Jag förbereder rigoröst SLP:er som är viktiga för äventyret, och sedan har jag en intern checklista för SLP:er jag hittar på på stört.
Jag tycker om att detaljbeskriva även i ögonblicket påhittade SLP:er, så att vaktposten får ögonfärg och ett roligt skägg snarare än den bara är någon form av ansiktslös massa med en vaktuniform.
Vilket i och för sig också vore en rolig SLP.
Nå; här är några saker jag tänker på:
- Biologiskt och socialt kön
- Ögonfärg
- Hårfärg
- Ögonbryn
- Längd
- Kroppsform (tjock, smal, gänglig, senig)
- Kläder (nya/gamla, inne/ute)
- Hållning (ihopsjunken, reslig)
- Attityd (laid back, misstänksam, aggro...)
- Språk (kortfattad, utförlig, många långa ord, akademisk, slanguttryck, långsant, snabbt)
- Handslag (hårt, mjukt, ordentligt, osäkert, död fisk)
- Ticks eller rörelsemönster
Så länge jag har ovanstående variabler i huvudet har jag inte - upplever jag - svårt att variera mina SLP:er. Kommer jag väl på att jag ska beskriva ögonfärg så har jag inga problem att hitta på en ögonfärg, så att säga. Jag behöver ingen ytterligare "generator".
SLP:er som har lite mer definierad roll utrustas också med åsikter, grundläggande livsfilosofi, släktband och andra relationer, en agenda och mål med just det här specifika äventyret.
Röstmässigt har jag inte så stor variation. Jag kan använda hälsingemål (ofta för bonniga SLP:er), nån lite mer nasal södervariant (dryga SLP:er), mörk och bullrig röst. Sen är det nästan slut. Jag har tänkt att jag ska bli bättre på sånt. Jag försökte med värmländska till nån bonde i Engel nån gång, men det blev bara lyteskomik.