Skrivet av Han:
Ge en scenariostruktur i formen av vad som brukar hända med rollpersonerna. Vilka sorters händelser som de dras in i. (Förstår du nu varför "äventyra" är så meningslöst att säga? Det är som att säga "att leva".)
Följande två inlägg av Han och Ram från 2 olika trådar föranleder ett par frågor. Och sätt inte igång och käbbla nu. Sansat tack. Jag och fler med mig vill förstå. Det här är viktiga frågor om man världs/spelmakar och ibland behöver vi gå tillbaka till basicfrågor för oss som inte har lirat 100 rollspel.Skrivet av Ram:
Har du lust att berätta lite kort om spelet? Främst vad man gör.
För det är viktigt att beskriva de saker som är kopplade till det man gör, de saker som kan påverka en och de saker man vill påverka.
För det första tycker jag ordet scenariostruktur känns grymt konstruerat. Jag förstår inte ens innebörden? Jag vet vad ett scenario är. Jag vet vad struktur är men vad är scenariostruktur? Jag har samma förståelse som för Elefantbil. Jag vet vad en elefant är, jag vet vad en bil är men vad är en elefantbil? Jag har för svårt att förstå Hans lingo ibland – just av den anledningen men det kanske bara är jag.
Men det är inte det viktiga. Jag förstår fortfarande inte varför det är så viktigt att berätta ”vad man gör” i alla spel och varför det är fel att säga att man ”Äventyrar”. Äventyra kan man göra överallt, var som helst och miljöerna blir väldigt fria. Med Monsterboken och EDD så är äventyra världens grej. Jag får inspiration av Monsterboken, har spelreglerna i EDD sen är det bara att äventyra loss i kummel, borgar, skogar och yada. Och kul hade vi. Varför är det så fel att säga att man äventyrar? DEt innebär bara att du är fri att skapa olika inriktningar på dina äventyr. Det är inte låst till en genre. Är det fel? Jag tycker det är toppen.
Vilket för mig till varför är det så viktigt att spelet berättar ”vad man gör”? Om du vill spela ett kärlekstriangeldrama i EDD så går väl det bra? Husregla lite sociala konflikter så är du på bana. Om du vill slåss mot orcher funkar det. Om du vill lösa mysterier funkar det. Varför måste ett spel tala om vad man gör? Det är väl inte Monopol vi spelar? Jag är med på att reglerna ska visa på hur spelet är tänkt att spelas: action, drama, mysterie, skräck. Men vad man gör i världen? Jag förstår att smala spel som vill förmedla skräck (Chill med organisationen SAVE) kan ha lite till övers för kärlekstriangeldrama men EDD sätter ju inga sådana hinder i vägen.Varför måste alla spel tala om vad man gör?