Det håller jag med om, men vad säger det oss om antalet rollspelare (som är trådens ämne)?
De slusatser (eller ja,
antaganden) jag tänker att man kan dra från det är följande:
1. Är publiken yngre är den mindre köpstark. Därför är "samlare" ovanligare, den största delen av utövarna äger ett eller på sin höjd en handfull rollspel/rollspelsprodukter, som används desto mer.
2. En äldre och mer köpstark publik kan bestå av betydligt
färre personer, men samtidigt köpa lika många eller till och med
fler spel än den större men yngre gruppen.
Antal sålda ex betyder därför olika saker i relation till hur konsumentgruppen ser ut demografiskt.
10 000 sålda ex till en väldigt ung publik betyder att stora delas av den publiken behövt göra en väldigt aktiv prioritering (valt bort annat), medans 10 000 sålda ex till en mycket köpstark publik inte säger lika mycket.
I en kontext där det ges ut en stor bredd av
olika spel som alla säljer ungefär i samma volymer, betyder det inte att antalet konsumenter/aktiva utövare är detsamma som totalen av sålda ex, utan att delar av gruppen köper flera olika produkter. Detta blir mer sannolikt ju köpstarkare gruppen är.
Finns det en dominerande produkt som säljer i oerhört många exemplar, särskilt om konsumentgruppen är yngre/mindre köpstark, tyder det förmodligen på att antalet utövare är betydligt fler.
Utan verkliga undersökningar så kan vi inte veta, och då inga sådana gjorts (eller vi i vart fall inte har tillgång till dem), så baseras allt på gissningar och antaganden. Men av den sparsmakade information som finns tycker jag det tyder på att rollspelarna på 1980-talet var långt mycket fler, och väldigt mycket yngre, än vad de är idag.