Re: Terminologibjäfs
Tack för synpunkterna.
I första hand har jag rippat tänket från Kult och deras arketyper. I den engelska utgåvan (den enda jag har till hands) står det bland annat följande:
"Playing a role is challenging. Common, everyday people are the hardest roles of all. Caricatures and stereotypes are much easier. ...an alcoholic privet eye...is a well known 'standard figure' in fiction, and you only need to step into this. We call such roles archetypes. ... The game will feel more realistic, like a film or a book, if thecharacters are all drawn from the same world. Decker in Blade Runner is an archetype from the 1930's acting in a futuristic cyberpunk world. Mixing styles is possible, but too glaring anachronisms and too jarringly out-of-place archetypes may ruin the game's atmosphere ... Archetypes work as guidelines for the character's advantages and disadvantages, professions and skills. ... You can also describe your character withiut using an archetype. If you already have a good idea about your character, it may work just as well as the ideas we have provided. In that case, skip this chapter and go to the abilities."
Alltså
1. arketyperna förenklar "rollspelandet" genom att förse spelarna med kända skal som de genast kan ikläda sig i utifrån stereotypa föreställningar.
2. Arketyperna är förbundna med spelvärlden. Du hittar exempelvis inte arketypen Barbar i min 1700-talsinspirerade spelvärld, men däremot Aristokrat, Läkare, Advokat, Affärsman, Hasardspelare, Spion, Vetenskapsman, etc., stereotyper till vilka är knutna en speciell "livsstil" och som passar särskilt bra i en 1700-talsmiljö. Därmed ger arketyperna en vägledning över hur spelvärlden fungerar.
3. Till varje arketyp är knutet en bunte fördelar, nackdelar och färdigheter som passar för skalet och som eventuellt kan visa sig underlätta eller försvåra lösandet av uppdragen.
Om man ta dina jämförelser så är ju detta mer i enlighet med DoD:s yrken. Har din karaktär fått en muskötkula i benet är det ju en himla tur att du har en Läkare i sällskapet som kan plocka ut den åt dig. Ingenting säger dock att Hasardspelaren i sällskapet inne kan ha åtminstone rudimentära färdigheter i läkekonst (man kan säkert utan vidare hitta på en bakgrund till varför han har denna färdighet). Läkaren kommer att göra jobbet bättre, men om den läkekunnige hasarspelaren har lite tur kommer du förmodligen att kunna stå på benen om ett par dar.
tycker inte att "arketyp" är en passande term i så fall. Kalla det i så fall för "yrke", istället för att välja en annan term bara för att vara annorlunda. Jag har varit i den fällan själv, och det gjorde inte mina spel bättre. Det gjorde bara mig mer pretto. Eller löjlig, beroende på hur man ser det.
Efter som jag bara har rippat begreppet från Kult så förstår jag inte på vilket sätt det skulle träffa mig. Dessutom är jag primärt ute efter de stereotyper vad det gäller livsstil och tanke som är förbundna med de olika arketyperna/yrkena. Därför känns det naturligt att använda begreppet Arketyp och inte Yrke, som enbart är ett paket specifika färdigheter.