Nekromanti Att balansera vapendata

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ett sista försök

Något vapen ska ha 0 i allt, i alla fall. Om det sedan blir obeväpnad eller svärd eller något annat kan ju diskuteras.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Har inte tid, men...

Varför. Ja, det kan man fråga sig. Antingen för att jag inte har någon koll. :gremsmile: Jag kan ändra stickskadorna senare, just nu har jag knappt något skadesystem och ser bara värdet på "skada" som en vägledning.

Om du har tid någon annan gång (det är absolut ingen brådska alls) vore det väldigt trevligt om du ville uttala dig om anfalls- och försvarsvärdena också. Jag är nöjd om jag får kommentaren om två veckor eller så. :gremgrin:

/Dimfrost

hraufnir

Swordsman
Re: Ett sista försök

saken i det här fallet är att man med svärdet kan slåss på alla 3 avstånd utan några större minus, medans man med spjutet borde få fler minus/avstånd som man använder dem... det är MKT svårt att använda ett spjut om inte avståndet hålls...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Har inte tid, men...

Tja, själv är jag matematiker men jag trivs inte heller så bra med siffror. :gremsmile: Det intressanta i sammanhanger är ju hur vapnen förhåller sig till varandra när det gäller (främst) anfall och försvar. En rangordning är ju lika intressant. Det är ju inga konstiga värden att jämföra, som 1T8+1 med 1T10, som gäller här.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Massor av ord

Du får så många veckor du vill :gremsmile: Jag är bara glad att du vill hjälpa till. Jag lovar att börja tjata någon gång efter jul, i alla fall. :gremsmile:

Skillnad på skada är ju ett intressant ämne som jag får tänka över. Just nu var det andra saker jag funderade på. Det här med anfallsvärde och försvarsvärde handlar ju om att det är lättare att försvara sig med ett svärd än en yxa, något som sällan eller aldrig simuleras i rollspelen. Jag har även tänkt mig att klumpiga vapen, som till exempel stora klubbor (om vi tänker fantasymässigt för ett ögonblick här, och betraktar ett stort troll med en klubba eller liknande. Jag har inte med några sådana extrema vapen i min lista, för att det är svårt att relatera till i verkligheten) har ett lägre anfallsvärde, eftersom de är lättare att undvika och se när slaget kommer.

Det svåra för mig är att inte baka in avståndet i dessa värden. Jag hade tänkt att man håller reda på avstånd i striden, och ger separata modifikationer för vapen som inte befinner sig på optimalt avstånd. Men på något sätt känns det ändå som om en dolk borde ha ett lägre anfallsvärde än ett svärd, trots att det väl främst beror på avståndet...

Ja ja. Ta den tid du behöver, jag har ingen brådska och jag ska bevaka tråden. :gremgrin:

/Dimfrost

Illern

koppariller
Om du orkar/har lust/tror att det kan ge någon inspriation så kan du alltid ta en titt på Terra Draconis stridsregler, jag tror att vi hängt upp oss på ungefär samma saker...

Villae Mustela