Nej då, det är rätt många som känner så (att döma av kommentarerna).hjk said:Tyvärr, tyckte jag att serien generaliserar och pekar ut män som grupp. Men det kanske bara är jag.
Lite av poängen med serien är ju just att det liksom inte spelar nån roll hur "snäll" man är när man påpekar de här grejerna, man utmålas ändå som en manshatande feminist. Även om man är man själv. Om du kan hitta ett sätt att diskutera det här utan att överkänsliga människor som gillar könsmaktsordning blir högröda i ansiktet, så har du ganska många som skulle ta emot den metoden med öppna armar. Promiss!Ubereil said:Å andra sidan har det varit lite för många som reagerat för att jag ska vara helt bekväm med att bara vifta bort kritiken med "skaffa självdistans!". Det kan om inte annat vara intressant att diskutera varför folk tar åt sig, samt diskutera om det borde skötts på ett annat sätt (då det nu känns som det från och till missar målet, vilket ju trots allt inte är att konvertera oss redan frälsta).
Fast det stora problemet med diskussionen är väl snarare att det är så otroligt lätt att tolka in vad man vill i diskussionen. Kim säger att förtrycket från kvinnor kommer från löneskillnaderna, Terry svarar med att Kim bara vill ha en högre lön. Båda kan ha rätt, till och med samtidigt, vilket gör diskussionen svår även utan känslor alternativt maktbehov från en eller flera sidor.krank said:Lite av poängen med serien är ju just att det liksom inte spelar nån roll hur "snäll" man är när man påpekar de här grejerna, man utmålas ändå som en manshatande feminist. Även om man är man själv. Om du kan hitta ett sätt att diskutera det här utan att överkänsliga människor som gillar könsmaktsordning blir högröda i ansiktet, så har du ganska många som skulle ta emot den metoden med öppna armar. Promiss!
Tja, båda sidor brukar bli rätt högröda i ansiktet när man diskuterar just det här ämnet, oavsett fora. Det är ett ämne som berör, och då tenderar folk att bli mer radikala, överkänsliga och allmänt jobbiga.krank said:Om du kan hitta ett sätt att diskutera det här utan att överkänsliga människor som gillar könsmaktsordning blir högröda i ansiktet, så har du ganska många som skulle ta emot den metoden med öppna armar. Promiss!
Mr. Walker tyckte att serien »ganska tydligt försöker klanka på mannen« och »försöker framställa det som att alla män är skurkar« och att detta var onyanserat.Vitulv said:Jag menar, bara i den här tråden, på ett forum där vi i allmänhet är ganska sansade bemöttes synpunkter på serien direkt med "Du bevisade just poängen som görs i serien." och "Du missade exakt hela poängen.". Kom igen grabbar, det är väl inte helt schysst, eller?
Självklart borde jag ha tillfogat ett »jag tycker« till mitt inlägg, men så bidde det nu inte. Beklagar.Mikael Johansson said:En person missförstår det som sägs, vilket poängteras av en annan person, utan att ge någon förklaring eller hjälp till vad han/hon har missförstått. Sedan kommer följeslagarna och bara "måste" säga precis samma sak.
Finns det någon annan poäng än att bara dumförklara den som missförstod då?
Well, det är en satirisk serie om en förtrycksproblematik. Så att den försöker göra sig lustig är väl inte direkt något att höja på ögonbrynen över?Amroth said:"A.Dude" är sexistisk, ingen tvekan om saken. Som serien är tillspetsad tycker jag dock att man förlöjligar och gör sig lustig över männen. Detta kan vara det som Mr.Walker tolkar som att "ganska tydligt försöker klanka på mannen". Jag tycker detta är ganska tydligt då det är det som ger serien sin "krydda".
Det är väldigt relevant.)Teresa Axner said:Privilegium är den ”gräddfil” av fördelar som den grupp som utgör normen i ett sammanhang åtnjuter. Medlemmarna i gruppen är för det mesta omedvetna om fördelarna; man brukar säga att privilegiet är osynligt inifrån. Privilegium har ingenting att göra med en individs attityd.
...
Det är väldigt troligt att jag i egenskap av privilegieinnehavare hela tiden hjälper till att bevara rådande ordning. Att ha privilegiet innebär att inte behöva tänka på hur ens språk och handlingar påverkar diskriminerade grupper, och det är lätt gjort att bara traska på.
Varsågoda. Bra skit.Android IV said:Jag vill också tacka Simon för länken. Bra blogg jag inte hade läst tidigare och lagom mycket aktivitet för att jag ska orka läsa igenom allt och följa den.
Det är en ganska klassisk härskarteknik egentligen, och tas bland annat upp i boken "ge svar på tal - konsten att alltid veta bäst".Amroth said:Jag tycker Vitulvs iakttagelse om "Du missade exakt hela poängen" är intressant. Den här tekniken heter något speciellt, men kommer just nu inte på vad. Den gör det i alla fall omöjligt att inte acceptera den framlagda åsikten utan att stämplas som dum i huvudet.