Nekromanti Att arbeta med rollspel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Failed wannabes

Haha. Jo precis. Jag är med dig. Därför ligger jag nätterna igenom och korrar Starchallenge. Som du kanske såg i inlägg ovan ringde jag er då ni var äventyrsspel och erbjöd er det 1986 då jagvar 12 bast. En handskriven sak på 400 sidor som kanske itne innehöll världens bästa regler. men ni var så justea och ville se det iaf. Det hände aldrig. Nu är jag äldre och jag tänker genomföra Starchallenge skicka in mina filmer etc. En hel del har jag redan gjort. Ge aldrig upp typ. Jag fattar vad du menar och står bakom det. :gremlaugh:

Örnie_UBBT

Swordsman
Upprepning

Det finns nog inte så mycket jag kan tillägga utöver de kloka råd som redan kommit, men man kan ju alltid upprepa dem så kanske det sjunker in att Anders Blixt, Krille, Magnus Seter m fl har helt rätt...

Vad finns det för möjligheter för de som brinner för rollspelshobbyn att i framtiden arbeta inom området?
Inga.

Vad krävs för kvallifikationer?
Språkförmåga. Förmåga att hålla en deadline. Jävlarannama. Språkförmåga. Förmåga att hålla en deadline. Nämnde jag språkförmåga och det här med deadlines?

Kan man leva på lönen från endast detta?
Nej, Gud hjälpe mig. Jag har ju förmånen/turen att ha ett riktigt jobb som betalar hyran - jag skriver som hobby och för att få övning i att skriva, inte för att tjäna pengar eller "ta mig in i branschen".

Vilka organisationer kan erbjuda en sådan arbetsmöjlighet?
Inga. Eller det företag du startar själv.

Vilka arbetsformer finns?
Slaveri eller den mer lindriga livegendomen.

Och nu, lite mer på allvar:
Vill man leva på att skriva (vare sig det är rollspel eller annat) måste man kunna skriva bra och man måste kunna leverera. Skriv, skriv, skriv. Tro på sig själv är viktigt men också ett visst mått av ödmjukhet - de flesta som är i skrivbranschen är där för att de skriver bra - bättre än du, i de flesta fall, det är den sorgliga sanningen. Läs och lär.

Få personer föds med skrivbegåvning, så öva. Öva sedan mera. Som en berömd författare en gång sa: "Alla författare innehåller 100 miljoner ord skit. Det gäller att få ur sig de orden så fort som möjligt, för innan man fått dem ur sig kan man inte börja skriva bra."

hälsar
Örnie
frilansare

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Upprepning

...och vill du leva på att skriva så se till att (om du itne är väldigt duktig, skriver jämnt, har kontakter , tur och timing (ja alla grejerna inte bara en av dem) att skaffa dig, antingen ett dayjob och skriv på fritiden eller utbilda dig till något där du evetuellt kan få skriva ibland, copywriter (skriver itne så mycket men får klura mycket på text) tex eller ett yrke inom mtex media som berör skrivande men inte endast. Jag har varit inne på att skriva instruktionsböcker, det är mycket som regler men nej. Jag har hittat bra alternativa vägar jag prövar och svettas på (allt i enlighet med Anders Blixt inlägg om svettas över arbetet). Det är mitt konkreta tips.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En bisarr bisyssla

Som skribent kan man ägna sig åt en något bisarr bisyssla:

Man kan ta betalt för att berätta för folk hur man blir skribent.

Antingen skriver man artiklar eller böcker om det, eller så föreläser man på olika skolor, högskolor och universitet om det.

"Man" i det här fallet är alltså jag, oså jag garanterar att det fungerar. Fast man bör ju har skrivit en hel del innan man börjar ta betalt för att berätta för folk hur de ska göra för att bli skribenter.

Och ändå är rådet alltid samma...

"Glöm det!"

:gremgrin:

M.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Successful wannabes

Jag tror faktiskt att jag minns ditt erbjudande 1986 lite vagt i bakhuvudet. (Eller så var det någon annan grabb med någon snarlik idé.)

Jag har alltid varit positiv till att få andra skribenter "ut på banan", så jag har under mina ca 20 år branschen med intresse läst många spelmanus av varierande kvalitet. Ibland har jag sagt "bra, gör det!", i andra fall "inre tillräckligt bra, förbättra så här!"

Det finns nog alltid möjlighet att bli publicerad i någon form, förutsatt att skribenten är tillräckligt skicklig och godtar ingen eller usel ersättning för jobbet. Skickligheten brukar vara den springande punkten; det är svårare att skriva god svensk fackprosa än vad många tycks tro. (Sär skrivningar, fälstavningar och syftningsfel är väldigt påfrestande för läsaren om de förekommer i varannan mening.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: En bisarr bisyssla

Jag har tappat räkningen hur många gånger jag har stått på konvent och berättat om hur man skriver rollspel. Kul har det i alla fall varit.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: En bisarr bisyssla (OT)

Intressant att ta del av från de som fick mig att spela rollspel. Första gången jag kom i kontakt med det var på landet där mina polare spelade DoD 3. "Får jag va med " sa jag. Det fick jag ju inte. Jag lyssnade ett tag och sa sen "Får jag vara spelledare då". De förklarade för mig attdet var ännu svårare. Det hade de ju rätt i. En annan kompis köpte Mutant. jag spelade, läste men älskade att skriva regler efterett par brädspel jag skrivit tidigare (bla Artelleritaktik där man tjänade mer pengar ju mer man torterade sina fofer, det finns utförliga tabeller för det där, lycklig barndom?) eller Drakdödaren dom var ett enormt fantasyspel med oändliga varianter men också väldigt komplicerat och kladdigt.

Jag ville ha ett spel i rymden. Jag ville göra det sjlv. Inget annat dög. Jag påbörjade Masenters (där man var tvungen att ange antal steg man gick (i enlgihet med förflyttning) varje gång an fick turen. Tyvärr är det borta. Därefter kom Starchallenge och idag är den slutgiltliga versionen nästan klar efter snart tre år av frenetsikt arbete bla på heltid. Ska bli sååå kul att se vad folk säger.

Och ja Anders, jag skriver bättre än så här i reglerna (i alla fall lite) (gällande ditt inlägg längre ned) :gremlaugh:

Rosen

Myrmidon
Re: Failed wannabes (OT?)

Oavsett hur mycket kaffe jag dricker kan jag inte teckna lika bra som Åke Rosenius.

Tja, de flesta kan inte ens sitta stilla framför ett papper om de dricker lika mycket kaffe som jag. (-:

En annan förmåga som inte verkar ha tagits upp men som brukar värderas oerhört högt av redaktioner, är förmågan att leverera saker på utsatt tid. Oavsett hur bra man skriver eller hur snygga bilder man gör, blir man inte värderad så himla högt om man lämnar in sina alster veckan efter att de skulle ha skickats till tryckeriet.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Säg som det är...

Man kan ta betalt för att berätta för folk hur man blir skribent.

Antingen skriver man artiklar eller böcker om det, eller så föreläser man på olika skolor, högskolor och universitet om det.

"Man" i det här fallet är alltså jag, oså jag garanterar att det fungerar. Fast man bör ju har skrivit en hel del innan man börjar ta betalt för att berätta för folk hur de ska göra för att bli skribenter.

Och ändå är rådet alltid samma...

"Glöm det!"
Du är rädd för konkurrens! :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller som jag brukar säga...

...lämna hellre in en okej text i tid, än en perfekt text aldrig.

Grammtiskt fel och allt, men poängen är densamma.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Journalistinflation (OT)

En av de kollegor jag hade när jag jobbade på redaktionen i Eksjö sa, när jag hävdade att det var väldigt svårt att få tag på journalistjobb, att man "måste vara 20 år gammal och ha 30 års erfarenhet". Annars får man inget jobb som journalist.
Kan man inte söka jobb inom kvällspressen? De verkar ju ta in vem som helst, oavsett kompetens. Fast det är klart, det verkar ju som om de har något slags fobi mot "överkvalificering", vilket i deras fall verkar vara att man oftast kan klutta med en penna på ett papper utan att peta ut ögat.

Troberg

Sinister eater
Billig ordvitsanekdot som få fattar [OT]

No pain, no gain.
Precis min kommentar när jag höll på att grilla mig själv på en (delvis) hembyggd förstärkare.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Eller som jag brukar säga...

...och det är väl lite så jag resonerar med Starchallenge. Ni kommer tyvärr få stå ut med grammatiska fel och en del stav fel (det är ju ändå 1500 sidor) men det kommer levereras och förhoppningsvis vara hyfsat felfritt efter de tester somgjorts och den genomläsning jag nu gör. Mer om er och Starchallenge i regleboken.

Troberg

Sinister eater
Re: Billig ordvitsanekdot som få fattar [OT]

Gick du stärkt ur krisen?
Det gjorde ont (mest för att jag ryckte till så att jag slog huvudet i en hylla...), och den tekniska termen för förstärkning (i elektriska sammanhang) är gain.

Och, nej, jag gick inte stärkt ur krisen. Jag tappade skrivmejseln jag håll på att trimma med rätt ner på kortet och det tog mig en halv dag att fixa skadan kortisen orsakade (efter att jag fått vänta tre veckor på komponenterna...)...

Boll

Veteran
Illustratör då? (Lite OT)

Finns det lika bra utsikter för en som vill bli illustratör? Känns som om man slösat bort en hel del av Gymnasiet i såna fall :gremfrown:

Rosen

Myrmidon
Re: Illustratör då? (Lite OT)

Finns det lika bra utsikter för en som vill bli illustratör? Känns som om man slösat bort en hel del av Gymnasiet i såna fall

Bara om du ägnade gymnasiet åt att klottra i böckerna. (-:
Illustrationer har fördelen gentemot text att det är ganska enkelt att kvalitetsbedöma dem och förutse vad kunder kommer att tycka om dem, så om du bara är bra och kan leverera det som beställdes, på utsatt tid, finns det alltid utsikter att bli publicerad. Förr eller senare.

Att leva på lönen från det är däremot rätt kört; det finns ju fantasykonstnärer som gör det, men ingen som bor i Sverige vad jag vet.

--
Åke