Rickard
Urverk speldesign
Re: Andra frågor
Exemplet påminner lite om det gamla matematikproblemet om geten och bilen. Först när man ställer det i ett extremt perspektiv (en miljon dörrar) förstår även de mest kritiska hur det kan vara 2/3:s chans att byta dörr och inte 50-50. Jag förstår att du tycker det ser ut som 50-50 (läs: relevant) i Mutant-exemplet men det är faktiskt 2/3 (läs: inte relevant).
/Han som mest drog liknelser
Fast med det argumentet så kan man alltid använda allting. Det är lite som om någon skulle fråga när i helsike man någonsin skulle behöva använda brobygge i DoD och någon svarare att man kan spela en krigskampanj och då kanske man använder brobygge om broar förstörs i taktiska syften.Ram said:Så du har aldrig spelat spel där gudarna är aktiva? Där man ser verkliga effekter av en guds agerande?Gurgeh said:Jag tror aldrig att jag spellett så många äventyr i en värld att det blivit relevant vilken gud som skapade den och exakt hur han eller hon gick tillväga.
Fast trådstarten handlade om att man skulle få allting som behövdes för att skapa scenarion. Försök inte ta det här ett steg i den riktningen nu. Vad tråden går ut på är om det är vettigt att utelämna kuriosa om hur världen är skapad. Kuriosa. Inte inspirationsfrön. Inte kampanjmaterial. Kuriosa!1. Bakgrund till världen, en relevant historisk händelse och då skall det skrivas vad som hänt i tillräcklig förklarande grad.
2. En kampanj och då skall skeendet beskrivas i tillräcklig detalj för att den skall kunna spelas.
3. Ett inspirationsfrö, vilket inte behöver beskrivas i någon större detalj.
Exemplet är ställt i ett perspektiv för att tydliggöra. Att poliser ska kunna något om Mingdynastin för att kunna spela spelet är ungefär lika troligt som undergången i Mutant är för mutanterna.Nej, men de två exemplen har i princip ingenting med varandra att göra. De flesta poliser-i-en-modern-amerikansk-småstad skriver inte om Ming-dynastin i sin beskrivande text.Gurgeh said:Skulle du tycka att ett rollspel som handlar om poliser i en modern amerikansk storstad är komplett trots att det inte innehåller information om varför Mingdynastin föll? För mig är det information som i sammanhanget är precis lika nödvändig som detaljer om undergången i Mutant.
Exemplet påminner lite om det gamla matematikproblemet om geten och bilen. Först när man ställer det i ett extremt perspektiv (en miljon dörrar) förstår även de mest kritiska hur det kan vara 2/3:s chans att byta dörr och inte 50-50. Jag förstår att du tycker det ser ut som 50-50 (läs: relevant) i Mutant-exemplet men det är faktiskt 2/3 (läs: inte relevant).
/Han som mest drog liknelser