Nekromanti Att lyckas samt en magisk fundering

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
(Hm, det här inlägget försvann litegrann bland flame-kriget i diskussionen nedan, så jag postar det som egen tråd... inlägget nedan är samma som detta: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...vc=1#Post142897)

Jag tycker Eon lyckas bra med att vara ett hyfsat välbalanserat och realistiskt spel. Att det skiljer lite i procentchans att lyckas för en extrem mästare och någon som "bara" är expert tycker jag inte är särskilt underligt.

För att ta ett konkret exempel. Flera här använder strid och slagsmål som exempel, men tänk er in i något mer jordnära, något som nästan alla gjort i praktiken... som t.ex. lirat innebandy.

Låt innebandymatchen vara striden och låt spelarna i ena laget vara Grand Master Ultra of Innebandy, säg Sveriges bästa lag, medans andra laget är ett gäng väldigt duktiga Korpen-lirare.

Jag tror att i en sådan match skulle även det bättre laget göra misstag, förmodligen även släppa in en del mål. Individuella misstag och "fummel" skulle ske på båda sidor. Vissa matcher skulle t.o.m. det sämre laget vinna. Sett över en längre tid skulle förmodligen dock det sämre laget vara chanslöst. Här skulle de där ynka procenten ta ut sin rätt.

"Men slagsmål och strider är ju något helt annat än en ynka bandymatch".

Är det? Man blir lätt lurad av Jackie Chans 1-man-mot-12-slagsmål som ser ut att vara lätta som en plätt, men dessa slagsmål är alltid väl koreograferade och inte särskilt realistiska. Förmodligen har de gjort både 1 och 15 omtagningar innan allt klaffar. Jag tror 2 personer utan större erfarenhet av kampsport relativt enkelt skulle kunna brotta ned både Jackie Chan och Mike Tyson i ett "vanligt" barslagsmål, utan koreografer eller domare och med stök och bök runt omkring. Förmodligen förvisso 2 rätt dumma personer, men i alla fall, och om Chan eller Tyson skulle lyckas få övertaget i slagsmålet skulle de vara rejält illa ute.

Så kort sagt, reglerna är nog tillräckligt realistiska för att ge en bra bild över ett faktiskt förlopp så som det skulle skett i vår egen verklighet, även om de givetvis innebär en grov förenkling av verkligheten.

Men... rollspelens verklighet är inte vår egen. Det som främst skiljer vår verklighet från Eons är förekomsten av magi. Med hjälp av magi kan man skapa ljus där det är mörkt, man kan förändra och försköna, skjuta eldblixtar och städa sin kammare. Magin gör saker som inte möjliga i vår verklighet möjliga i Eons.

Därför borde man också kunna tänka sig stridskonstmagi.

Magiska vapen är ett exempel på detta. Men varför skulle inte vapenmästaren som tränat i 50 år med sitt alvsmidda bredsvärd från tidernas begynnelse och lärt sig alla manövrar i läroboken, även han börja nudda vid magins fantastiska makt? En vapenmästare med FV 25 som möter en likvärdig vapenmästare som dessutom kan Astrotropisk Empati kommer att förlora. Om man i sin stridskonst blandar in vävandet av magi kommer man få en mycket kraftfull blandning. "Crouching Tiger Hidden Dragon" är ett exempel där de riktigt mäktiga krigarna uppenbarligen använder lite halvmagiska tricks för att lyckas med sina manövrar.

Vem vet, kanske finns det i någon gömd, mörk skog någonstans, en skola som lär ut sådana hemligheter... Det kanske ryktas om en mystisk krigare som vandrar omkring i Jargien och slåss för de fattiga. En ruskig motståndare, som lämnar ett os av svavel efter sig och brännmärken hos sina fiender. Ögon i nacken har han och en kvinna såg honom kasta eld ur munnen under månens sken en vindstilla natt. Ett underligt vapen bär han. Lätt som luft och med ett bananformat skaft längst fram och med magiska runor som det står Unihoc på sidan på... /images/icons/wink.gif

Summa summarum: spelkonstruktörernas vision av reglerna behöver inte stämma överens med ens egen - då ska man ändra dem. Men, vill man behålla regelverket intakt och ändå möjliggöra extremt bra (läs: "coola") krigartyper SKULLE man kunna blanda in lite magiska stridskonster i soppan. Det skulle t.o.m. kunna vara så att det naturliga nästa steget för en krigare i Eon med FV15 eller högre vore att lära sig magi. Om du ända ska spendera 10 år för varje FV du höjer i ditt vapen, så varför inte?


--
Block
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Låter lite fjantigt tycker jag.

"En mystisk hjälte med magiska krafter"....

Sedan skulle det inte vara särskilt effektivt att vara kunnig i både magi och vapen eftersom det tar lång tid att lägga besvärjelser. Jag skulle tycka det skulle vara mer effektivt om man var en magiker och en krigare som kompliterade varandra istället.

Sedan låter det lite meningslöst. Och dåligt betalt.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Låter lite fjantigt tycker jag.

Det här låter fjantigt, men orginalinlägget låter intressant.


Sedan skulle det inte vara särskilt effektivt att vara kunnig i både magi och vapen eftersom det tar lång tid att lägga besvärjelser. Jag skulle tycka det skulle vara mer effektivt om man var en magiker och en krigare som kompliterade varandra istället.

Det går ju att provisorisera en hel del effekter. Många av de effekter som finns i magisystemet är ju faktiskt mycket bra för krigare. Desstom så får du "mer" för din investerade tid i det här scenariot än att hamra på med vapenträning.


Sedan låter det lite meningslöst. Och dåligt betalt.

Personligen skulle jag nog betala mycket mer för en krigarmagiker eftersom en sådan individ troligtvis är mer mångsidig än en renodlad krigare.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Magi för alla

I stället för att magiker får ett visst antal magnituder med besvärjelser/effekter så köps de för färdighetspoäng.

En besvärjelse, ritual eller cermoni kostar 2 poäng per magnitud (ritualer/cermonier kanske borde kosta 1). En effekt kostar antingen 8 eller 6 poäng (6 poäng om effekten finns med i en formel som personen kan).

Magiker får 20/30/40 poäng extra att köpa besvärjelser/ritualer för (jag har inte funderat på vad präster får).

Det viktiga är att alla får använda valfria poäng för att köpa magi (så länge spelledaren tillåter det). Dessutom blir balansen mellan formler och improvisation IMHO bättre.

/Henrik
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Magins uppkomst/upptäckt/utveckling

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Det här låter fjantigt, men orginalinlägget låter intressant.

<hr></blockquote>



Det är, som vanligt, upp till varje SL att själv avgöra hur många "mystiska män med magiska krafter" man vill ha med i sitt spel.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Det går ju att provisorisera en hel del effekter. Många av de effekter som finns i magisystemet är ju faktiskt mycket bra för krigare. Desstom så får du "mer" för din investerade tid i det här scenariot än att hamra på med vapenträning.

<hr></blockquote>



Man skulle kunna tänka sig helt egna magiskolor, där gränsen mellan stridskonst och magi i princip är utsuddad. Själva vävandet av besvärjelser är en del av själva stidskonsten och tvärtom.

Faktum är att det ger så pass stora fördelar att vara magiskt bevandrad att sådana skolor borde vara sannolika i en värld som Mundana. Det borde inte heller gälla endast stridskonst utan även andra färdigheter. De allra bästa lönnmördarna, vapensmederna, läkarna och hantverkarna borde alla dra nytta av magin när de rör sig på nivåer kring FV15 och över. Allt för att klämma ut det där sista som gör dem överlägsna sina konkurrenter.

Dessutom, det finns ingen anledning för en teoretiskt lagd magiker att forska fram besvärjelser av den typ som finns i Eon och som ger fördelar i strid. Det måste ha funnits ett behov av dem, för att de över huvud taget skulle ha blivit "upptäckta", annars hade ingen brytt sig om att forska fram dem.

Dvs, någon måste ha tänkt "jag måste bli bättre på att slåss... kanske kan magi hjälpa mig" och sedan gått och studerat fram en besvärjelse som regelmässigt ger +2 VINIT. Men varför skulle personen stanna där? Givetvis fortsätter man förfina sin stridskonst och utveckla fler besvärjelser kring denna. Voila... 2000 år senare har du en väldigt farlig stridsmagiskola.

Detta gäller alla besvärjelser. De kan inte ha framkommit på löpande band (hupp - här hittade vi en eldboll och - hej! där uppfann vi en helande besvärjelse) utan de måste ha arbetats fram under många långa timmar och utefter ett faktiskt behov som funnits, förmodligen av de individer som haft störst drivkraft att ta fram dem. Med stor sannolikhet är detta någon mästare i ämnet. Den naturliga konsekvensen av detta blir att alla mästare måste lära sig magin för att kunna konkurrera med de övriga.

Ingenting görs om det inte finns ett behov av det och behovet finns hos de med mest kunskap. På så sätt borde det vara underligt att tala om "trollkarlar" vs "icke-trollkarlar". Istället rör det sig om väldigt kunniga personer som tar hjälp av magin för att bli ännu bättre på ett visst område. Att sedan magin i sig själv som färdighet och kunskap vuxit fram ur dessa behov är en annan sak, men själva grunden för hela magins existens måste ha varit liknande detta.

Detta skiljer sig en del från den traditionella synen på magi i rollspel, där "magiker" går i "magiskola" och lär sig "spells" och inga andra än dessa magiker (som endast kan magi och inget annat) använder sig av magi. Men vad har man för nytta av att vara endast "magiker" i ett samhälle som Mundana? Möjligen kan du bli cirkusartist.

Nä, istället utbildar man sig förmodligen till "helare", "smed", "jordbrukare", "krigare" eller liknande och i denna utbildning ingår det magiska inslag. "Magiker" i sig kan knappast vara ett yrke, ungefär som att ingen kallar sig endast "ingenjör". Istället är man byggnadsingenjör, mjukvaruingenjör eller kemi-ingenjör.

Långt resonemang, men hoppas ni uppfattar mina poänger. Kommentarer?


--
Block
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magins uppkomst/upptäckt/utveckling

"Dvs, någon måste ha tänkt "jag måste bli bättre på att slåss... kanske kan magi hjälpa mig" och sedan gått och studerat fram en besvärjelse som regelmässigt ger +2 VINIT."

Det finns ju iofs möjligheten att magikern har fått uppgiften av någon annan, det vill säga att den någon som tänkte ovan är till exempel en krigare, sedan ger jobbet till en magiker att ta fram besvärjelsen åt honom och slutligen låter en alkemist förtrolla ett föremål som ger honom effekten. Behovet behöver ju inte ligga hos framforskaren, så att säga. Det räcker med att behovet finns. Det är ju till exempel inte raketforskarnas behov som har gjort att vi har raketer, utan snarare militärer som vill ha en farkost som kan leverera vapenverkan till fienden, och därför har givit uppdraget åt raketforskarna att ge dem farkosten.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Magins uppkomst/upptäckt/utveckling

Det finns ju iofs möjligheten att magikern har fått uppgiften av någon annan

Jo, precis, och då har ju magikern den motsvarande rollen av dagens forskare och det är såklart fullt möjligt. Men det krävs ganska mycket av ett samhälle för att forskning och utveckling på den nivån ska förekomma. Jag motsäger inte att det skulle kunna finnas "magiskolor" motsvarande våra universitet, men dessa skolor kan inte bara ha poppat upp från ingenstans. De är snarare tecken på ett ganska väl utvecklat samhälle, där magi funnits länge. Men man måste uppfinna hjulet och elden innan man uppfinner raketmotorn.

Fundering: vem kastade den första besvärjelsen och varför? Vad är bakgrundshistorien till besvärjelserna i Eon grundreglerna? Varför har de tillkommit? Varför finns just de besvärjelserna?

Det är bilden av ett samhälle där magikerna pysslar med magi i sina skolor och torn, men typ ingen annan använder det som jag är tveksam till. I en värld där magi är möjligt borde det genomsyra det mesta.


--
Block
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Sung

"Därför borde man också kunna tänka sig stridskonstmagi"

Javisst !

Magimästare i Sung får den obeväpnade stridskonsten "Sungs lära" som yrkesfärdighet (TROR jag den heter, dubbelkolla i KV för att var säker).
Den är unik, och jättebra. Dessutom så får dom lära sig magi.
Så om ska dra till ett riktit skägg (annan term för att kobolda, eller att optimera). Så lär man sig givetvis geotropi specialiserar sig sedan på effekten "Krossa" som höjer kross skadan. Sedan lägger man den på sig själv och vips man får en jäkla massa tärningar extra i krossskada.

Ex.
En rp har 15 i STY, detta ger honom grundskada Ob1T6+2
Sedan har han "Sungs lära". Jag kan inte "sungs lära" i huvudet men låt oss anta att läran innehåller tekniken "Kross" vilket ger 1 tärning extra kross skada till konstens alla moment.

Nu är vi upp i Ob2T6+2 i skada per slag, redan imponerande.

Sedan väver vi 3 filament Krossa och får således ytterligare 3 tärningar kross skada.

Nu är vi uppe i otroliga Ob5T6+2 per slag.

Sedan kan vi ifall vi vill göra kraftfulla anfall så att vi kommer upp till Ob6T6+2.

*Någon i rummet skriker "KOBOLD" och pekar mot mig, men jag bara ler*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magins uppkomst/upptäckt/utveckling

"Fundering: vem kastade den första besvärjelsen och varför? Vad är bakgrundshistorien till besvärjelserna i Eon grundreglerna? Varför har de tillkommit? Varför finns just de besvärjelserna?"

Med stor sannolikhet så har magin kommit ur någon form av praktisk religionsutövning. De första magikerna var förmodligen präster och schamaner. De kom senare att separera thaumaturgi (magi som vetenskap) från teurgi (magi som religionsutövande), varvid det separata magikeryrket var fött.

I så fall är det inte helt otroligt, utan tvärtom rätt sannolikt, att stridsmagi också förekommer väldigt tidigt i magihistorien. Många religioner med krigsgudar eller krigsaspekter av sin gud har ofta vissa övernaturliga effekter associerade med sig. Ta bara Förbundsarken som ett exempel. Raiders of the Lost Arc har inte helt fel i den bild som framställs, att den var i sig ett vapen i krig och att den projicerade Guds vrede på judarnas fiende. Prästerna som bar Arken var i sig inte krigare; deras tjänst som åkallare av Guds vrede kom väl till pass i israeliternas krig mot midjaniter, kaananiter och vad som nu råkade vara fienden för dagen i gammaltestamentlig tid.

De stridsbesvärjelser som finns kvar i Eon verkar helt enkelt vara resterna av stridsmagin som fanns i magins tidiga historia, innan thaumaturgin separerade från teurgin. Betänker man namn som "Sårade änglars spjut" så inser man ganska snabbt att besvärjelser - framförallt gamla besvärjelser - har en rätt våldsam religiös koppling.

Så jag skulle vilja säga att dagens intellektuella elit (magiker) helt enkelt har sitt ursprung i gårdagens intellektuella elit (präster). Ingendera har varit särskilt praktiska på områden utanför sina respektive teoretiska områden, men de egna områdena har använts för att förstärka andra personers yrkesutövande. För att få en god skörd vänder man sig till sin präst och ber denne välsigna fältet. För att få ett gott svärd vänder man sig till en magiker och ber denne att förtrolla klingan.

Det kan också förklara varför magin inte genomsyrar det mesta. Många av de ord som sammanknippas med magi har, förutom religiösa konnotationer, också betydelser som har med hemligheter att göra. "Runa" kommer av fornnordiskans rune (fördold eller hemlig); adjektivet "arkan" beskriver något som är känt av ett fåtal, et cetera. Det finns ett egenintresse hos präster och magiker att teurgi och thaumaturgi ska vara fördolt och hemligt, vilket förmodligen också leder till att både magiker och präster endast släpper vidare sin kunskap till de invigda.

Om folk är ute efter magins förstärkande effekter, och inte kunskapen om magin i sig själv (magi här i både den teurgiska betydelsen såväl som den thaumaturgiska), så kan jag tänka mig en symbios mellan magiker och resten av samhället: magiker vill inte släppa sin kunskap av den enkla anledningen att de då tappar sin makt, och andra är egentligen inte intresserade av att lära sig magi. De vill mest ha dess effekter, och då de effekter som de har nytta av i sitt respektive yrkesutövande. Därmed har magikern en unik plats som "konsult" eller artefaktskapare, vilket stärker både magikerns plats och magins utveckling som vetenskap, vilket i sin tur gör att de effekterna utvecklas längre. Det tar nog inte särskilt lång tid innan ett samhälle där alla lär sig sin lilla bit av magi körs över av ett samhälle med specialiserade magiska konsulter, eftersom de senare helt enkelt får bättre effekter i längden. Kalla det magisk outsourcing ("outsorcery"?) om du vill.

Så faktum är att jag finner idén att magikerna i torn och skolor är de enda som använder magi ganska trolig.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Dåligt med magi och vapen??

"Sedan skulle det inte vara särskilt effektivt att vara kunnig i både magi och vapen eftersom det tar lång tid att lägga besvärjelser. Jag skulle tycka det skulle vara mer effektivt om man var en magiker och en krigare som kompliterade varandra istället."

Om man ska hårdra på reglerna (vilket jag av någon sjuk anledning älskar) så vill jag motbevisa ditt påstående.

Det finns 4 st olika tidsramar på besvärjelser i Eon.
Momentan - sker på en gång
Temporär - håller i sig 1 minut (15 rundor)
Provisorisk - Besvärjelsen gäller tills vidare. dvs tills magikern inte önskar det längre eller tills någon sliter sönder det magiska vävet.
Permanent - Effekten lämnar det magiska och blir helt fysisk. Den är nu oåterkallelig.

Permanent är onekligen mycket mäktigt men vad vi ska kika på nu är Provisorisk.
Provisorisk är ur rent skägg perspektiv (skägg är samma koncept som att kobolda, eller att optimera) ungefär samma sak som Permanent.

En improviserande krigar magiker (VA! säger du nu, improvisera tar ju *ännu* längre tid än att formalisera) kan kasta en hel hög med intressant effekter på sig själv, sina vapen, och sin omgivning och samtidigt provisera dom.

Ex.
3 filament proviserad skärpa på sitt vapen och, vipps. Vapnet gör 3 tärningar extra skada tills någon lägger "riva sönder väv" på ditt vapen eller att du inte vill det längre.

Samma sak kan göras med den ataxatropiska effekten "Snabbhet" så att man alltid har sin FÖR ökad med +4 tills man inte vill det längre eller att någon annan kastar riva sönder väv på en.
Har man mycket rustning och sköld kan man betänka effekten fotfäste

Skägget bara växer och växer. Bläddra i indexet i M&M för att hitta bra effekter för strid som går att provisera så kanske skägget kan komma ända ned till tomte/dvärg klassen =)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du glömde tusen grejer!

Först och främst ska man göra karaktären själv, för då kan man fuska *HOST HOST HARKEL* ha jättemycket tur hur mycket man vill... öh... jag menar, det är ju inte ditt fel om du får höga attribut /images/icons/wink.gif.

Sen gör du en dvärg, alla attribut som behövs sätts till 16-18, Per och så'nt skit kan man ha 5-9 i för att det ska se sannolikt ut att man faktiskt slagit ett lågt attribut. Liksom. Sen får du förstås en massa slag på fysiska och mentala tabellen, av en ren händelse alltså /images/icons/wink.gif, och detta blir förstås superstark, supertålig, och så vidare. Självfallet får du 'fotografiskt minne' också, också har du typ räddat kungen eller nå't så att du får status. Och massa förmögenhet.

Sedan gör du en ritual som tar runtikring 26 timmar att utföra, det är typ så länge man kan vara vaken utan svårighetsökningar, som innehållet ca. 8-10 filament (typ 3-4 alstringar av olika aspekter - då blir det lättare) i slutändan. Då blir förstås sista slagen (krossa, provisorisera) ganska svåra, men man använder sig av regeln 'extra filament ger sänkt svårighet'. Till slut har du +Ob8T6 så fort du sopar till någon - vilket innebär att din stav gör i runda slängar lika mycket som en ballista /images/icons/wink.gif. Beroende på valet av vapen kan du behöva 'skärpa' istället.

Dessutom ska du inte ha nån jävla Sung-stridskonst. Tag istället och gör en egen unik, skit i saker som sekundära färdigheter och sätt krav som din karaktär uppfyller (en massa krav, som just du uppfyller, det ger en massa plus), sedan tar du vapnet som gör absolut mest skada, lyfali är en favorit - dessutom kan du använda två om du har STY 14 eller 16, utan svårighet. Den ska självfallet vara oförstörbar så att du kan parera hur mycket som helst med den. Skit i om SL säger att dvärgar inte använder alvvapen - kör med "nå't undantag måste det ju finnas!" eller nå't ur-idiotiskt i den stilen.

Stridskonsten bör innehålla: Två vapen, hugg, stick (man vill ju överraska folk också), medföljning, dödande anfall, bedövande slag, precisionsanfall, målpunkter, avväpna, rappt utfall, utspel och så vidare... ta det som gör mest skada på lättast sätt helt enkelt. Avväpna är härlig. Kör på den + medföljning (-Ob1T6 på alla defensiva handlingar om man väljer att bara försvara sig) så tittar motståndaren efter vart fan hans svärd tog vägen till bara Ob3T6 i svårighet - mot parera förstås. Använd aldrig undvika, kör alltid på parera. Höj sedan stridskonsten till typ 23, med specialisering blir det 24. Jag menar... man måste ju ha en optimal karaktär /images/icons/wink.gif.

Pansar, frågar du? Dvärgisk ringbrynja, alvglas, lätt rustning (finns väl nå't så'nt i Eon II bland ägodelar) i plåt, och självfallet "vinterkläder" (som höjer din defense ytterligare). Jag menar, man måste ju vara förberedd på... öh... snöstormar! Kan komma när som helst vet du.

Se, vad man kan göra om man mixar lite magi och stridskonst! /images/icons/laugh.gif
Kör hårt! /images/icons/smile.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Fel magisystem...

Magireglerna i Eon är dåligt designade för en "mystiska trollkarlar i torn"-värld.

Jämför man magireglerna i Eon med t.ex. Ars Magica så är det väldigt lätt att lära sig kasta några enkla men mycket användbara besvärjelser, men svårt och dyrt att tillverka föremål med motsvarande effekter. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att lära sig "krigarens magi-ABC" (skärpa/krossa plus ett par hela-effekter, med relaterade färdigheter) än att ha en massa magiker som tillverkar drösvis med motsvarande föremål.

Det lär också ge effekt på hur magikerna lär ut magi. Såvida de inte har en supereffektiv "magipolis" som letar upp alla som lär upp "icke godkända" elever kommer magiskolor för vanligt folk snabbt bli vanliga.

Anledning? På en månad kan en någorlunda duktig magiker/lärare lära ett halvdussin elever kasta en första magnitudens besvärjelse. Hur många föremål som gör det kan han tillverka under samma tid? Och till vilket pris?

Vilken nation kommer sedan få de bästa magikerna? Den där bara vissa specielt utvalda personer får lära sig magi, och sedan sitter i sina torn och pysslar med att skapa magiska föremål vanligt folk vill ha - eller den där halva befolkningen har ett hum om hur det fungerar och de som får nya idéer kan börja forska och studera frivilligt?

/Henrik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bra inlägg, olika magiker typer finns dock !

Bra inlägg.
En motkommentar bara.

"Nä, istället utbildar man sig förmodligen till "helare", "smed", "jordbrukare", "krigare" eller liknande och i denna utbildning ingår det magiska inslag. "Magiker" i sig kan knappast vara ett yrke, ungefär som att ingen kallar sig endast "ingenjör". Istället är man byggnadsingenjör, mjukvaruingenjör eller kemi-ingenjör."

Visst, men det finns ju massa olika typer av magiker !
Bara i regelboken så nämns:
Besvärjare
Extemporatör
Ritualmagiker
Alkemist
(Häxa)


Sedan så kan man alltid specialisera sig på sina specifika aspekter. exempelvis pyromantiker, geomantiker, psykomantiker, nekromantiker m.m.

Där till så kan man kasta in Magiteoretiker i härvan, och sedan aspekt specialiseringar på dom.

Sedan så är aspekterna uppdelade i grupper. Så man säkert ha en magiteoretiker som specialiserar sig på primalkrafterna (ataxa-, nomo- och kronotropi).

Naturligtvis får vi inte glömma krigarmagiker som specialiserar sig på att göra så vara så farliga i strid som möjligt. Detta behöver dock inte betyda att magikern går omkring och BOCKAR folk med svärd och klubbor bara för att dom är krigarmagiker, utan en magiker som är "ren aspekt" i fototropi och specialiserar sig på blixtar, osynlighet och blända besvärjelser är också en krigarmagiker.

Så det finns massa olika magiker typer, och säkert en del innebördes spänningar.
Biomantiker och nekromantiker kanske inte kommer så bra överens(Eller så kommer dom jättebra överens, vem vet ? både bio- och nekrotropi tillhör ju livskrafterna).
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Sung

Hehe...

Man kan småle åt ditt inlägg, men faktum kvarstår. Vill man bli best of the best krävs det magi, inte bara när det gäller strid. Oavsett hur koboldaktigt detta faktum är så kommer det att få konsekvenser på samhällstrukturen på en plats där magi är möjlig.

Väldigt få spel tar hänsyn till samhällseffekterna av förekomsten av magi. Samtidigt vet vi vilka enorma omstörtningar av samhället relativt simpla saker som tryck-konsten, snabbare resehjälpmedel, kommunikationshjälpmedel, läkekonsten eller TCP/IP kan medföra.

Samhällsevolutionistiskt är det alltså omöjligt att bortse från något så kraftfullt som magi (vad det nu är).


--
Block
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Sung

Du för ett starkt argument.

Men jag kan väl tänka mig att NeoGames ville att magi skulle vara så pass ovanligt att varenda krigare inte kan spatsera omkring med ett magiskt vapen för att det helt enkelt inte finns nog med alkemister.

Eller alternativt så kan man också konstatera att det är förbannat jävla idiotdyrt med alkemi och alkemiska substanser. Att alkemist behandla ett svärd är en dyr affär, och därför så går inte Benjamin Hermansson från ashariska landsbygden omkring med ett magiskt svärd.

Av någon anledning så har jag tagit vapen exempel IGEN *suckar* jag är väl för skäggigt lagd antar jag /images/icons/wink.gif

Men har inte Magin trots allt förändrat Mundana om man jämför med våran medeltid. Jag menar. Jag kan gott och väl tänka mig att många stora städer i thalamur har magiska lampor på gatorna osv osv.
Vad du försöker påpeka, vilket är viktigt (!), är att magi är mycket mera praktiskt än många har fått för sig.

När många i min spelgrupp tänker på magi så blir det oftast blixtar och dunder som kommer upp i huvudet, inte vilda vindar som städar garderoben.
Det är lite synd, jag tycker om den mer praktiska, oskäggiga magin

Skägg min personliga term för att kobolda, eller för att optimera.
Ett skägg är alltså en optimering, så att säga.

Summan av kardemumman är i alla fall att jag håller med dig.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Du glömde tusen grejer!

Minmaxa kan man ju alltid göra som spelare och än värre som spelare OCH SL. Det är alltså ganska ointressant. Frågan är vilka val en relativt normalbegåvad rollperson skulle tagit i livet när han/hon väl bestämt sig för att bli Världens Störste Krigare som det kommer att sjungas sånger om i tusen år eller vilka val en krigsherre har framför sig när han ska besegra sin fiende eller vem en orolig förälder skulle uppsöka när deras barn är sjukt eller vem en bonde skulle vända sig till när skörden sviker etc etc.


--
Block
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Kafer-Nîm å Gud

Förutom Sungs lära som tidigare nämnts så finns det ju också Kafer-Nîm, se KV. Eller varför inte vara tempelriddare med nåt schysst religiöst föremål?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Du glömde knogjärn, din semikobold!

Varför inte proppa in en artefakt i sina knogjärn? Med effekten krossa, eller nån Vurgilbesvärjelse.
 
Top