Nekromanti Arnfilmen - vad tippar vi?

Lindenius

Swashbuckler
Danskvarning utfärdad...

Det KAN bli en bra rulle. Men det finns rätt mycket varningstecken. Inte minst regissörens självsäkra kommentar: "Jag är den enda svenska regissören som kan göra medeltidsfilm". Med tanke på att "svensk medeltidsfilm" måste vara ett icke-begrepp av rang så är jag... erm... en smula skeptisk till sådana claims.
Jag tycker det är särsklt oroväckande eftersom regissören är dansk. Kan han inte hålla reda på sin egen nationalitet så…

//erik. :gremshocked:

Pom

Swashbuckler
Re: Danskvarning utfärdad...

Jag tycker det är särsklt oroväckande eftersom regissören är dansk. Kan han inte hålla reda på sin egen nationalitet så…
Som medeltidsregissör ser han nog det hela ur Kalmarunionistiskt perspektiv. Men den ursäkten håller ju bara så länge man är okunnig om unionsmonarkernas vanliga nationaliteter.

Jag hävdar för övrigt att det visst gjorts bra svenska medeltidsfilmer. Det är bara något halvsekel sedan den senaste.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Mer om språk ...

IIRC:

I kungariket Outre-mer talades huvudsakligen franska bland överklassen (den engelska överklassen talade normandisk franska). Lokalbefolkningen talade arameiska eller arabiska. Saladin var kurd och talade kurdiska och arabiska. När man skulle tala med varandra över språkgränserna använde man gärna grekiska, franska eller italienska. Grekiska var nämligen ett språk med hög status bland araber. Italienska sjöfarare dominerade mycket av sjöburen handel.