Nekromanti Arnfilmen - vad tippar vi?

Storuggla

Champion
Okej, ikväll har Arnfilmen premiär i Skara, sedan pressvisningar på i morgon (tisdag) och sedan premiär för oss dödliga på juldagen. Men nu kan vi se trailers och ha oss, så vad tror vi? Bra eller inte? Flopp eller succe?
Jag gissar på att att halva Sverige går och ser den. För vi köpte ju böckerna.

Storuggla, pepparkaksmonster i belgien

Lindenius

Swashbuckler
Oavsett hur bra eller usel den är, borde vi inte se den ändå – bara för att stödja maffo filmprojekt i Sverige om inte annat?

//erik. stång i munnen

Johan K

Gammal & dryg
Nu har jag missat om det är några trailers eller inte ute på marknaden. Dock har jag läst bökerna & gillade dem. Så jag hoppas på filmen. Hoppas iaf att det inte blir någon helflopp iaf.

Mogger

Hipsteranka
Med tanke på hur det brukar gå (Petri tårar, Tre solar och vad de heter) är mina förhoppningar rekordlåga.

Jag kommer att se den. Kommer jag att jubla? Jag hoppas det. Svensk film förtjänar en bra medeltidsfilm.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Med tanke på hur det brukar gå (Petri tårar, Tre solar och vad de heter) är mina förhoppningar rekordlåga.
Var Petri tårar så illa? Jag minns den som rätt bra men var väl kanske inte äldre än 14-16 när jag sist såg den. Tyvärr får man väl typ hyra den på VHS om man vill titta på den...

Tre solar tyckte jag dock var riiiktigt träig även om den hade grejer som var hyggliga här och var (Kejll Bergqvist och Mikael Persbrandt gör ovanligt bra roller i mitt tycke :gremsmile:) men överlag så... nä.

Arn har jag f.ö. inget att säga om. Inte läst böckerna, inte tittat på nån trailer. Ev. har jag hört nåt på skivan men... det gör väl varken från eller till. :gremtongue:

Flurtis

Hero
Ja det är ju svensk filmindustri så mina förhoppningar är väldigt låga. Dessutom vetti sjutton om jag har lust att stödja Jan Guillou också. Nej nån kommer nog få tvinga mig för att gå och se den.

//Flurtis

ripperdoc

Myrmidon
Jag har höga förväntningar, faktiskt. Bara för att Sverige gör dassiga actions betyder det inte att man gör dassiga medeltidsepos. Jag tror att det kommer kännas mer äkta än närmsta pseudo-medeltida Hollywood-rulle.

Rising

Vila i frid
Videon på hemsidan tycker jag lovar förvånansvärt gott.

Jag läser dock inte böckerna och vet därför inte vad man ska förvänta sig.

Pom

Swashbuckler
Jag är av hävd djupt skeptisk till svensk medeltidsfilm, åtminstone till det som kommit efter Sjunde inseglet och Jungfrukällan. Jag tycker nog att varken Tre solar eller Petri tårar funkade som filmer. Däremot hade åtminstone Petri tårar en del rätt bra scener (och Kjell Bergqvist var riktigt uppfriskande i Tre solar).
Jag känner att det är en stor tröskel som svenska medeltidsfilmer måste ta sig över, detta med att lyckas göra en helgjuten film snarare än en räcka av mer eller mindre lyckade scener. Budgetproblem har knappast hjälpt (Tre solar var ett ölandslive, varken mer eller mindre).
Här har man nu en rejäl budget, en litterär förlaga att tolka, stöpa om och förbättra (ur filmisk bemärkelse), samt en uttalad ansats av "Nu djävlar!".

Det känns som 50-50 om man lyckas ta språnget denna gång, men man har för första gången på många decennier en hygglig chans.

ro83rt

Swordsman
Hoppas på något bra men gissar att det blir rätt kasst. Den kommer dock som TV-serie och eftersom den är sex timmar hyser jag större förhoppning till att det blir bättre. Då blir det mer handling mellan stridsscenerna. Dom kommer antagligen att vara stapplade på varandra i filmversionen.

Den kommer för övrigt att gå i TV4, eftersom SVT drog sig ur, enligt tidskriften "Allt om Film".

vandraren

Swordsman
Varför pratar vissa engelska? Det ska väl vara latin eller frankiska (franska?)? Arn stöter inte på några engelsmän om jag kommer ihåg rätt? Detta har redan börjat störa mig.

Sen måste jag höja ett varningens finger, Stellan Skarsgård har inte varit med i många bra filmer i sitt liv, så förmodligen är inte denna film bra heller. Sannolikheten är låg i alla fall. Synd, eftersom jag gillar huvudrollsinnehavarens insatser i annat som jag sett.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har fått för mig att engelskan är istället för latin. Det optimala hade naturligtvis varit om de talade latin men jag förstår problemet med att hitta massa skådisar som inte bara kan språket utan även kan agera på det.

Hellre anakronistisk engelska än kasst framförda repliker på korrekt latin.

/Anders

krank

Går ondskans ärenden
Jag har fått för mig att engelskan är istället för latin.
Ett rätt intressant grepp. Latinet hade ju ungefär samma kulturella betydelse då som engelskan har idag, så en sådan språklig förändring är jag för.

Kommer nog inte att se Arn ändå, eftersom jag inte bryr mig ett vitten om medeltiden, riddare eller liknande. Medeltidsfilm är inget jag ser om jag slipper.

Ymir

Liten kantbaron
Kan de spela in på latin i fucking Passion of the Christ, kan de faen göra det i Arnfilmen. Det är inte en fråga om skådespelares kompetens, utan om filmskaparnas. Liksom, listan är lång på skådespelare som fört långa dialoger på språk de inte öht behärskar - så jag kan inte se varför det skulle vara ett så stort problem. Ska jag börja namedroppa?

Om de använder engelska som substitut för latin, är det sannolikt bland de mest blasfemiska stilgreppen någonsin. Jag bönar och ber för att det inte är så, för det allena hade förstört hela filmen.

Som jag liksom har (edit: hade) höga förhoppningar för. Kinda. Faen vad jag hade velat se en -vettig- svensk medeltidsfilm.

Enligt imdb är all dialog på svenska och engelska. Wee.

Fast det vore ju fint med en medeltidsfilm utan fältslag och/eller stora häftiga bataljer. Typ -en- enda gång. Vore det för mycket begärt, liksom? Typ som, ja, ni vet...den första Arnboken?

- Ymir, grusar sina förhoppningar lite raskt

Pom

Swashbuckler
Hellre anakronistisk engelska än kasst framförda repliker på korrekt latin.
Hear, hear!

Det funkar i sketchsammanhang dock (såg någon brittisk humorpryl på TV för tusen år sedan om romarnas erövring av Britannien, då romarna talade skollatin med grotesk engelsk brytning. Var rätt roligt såvitt jag minns.)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Arnflarn

Jag tippar att det blir årets "Snapphanarna", det vill säga en usel flopp med vaga historiska kopplingar. Det finns goda förutsättningar för att det ska bli skräp med tanke vem som har skrivit boken som det hela bygger på och det faktum att huvudpersonerna helt saknar alla former av djup och intressanta personlighetsdrag. Men likt en dåre så hyser jag ändå vaga förhoppningar om att det ska bli bra.