försöka ge sig själv martyrstatus och sitt parti ytterligare sympatiröster;
eller att
b)
alla på Rättsmedicinalverket i Lund samt
ett antal personer vid Malmöpolisens kriminalrotel ingått en konspiration för att smutskasta SD och i strid med sitt uppdrag undanhålla för undersökningen viktig information.
Ockhams rakkniv ger vid handen att »a« är det rimligaste alternativet.
Men Malmöpolisen fortsätter sin utredning, och om den tekniska undersökningen visar spår från de påstådda förövarna är jag inte sämre än att jag åter kan revidera min ståndpunkt utifrån den nya information som kommer i dagen.