Nekromanti Asiatisk fantasy

Blasphemy

Swashbuckler
Efter att ha tillbringad julledigheten bland annat genom att beta igenom Shogun så blev jag sugen på lite asiatisk fantasy...

Har spelat Legend of the Five Rings en gång i tiden och gillade det mycket. Men undrar nu om det finns några andra tips och varningar. Har ju hört en del om det här Qin- är det bra?

Ond bråd död

Swashbuckler
Om du vill spela Wuxia är Qin nog bra. Jag tyckte spelet var charmigt och ganska snyggt, men Wuxia är nog inte min grej så det står ospelat i hyllan.

Blasphemy

Swashbuckler
Nja Wuxia är väl inte det jag är ute efter. Det som tilltalade mig med Shogun var alla intriger och maktspelet mellan de olika fraktionerna. Samt att man kunde kämpa med både svärd och ära. Att traditionerna i sig var vapen, hedern var inget man kunde bryta mot bara sådär.

Ond bråd död

Swashbuckler
Då är kanske inte Qin rätt spel. Det finns ju "The Blossoms are Falling" som bygger på Burning Wheel. Dock har jag ingen aning om det är bra utöver regelsystemet (som inte alla älskar).

Storuggla

Champion
Legend of the Five Rings lever fortfarande i en tredje reviderad utgåva (som blev korrläst i ett mörkt rum av blinda som inte kunde språket), annars har vi ju Qin som inte verkar vara din kopp te.... då kvartåsr The Blossoms Are Falling, vilket kräver innehavet av Burning Wheel och som tidigare sagts... en speciellt smak. Det är bra, och utspelar sig innan samurajerna får politisk makt (vid tillfället är de obortade lantis med svärd och båge, politisk makt finns hos hovet i huvudstaden).
That said så har jag kört politiskt rävspel och sånt i L5R med stor lycka, bara man ignorerar allt vad metaplotten säger...

Storuggla, och undviker utgåva två

Jag skulle nog vilja påstå att just L5R och Qin är det du har att välja mellan.

Qin måste dock inte spelas på wuxiavis alls, det är ju alltid en valfrihet man har.

Jag skulle gladeligen lånat dig Qin om jag bott kvar i Gbg men nu är ju tyvärr så inte fallet.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har faktiskt ingen koll på metaplotten i Legend of the Five Rings... lyckligt ovetande kanske... Men jag gillar uppdelningen i klanerna och så.

Men tredje utgåvan är okej trots korrmissarna eller? Eller ska man försöka hitta första utgåvan på något sätt?

Blasphemy

Swashbuckler
Ja det är då typiskt att du ska försvinna sådär plötstligt... annars kunde du ju ha spellett det!! Men hur mycket finns det i Quin om mäktiga familjer/klaner och liknande som man kan ha som grund för intriger och liknande.

Ja tyvärr så blev det väldigt hastigt och lustigt.

Jag hade gärna spelett Qin och hade det faktiskt lite i bakhuvudet ett tag, men det skulle ha blivit efter Enemy Within, i varje fall!

Jag har för mig att de sju staternas hov och dess intriger beskrivs väldigt utförligt. Jag tror inte det skulle varit några problem att fyllt på med några fler familjer/Klaner heller ifall man så behövt göra.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Annars, om du vill spela fraktioner som slåss så kanske Reign kan vara värt en titt. Då måste du själv måla på en setting dock, Reigns är högmedeltidsfantasy.

Storuggla

Champion
Enkel utgåvehistorik:
Första utgåvan är obalanserad och innehåller regelbuggar. Andra utgåvan rätt till några av regelbuggarna och försöker jämna ut balansen med bygger om tärningsmekaniken så alla plötsligt är helt värdelösa och det är på när omöjligt att träffa någon som försvarar sig. Andra utgåvan är dessutom uppdelad i två olika böcker och har med ormar som spelbar ras. Undvik om du inte är sadomaskinist som njuter av att se din rollperson misslyckas med allt han gör. Tredje utgåvan är helt i färg, det gillar vi. Reglerna är en återgång till första utgåvan men med de flesta balansproblemen lösta. Mekaniken är åter igen sådan att du faktiskt kan göra saker och rentav lyckas.
Tredje reviderade utgåvan fixar några av balansproblemen som hittades i tredje utgåvan (som jag faktiskt inte hittat själv men jag har inte fått spela så mycket heller) men korrlästes tydligen inte, varför den kräver en horribel mängd errata - här är erratatråden så att du ser omfattningen av det hela. Fruktansvärt.

Så grunden är väl att du ska leta upp tredje utgåvan (eller tredje reviderade om du gillar att klippa och klistra). Trean har dessutom en ganska trevlig uppbyggnad med en krigare, en magiker, en courtier och en "övrig" till alla de stora klanerna vilket är trevligt för omväxlingens skull. Tredje är tyvärr den senaste i metaplotten också, varför man kan börja undra vad fan de gjort med settingen, men det finns inget som hindrar dig från att köra i ett tidigare datum eller rentav i en egen värld eller... vår värld. Trean, det är vad man vill ha. Tvåan ska du undvika.

Storuggla, turboponnyn banzai

Krille

Super Moderator
Om Sengoku

Wilper said:
Sengoku kanske kan vara något? Historiska Japan.
Jag skulle inte rekommendera Sengoku annat än till obotliga extremnippofiler. Se, spelet är skrivet med en särdeles snobbig attityd: om man inte är femtonhundratalsjapan så har man inte en suck att med ledning av spelet lista ut hur man bör uppföra sig (annat än ytterst ytligt), och klarar man inte av att beskriva hur man uppför sig i detalj så är man inte värdig att slicka sulan på författarens skitigaste skor. Typ.

Den funkar dock tokbra som referensmodul till exempelvis Usagi Yojimbo RPG; väljer man att leta upp versionen från Gold Rush Games av Greg Stoltze så har de till och med relativt kompatibla regelsystem (fast Usagi har den bättre instansen av Fuzion - den i Sengoku är tokdetaljistisk och skitlångsam, medan den i Usagi är snabb och kul!).

Ymir

Liten kantbaron
Vampire - Kindred of the East är lugnt det koolaste och bästa 'asiatisk fantasy'-rollspelet. By a long, long way, In fact, det är så totalt överlägset att det nästan är fånigt, givet att det är det bästa rollspel som någonsin gjorts. Och det har självfallet en Dark Ages- och en Victorian Age-variant.

That being said; som kanske framgår av min Fenixrecension är Qin inte heller så pjåkigt. In fact, det är godawesome. Men Qin kommer till korta lite vad gäller just fantasyelementen, -i synnerhet- jämfört med hur intressanta dessa är i tex Kindred of the East. Qin fullständigt excellerar vad gäller de historiska bitarna av settingen, men magi, wuxia, monster och andra fantasyelement känns inte alls särskilt genomtänkta eller intressanta i jämförelse. När jag omsider spelleder Qin kommer det vara i stort historiskt (eller pseudohistoriskt), fantasyinslagen få och far between. Jag tror att Qin gör sig bäst så.

Qin är väldigt väl lämpat för hovintriger dock, i synnerhet as settingen goes; den är typ antika Kinas motsvarighet till diadocherna. Inte för att det brukas krävas mycket för att göra mig sugen på hovintriger, men det här är alltså ett spel där skaparna verkligen tagit med i beräkningen att en typisk rollisgrupp skulle kunna utgöra intrigant hovfolk, snarare än random äventyrare.

Är det häftiga andevärldar och demoner och magi man är ute efter, dock, är Kindred of the East way, way bättre. Faktum är; det har en häftigare kosmologi än något annat rollspel jag sett, men det ska såklart sägas; det -är- WoD, så det storhet är totalt gimpat av det närmast outhärdliga storyteller-systemet. Jag berättar gärna mer om KotE dock, om intresse finns; det var en genial liten produktlinje, som fick oförtjänt lite uppmärksamhet.

- Ymir, förtäljer

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nämnas bör att jag inte alls fick detta intryck av boken -- biten om artighet har till och med en liten sektion om hur spelledaren bör försäkra sig om att den spelare som utelämnar någon artighetsgest gör det medvetet och inte på grund av glömska. Inte heller i övrigt hade jag något problem med spelets ton, utan fann den snarare trevlig.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det finns ju också en Nihon-setting till Burning Wheel, Blossoms Are Falling. Där kan du både spela historiskt och med vissa (japanska) fantasyinslag. Klaner spelar i båda fallen en viktig roll.

Spitfire

Swordsman
jag slängde ihop ett dokument husregler en gång, där jag använder Pendragons regelssystem med vissa saker tillagda och andra bortplockade.
Har aldrig provspelat dem, men grundpremisserna såg lovande ut. I många fall behövde man bara byta ut referenser till något mer japanskt klingande och sen var det bara tuta och köra.
Knight>samuraj
Vassal lord> Daimyo
SPelet har sedan en mekanik för Loyalty, Honor sådär finns redan en sjyst grundstomme som man skulle kunna göra något med om man inte är lite konverteringsrädd-

Ja, sen var det ju bara att använda typ Sengoku eller Gurps Japan som referenslitteratur

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har för mig att det finns en liknande konvertering någonstans på internet. Jag har sett den diskuteras på RPGnet, i vart fall. Om det inte rör sig om dina regler?