Efter att ha begrundat inläggen i tråden tycker jag mig se något jags inte tänkt på förut. Fram till nu har spelmotorn i ett rollspel handlat om i grunden två saker:
1) Hur rollpersoner och NPC/monster skall konstrueras
2) Hur handlingar (eller ibland hela konflikter) skall avgöras i fall där detta inte är givet på förhand.
Men AW verkar ha en tredje dimension, som i alla fall jag inte sett som spelmotorns sak att ta hand om:
3) Reglera spelprocessen.
Visst har det funnits kapitel om hur spelet är tänkt att spelledas i nästan alla spel, men ändå har jag mest sett detta som ett påhäng lika överflödigt för mig som spelat i drygt 30 år som avsnitten om vad rollspel är; mycket sällan har jag tagit till mig något alls från dessa kapitel. Men med AW (men även andra spel, t.ex. Mutant: år noll) är denna tredje del central; tar du bort den missar du mycket av vad spelet försöker göra.
Skulle ni hålla med om denna karakteristik? I så fall har denna tråd väsentligt berikat min förståelse av vad rollspel kan vara