Förvånande
Några saker som alltid förvånar mig när jag pratar med oprövade kort som vill "komma in" i branschen är:
1. En övertro på sin egen förmåga. Det är väldigt, väldigt ofta jag hör eller läser kommentarer som "spel X suger jättedåligt, jag kan göra bättre själv på en vecka" eller "äventyret X var superdåligt, jag skriver bättre i sömnen". 999 gånger av 1000 är det skitsnack, och alla som verkligen, verkligen kan och vill göra bra grejer måste komma ihåg att spelbolagen ALLTID för höra från ganska otrevliga människor att "era saker suger, jag kan göra bättre än er" och sen dyker aldrig något upp. Detta påverkar bolagens inställning till alla, även de vettiga människorna.
Ett bättre sätt att närma sig branschen är att säga "spel X har en rolig idé och jag har idéer på hur det kan bli bättre, i mina ögon alltså" eller "äventyr X var inte precis det jag vill ha, men jag har skrivit ett äventyr som ni kanske vill titta på?".
Läs mer om det här:
http://www.white-wolf.com/Games/Pages/GameWriter%27sGuidelines.html
Läs särskilt det som gäller för Vampire. Roligt, bitskt, bittert och allt för sant. Det kanske inte är lika illa här i Sverige, men vi har vår beskärda del av människor som till varje pris vill hata det spelbolagen ger ut. Eller förnedra någon annans material... vilket inte är bra för någon, särskilt inte de vettiga som vill "komma in" i branschen.
2. Det finns (eller fanns) en myt om att man bara fick skriva rollspel i Sverige om man tillhörde den "inre kretsen" där alla höll varandra om ryggen. Beviset på detta skulle vara (eller varit) att samma namn alltid dök upp om och om igen i alla möjliga rollspelspublikationer.
Oroa er inte över det. Det finns igen inre krets (ja, förutom i Mutant dårå). Alla som skriver regelbundet har kämpat som djur för att komma dit de är idag (oavlönade hobbyister till största delen), och vi känner varandra för att vi skriver rollspel, vi skriver inte rollspel för att vi känner varandra.
Det enda (?) som behövs är som Anders säger: visa att du kan, så får du skriva mer. Sluta snacka om att göra rollspel, GÖR rollspel (en allmän uppmaning alltså, inte riktad till någon speciell, det är viktigt att prata om att göra rollspel också, men nån gång måste man leverera. Om man vill "in i branschen" alltså. Alla vill inte det).
Så enkelt är det. Men paradoxalt är det inte så enkelt som man kan tro: man måste kunna leverera till en viss kvalitet. Om och om och om igen...
M.