Re: Vad tyckte du då?
"
Jag kanske missade det, men vad tyckte du om det ifråga?"
Oj.. Uhm.. Jag tänkte lämna det fritt för var och en att utdöma det, men eftersom du frågar så..
Du har en bra poäng med improvisation i ett äventyr.. Systemet stödjer faktiskt inte
alls det.. Spelledaren måste ha förberett sig..
Det jag dock tycker är den största nackdelen är att spelet främjar spelare till att ge sig ut och försöka leta reda på alla ledtrådar, ungefär som man gör i CRPG bara för att göra sin gubbe bättre..
Ett tips om du någonsin ska spelleda Deadlands är att ha en reporter som rollperson, för denne
vill ge sig ut och leta efter alla ledtrådar..
"
Det blir någon form av efterhandsbedöming i vilket fall:"
Japp.. Ibland så korrigerade jag till spelarnas fördel.. Ibland kom jag på att jag gett för mycket men jag är av den åsikten att jag aldrig tar tillbaka något jag gett bort.. Såhär i efterhand så kommer jag på att det faktiskt jämnade ut sig i längden, så jag borde inte ha korrigerat till spelarnas fördel.. Å andra sidan så känns det som om jag skulle vara väldigt okonsekvent om jag inte rättar till felen.. Jag har för mig att jag även sade till spelarna när jag gett för mycket och inte bara när jag gett för lite (det var ungefär 2 år sedan jag spelledde Deadlands så jag kommer inte ihåg exakt)..
Improviserar man ett äventyr så behöver man dock inte ge erf-poängen direkt efter spelomgången.. Vad säger att man måste göra det? Det funkar ju ungefär lika bra om man ger det i början av nästa spelomgång istället..
"
Det är exakt samma sak som att ge XP, så vad är det som gör det bra?"
Jag gillade sättet att ge det på.. Att alla delade på potten, vilket gjorde att om det var fler spelare så blev det mindre poäng till var och en.. Detta funkade ju uselt om man har en så varierad grupp som jag, där man inte vet vilka som dyker upp förrän 3-4 timmar innan spelmötet.. Då fick man hitta på lite.. "Tja, Bosse var med bara med då och då så han får lite mindre ur potten medan Hasse var med hela tiden".. Tanken med att rakt av dela potten med antalet medlemmar gick oftast i stöpet..
"
Det är exakt samma sak som att ge XP, så vad är det som gör det bra?"
Hehe.. Jag har faktiskt inte tänkt på det sättet tidigare..
Det finns olika sorters sätt att ge eXperience Points.. DoD:s skiljer sig ju från detta.. DnD:s är däremot rätt likt..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är med i en spelgrupp där alla är väldigt dåliga på att planera