zynt0xic said:
Vi har en grupp spelare som har spelat tillsammans ganska länge, men en av dessa spelare är en hopplös wall-flower.
Otroligt passiv och som har svårt att engagera sig i vare sig storyn eller ens sin egna karaktär, vilket kan bli problematiskt då vi oftast spelar väldigt story-drivna skräck-settings.
Det kan gå sessioner utan han gör något alls även fast han haft möjligheten till det, han verkas inte intresserad av att göra aktiva val.
Han låter som mig.
Vi väggblommor är inte väggblommor för att vi vill. Vi är väggblommor för att vi känner oss obekväma med alternativen. Det är mindre jobbigt att sitta tyst i ett hörn än att ge sig in i en social situation, även till kostnad av mindre XP.
Men inne i hans hjärna kan fantastiska saker hända. Det är bara det att det är så jobbigt att få ut det ur hjärnan och ut på spelbordet att det får stanna där inne.
(Vilket för övrigt är en bidragande orsak till att jag ogillar "pudel-system" som belönar rollgestaltande, eftersom det inte handlar om att ha en bra pudel, utan om att ha en pudel som domaren tycker om. Men det är en annan sak.)
zynt0xic said:
Så vad säger ni är det bästa sättet att engagera eller konfrontera en wall-flower på?
Generellt sett, för väggblommor:
DO NOT CONFRONT! Det gör väggblomman bara ännu mer obekväm och ännu mer väggblomma.
För egen del så upplever jag att när jag blir passiv så beror det på att jag inte är bekväm med att avbryta eller ta plats. Ofta känner jag att jag försöker, men inte ens hinner öppna käften innan nån annan stövlar in på scenen och snor uppmärksamhet. Och eftersom jag som sagt var inte är bekväm med att klompa in sådär i någon annan "sociala privata sfär" så låter jag bli.
Att då konfrontera mig om det här gör mig inte ett dugg mer bekväm. Det får mig att känna att det är mitt fel att den där andre tomten tar min plats. "Tack så mycket för den, då håller jag mig hellre här bak och är ännu mer osynlig. Ursäkta att jag störde." Ungefär.
Utan att behöva hänge sig åt kognitiv beteendeterapi för att göra något åt saken (vilket förmodligen krävs) så skulle jag föreslå att tillsammans med övriga spelare se till att han får plats.
En metod som funkar rätt bra är "du awesome, jag sidekick". Det handlar helt enkelt om att varje spelare väljer individuellt och "kind of slumpmässigt" en annan spelare som man ska försöka göra allt för att göra till spelmötets huvudperson, och man själv blir dennes sidekick. Om alla spelare individuellt väljer varsin annan spelare så är risken rätt hög att någon spelare blir knuffad rakt ut i rampljuset av fler än en annan spelare. Man ska nämligen helst undvika situationer där Adam väljer Bodil som väljer Cecilia som väljer David som väljer Adam. Optimalt är det om Adam och Bodil väljer Cecilia, Cecilia väljer David, och David väljer Adam.
Aktiva spelare kommer inte bli mindre aktiva av det - tvärtom, att vara sidekick innebär att man är aktiv som fan! Man är det bara på ett annat sätt, inte för att man själv ska ta plats eller för att helheten ska bli cool, utan man är aktiv för att göra Cecilia till dagens coolaste person.
Förmodligen kommer väggblomman Cecilia inte vara så aktiv när det gäller att göra David till dagens gulddrake. Men däremot kommer Cecilia bli bra mycket mer aktiv i egenskap av dagens strålkastarfångare. Cecilia får mycket uppmärksamhet utan att känna att hon behöver avbryta och ta andras plats, eftersom det sociala kontraktet handlar om att just ikväll får Cecilia extra mycket plats.
Med tiden kanske väggblomman tränas i att det är okej att ta plats, och blir mindre väggblommig. Men jag skulle inte lita på det.