Vampire - Kindred of the East är lugnt det koolaste och bästa 'asiatisk fantasy'-rollspelet. By a long, long way, In fact, det är så totalt överlägset att det nästan är fånigt, givet att det är det bästa rollspel som någonsin gjorts. Och det har självfallet en Dark Ages- och en Victorian Age-variant.
That being said; som kanske framgår av
min Fenixrecension är Qin inte heller så pjåkigt. In fact, det är godawesome. Men Qin kommer till korta lite vad gäller just fantasyelementen, -i synnerhet- jämfört med hur intressanta dessa är i tex Kindred of the East. Qin fullständigt excellerar vad gäller de historiska bitarna av settingen, men magi, wuxia, monster och andra fantasyelement känns inte alls särskilt genomtänkta eller intressanta i jämförelse. När jag omsider spelleder Qin kommer det vara i stort historiskt (eller pseudohistoriskt), fantasyinslagen få och far between. Jag tror att Qin gör sig bäst så.
Qin
är väldigt väl lämpat för hovintriger dock, i synnerhet as settingen goes; den är typ antika Kinas motsvarighet till diadocherna. Inte för att det brukas krävas mycket för att göra mig sugen på hovintriger, men det här är alltså ett spel där skaparna verkligen tagit med i beräkningen att en typisk rollisgrupp skulle kunna utgöra intrigant hovfolk, snarare än random äventyrare.
Är det häftiga andevärldar och demoner och magi man är ute efter, dock, är Kindred of the East way, way bättre. Faktum är; det har en häftigare kosmologi än något annat rollspel jag sett, men det ska såklart sägas; det -är- WoD, så det storhet är totalt gimpat av det närmast outhärdliga storyteller-systemet. Jag berättar gärna mer om KotE dock, om intresse finns; det var en genial liten produktlinje, som fick oförtjänt lite uppmärksamhet.
- Ymir, förtäljer