Nekromanti Anti-missle-ligan, se hit!

kragghack

Warrior
Re: Missleavsky och missletemperament

Jepp, inledningen om misslor i Mundanaboken.

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Exarch

Veteran
Men alltså, mystik är väl inte så mycket för misslorna egentligen. Iaf som jag har fattat dem så är de ganska rakt på sak och säger vad de tänker, en sån öppenhet bygger ganska dåligt för någon form av mystik, iaf om man tänker mystik som i hemliga agendor, mäktiga krafter och dyl. Själv är jag väl lite av en missleälskare egentligen och jag tycker inte det behövs mystik för att göra misslorna intressanta. Sen är det klart att de söta och goda misslorna inte passar in i många mörkare kampanjer som annat än oskyldiga offer...

//Exarch= Morgonsol, leg. misslehelare!

Exarch

Veteran
Alternativt kan man ju byta spelsystem mot tja... kanske nåt som heter "Tvillingar" fast på latin?

//Exarch, eller jag vet inte...

Ymir

Liten kantbaron
Håller med dig helt, Rippo. Visst är misslorna gulliga, gosputtenuttiga och sånt, men det kan man ha léaramflickor till också :)
Misslorna är helt enkelt för svåra att använda som annat än gullobjekt. De fyller helt enkelt en alldeles för onyanserad funktion i kampanjvärlden.
- En riktigt cool missla har jag iofs haft med, en missla som (något motvilligt) var schaman åt en posse kraggbarbarer på vandring i Tokon. HAN var cool, han....

- Ymir, tycker att misslorna borde starta en maffia eller nåt, med kraggarna som "hunkar"- DET vore coolt :)

Vaun Vuriche

Warrior
Re: De är Rumpnissar, inget annat.

OBServera att jag inte läst igenom den här tråden med alla dess argument och motargument.

HATAR kanske inte misslor, men det dom står för däremot.

Jag ser misslor som naiva små storögda manga-influerade harmlösa halvidioter som saknar en riktig bakgrund i Mundana överhuvudtaget.

Ohh de två ur-misslorna trillade ur ett dimensionshål på flykt från den onde härskaren. Jag spyr på den löjliga versionen. Skulle två exemplar av en ras kunna skapa en livskraftig stam av exemplar? Nej faktiskt inte.

Aldrig har jag sett misslorna användas mer seriöst än som rumpnissar i någon kampanj jag spelat. EONs rumpnissar förtjänar inte så mycket uppmärksamhet som att få en egen modul!

Lord of Empire

Warrior
Re: Missleavsky och missletemperament

Fast den storyn kom av någon anledning inte med i vare sig grundboken eller Mundana.

Kanske därför min mening är som den är... Inte mycket att hjälpa, om man inte får den bild av misslor som den egentligen ska vara, från början.

/Erik, som tycker att misslor är som Cola-burkar /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Helmut

Veteran
Re: Inavel?

Ni här värkar inte ha någon förmåga att tänka annurlunda. Inavel har blivit omoraliskt för människan på grund av att de skapar genetiska sjukdomar och där igenom försvagar ens avkomor. Men tenk nu ifall de sätt som misslor kom till inte är samma som människan( vilket värkar vara de troligaste, de sägs komma från en annan värld än människans). Tänk om det inte gör någon skillnad om de får barn med sina syskon, inga genetiska broblem. Då skulle aldrig uppstå denna moraliska motstånd mot inavel. Då tror jag till och med att vissa släkten enbart kan bestå av denna sortens avfödingar och de skulle inte skilja sig från de andra utom att kanske släktskapsbanden skulle kännas starkare.

Mox

Veteran
Kan någon tänka sig en manlig Missla? Kruxet är väl att Misslan rakt igenom är en feminin varelse. Den perfekta söta lilla flickvännen, kan hända med temprament, men alltid glad och positiv och pratsam.

Dranvar

Veteran
Jag haller med konserven
Inte för att alla spelar barbarer men man vill väl att en del spelares bild av barbarerna ska bli ändrad(min bild är att dom är som barbarerna i Sartar/Glorantha/Hero Wars och inte jätte lika muskel paket som skriker "Crom" eller annan passande gud t ex Dimbuk utan bara okuvade mànniskor som gör som de vill OCH som inte minst maste ha 17 i styrka och ett 2 handssvärd och djur hud över för censureringens skull)

Stay Plastic

Radagast

Swordsman
"Kan ni som hatar misslor vara lite vänliga och specificera exakt varför ni inte gillar dem? I så fall får jag i alla fall en chans att säga att ni har fått allt om bakfoten eller till och med åtgärda problemet i misslemodulen."

Jepp, hatar dem eftersom det inte finns en Misslemodul som beskriver dem :gremlaugh:

Fast det problemet blir ju uppfyllt snart, och då kommer jag att älska dem :gremwink:

// Radagast

marcuslinder

Veteran
Finns mindre goda misslor

Jag har inte uppfattat misslorna som riktigt så gosedjursaktiga som många andra här verkar ha gjort. Det finns till och med officiellt neogamesmaterial som bevisar motsatsen. Jag tänker på äventyret Diamantäpplet som kom ut i vintras.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Misslan rollpersonerna först stöter på på Vågskålen planerar att bedra rollpersonerna och har en plan som inluderar att rollpersonerna förmodligen kommer att råka ut för livsfara. Allt detta bara för att roffa åt sig skatten själv. </font></td></tr></table>

ikaros

Warrior
Re: Inavel?

Inavel orsakar (detta gäller dock DNA och hur celldelningen sker hos organismer i vår värld,inte nödvändigtvis i parralella dimensioner till fanasivärldar) inte direkt genetiska sjukdomar. Redan existerande recessiva genetiska sjukdomar maifesterar sig i högre grad (mkt högre grad) hos släkten med inavel. Huruvida Misslor byggs upp av DNA, celler och den reproduktion som känneteknar vår värld är oklart. En annan nackdel är att motståndkraft mot biologiska sjukdomar (bakterier och virus) försämras, eller åtminstone inte urvecklas (hos arten) tillräkligt fort för att förhindra massdöd. MEN om misslor är olika funtade så är det väldigt otrologt att det finns virus och bakterier som kan skada misslor direkt när de anlänt. Om misslor får några hundra år på sig så är det ganska troligt att de kan bilda en tillräkligt stor stam för att klara eventuella sjukdomar.

Sen kan man ju fråga sig om den "olyckliga" flytten till mundana var slumpmässig eller ej. Om det fanns en mening med kolonisationen så kanske de ursprungliga 2 misslorna hade på magisk väg renats från genetiska/fysiska/psykiska defekter. Deras gud kanske ville sprida sin avkomma till nya dimensioner, nån magiker som ville göra en biologisk avhandling eller liknande :gremsmile:.

OM det är en gud som har ett finger, en hand eller kanske ännu mer med i spelet så kanske misslornas beteende är en täckmantel, som de planerar att kasta av efter mörkret då andra folk är försvagade och ta över!

Ikaros: konspirationsteoretikern Boahahaha

ikaros

Warrior
Ju mer mångfasseterad en värld är desto bättre. Konflikter bygger ju väldigt ofta på skillnader oavsett om de beror på tankesätt, levnadsstandard eller dylikt...

Om man ska kritisera en arts närvaro i mundana så bör man göra det genom att föra fram argument för och emot deras existensiella möjligheter (dvs om de har en nish i världen).

Jag reagerar mer på hur f*n det kommer sig att det finns monster i mundana, de är väldigt ovanliga (svårt att hitta partner) väldigt aggressiva (anfaller ofta utan direkt anledning) och har utvecklats kring själva idén att åsaka skada till sin omgivning.
Rent evolutionärt så lär det vara väääääldigt korkat då det naturliga urvalet dissat konceptet fullständigt...

malmkvist

Warrior
Skall försöka att sticka ut lite och inte kritisera diverse DNA troeier och skapelsmyter...Rollspel är ändock rollspel, och inget annat... (Inga påhopp tack :gremsmile:)

Vi har en missla Barwut i vår spelgrupp, och hon kompletterar det kanske lite mer jordnära förnuftet, min högadliga riddare har inte så mycket sunt "bondförnuft", och sedan har vi en rik Colonsk/Tokonsk handelsmansdotter Dewain , som hanske inte heller bidrar med sådant, så hennes lågmäldiga förnuft och infallsvinklar är bra.

Hon är definitivt inte feg, hon knivhögg en elak kvinna som var dum mot mig...(lång historia), hon behövde bara bli tillräckligt uppretad.

Jag gillar den godmodiga och på ett sätt raka logik de har. Den är okonstlad och ren, enligt min åsikt. Man (jag) känner inte att de ideligen konspirerar (som de flesta rollpersoner ofta gör medvetet eller omedvetet), utan de är ärliga.

Vad som behövs är dock rejält med psykologiskt material, hur de fungerar och beter sig sett ur alla vinklar, för att kanske slippa den gängse uppfattningen att de är ett slags levande krambjörnar. Min RP ser definitivt inte vår grupps missla som någonting sådant, utan som en bra följeslagare (visserligen har karaktärerna kännt varandra ett tag innan, men...).
Kanske behövs det öite misslespecifika yrken om det går.