Nekromanti Att Organisera

RazorRidge

Veteran
Jag har vid två tillfällen försökt att genomföra ett rollspelsprojekt, och vid bägge tillfällen har allt slutat i en total intighet. Det jag vill åstadkomma är en futuristisk spelvärld -- c:a år 2061. Stämningen jag försöker skapa är en mörk, och dyster framtid, som ändå har sina ljuspunker. Teknologinivån är ungefär densamma som i Neotech 2.

Jag behöver inte skapa ett regelsystem, eftersom detta kommer vara friform, och själva spelandet kommer att ske i en IRC-kanal.

Men, det vill helt enkelt inte fungera. Så, nu efter en tids funderande över vad som kan ha gått fel, har jag kommit fram till att det hela har med mitt sätt att organisera arbetet på. Eller rättare sagt bristen på detta. Jag saknar varken vilja, eller entusiasm, och jag tror verkligen på det som jag vill åstadkomma. Men i mitt arbete blir jag så ivrig, och dras med i mina virvlande idéer på så sätt att ingenting egentligen blir gjort. Här och där ligger fragment, utspridda som pusselbitar, och jag kan inte på något sätt få ihop dem.

Jag vet att många här skriver rollspel. Antaglien har somliga gått igenom samma sak som jag nu går igenom.

Så min fråga till er är, hur ska jag organisera mitt projekt? Vad ska jag börja med? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag undvika?

Det är tänkt så att det hela ska kretsa runt en nattklubb. Det är där det 'offentliga' rollspelandet tar plats, det är där rollpersonerna möts, tar kontakt, och utifrån detta skapar egna intriger, äventyr, och handling. Så borde jag fokusera mest på nattklubben, eller är den omkringliggande världen (och inte allra minst staden, som kommer vara den huvudsakliga 'spelplanen') minst lika viktigt?

Jag är tacksam för alla svar, och tips som jag kan få av er som vet.. :)

Vänligen,
RazorRidge

Rosen

Myrmidon
<I>Så min fråga till er är, hur ska jag organisera mitt projekt? Vad ska jag börja med?</I>

Innehållsförteckningen.

Allvarligt. Skriv en innehållsförteckning - <I>hela</I> innehållsförteckningen, med underrubriker och allt. Ta dig tid med den. Läs igenom den och fundera om nåt ser ut att fattas, visa den för nån annan och hör efter om de fattar nånting av den. Då får du en färdig struktur att jobba utifrån från början (även om den kan visa sig behöva ändras under arbetets gång).
Antal sidor för de olika avsnitten kan också vara bra att uppskatta för att ge en mental förberedelse om hur mycket arbete som kan tänkas behöva läggas ner på olika grejor, men de bör förstås inte vara nåt man binder sig för sedan.

--
Åke

Liner

Warrior
Ett bra sätt att organisera är att se till att inte vara själv. Försök utforma ett arbetlag med dina likasinnade vänner, där alla gör det de är duktiga på och känner för.

Det är oftast otroligt mycket lättare att driva igenom ett projekt om man hjälps åt.

/Daniel

http://welcome.to/svenilgames

Man Mountainman

Storsvagåret
jajamen!

Jag håller med hr Rosenius fullständigt. Jag har nyss påbörjat arbetet på den slutgiltiga världsbeskrivningen till rollspelet jag håller på med. Världen har, liksom i ditt fall, tagit form i mitt huvud och i diverse synposis under flera års tid, och nu börjar det alltså så småningom vara dags att färdigställa det hela. Och bland det första jag gjorde var att komponera ihop en innehållsförteckning, något som visade sig fungera utomordentligt. Jag har använt samma teknik tidigare med bra resultat, så det är verkligen något jag tycker du ska göra.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Krigeus

Veteran
Re: jajamen!

Jag måste hålla med...själv håller jag på med ett eget rollspel som i och för sig utspelar sig betydligt längre in i framtiden, typ 5348, detta har i sin tur krävt att jag har fått lägga ner en hel del tid till att skissa på och formulera min tankebanor angående teknologierna som existerar, tack vare den långa tidsrymden så kan man lämna mycket åt fantasin men hjag vill fortfarande ha en realistisk bild av världen...jag har precis börjat med världen efter att nyligen färdigställt spelsystemet...ca 6 månaders arbete från scratch...men men den här idén om en innehållsförteckning eller vad man nu vill kalla den verkar vara en mycket god idé...och om någon har idéer om hur jag skall gå tillväga med ytterligar teknologi så är det välkommet, har just nu problem med transportsättet i rymden, rätt långa stäckor

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

Riddaren

Swashbuckler
"Innehållsförteckningen.

Allvarligt. Skriv en innehållsförteckning - hela innehållsförteckningen, med underrubriker och allt. Ta dig tid med den. Läs igenom den och fundera om nåt ser ut att fattas, visa den för nån annan och hör efter om de fattar nånting av den. Då får du en färdig struktur att jobba utifrån från början (även om den kan visa sig behöva ändras under arbetets gång).
Antal sidor för de olika avsnitten kan också vara bra att uppskatta för att ge en mental förberedelse om hur mycket arbete som kan tänkas behöva läggas ner på olika grejor, men de bör förstås inte vara nåt man binder sig för sedan."

Jepp...men jag skulle föreslå före brainstormning...

Ni vet, en sådan cirkel där det står en sak...sedan streck ut till saker som hör ihop i närhet, osv....så det blir ett litet verk med cirklar utåt...då vet man mer vad som kan placeras in i t.ex. en innehållsförteckning.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

EventHorizon

Warrior
Re: jajamen!

Det rollspel jag sätter ihop utspelar sig också ganska långt in i framtiden ca 2500, någonting som jag tycker är skönt om man vill leka lite pseudovetenskaplig. Jag funderade också en del på hur man skulle ta itu med transportproblemen. Antingen kan man vara tokrealistisk och låta rymdskeppen vara begränsade av att de inte an färdas snabbare än ljuset. Problemet blir då att det blir jobbigt om man vill ha ett spel där kontakten mellan olika planeter och solsystem skall vara frekvent. Ett besättning som sätter av för att besöka ett långväga solsystem kommer, om de åker i hastigheter nära ljusets, åldras långsammare än de där hemma. Någonting som gör att när de kommer hem förmodligen inte kommer återse sina gamla vänner för att de har dött av gammal ålder. Därför valde jag det gamla snacket om maskhål i rymden. Om en farkost på något sätt kan riva up ett maskhål kan det förmodligen färdas långa sträckor på mycket kort tid. Om du vill ha mer information om teorierna kring maskhål så finns de i överflöd på nätet. För att begränsa resandet något kan man därefter lägga in regler om att en farkost endast kan färdas i maskhål vissa begränsade sträckor, säg om ett par parsec styck. På så sätt slipper man att spelarena får för sig att hoppa iväg ett par miljarder parsec for the hell of it :)
…..typ.

Fly me to the moon and let me play among the stars

Krille

Super Moderator
Maskhålsbegränsning

" För att begränsa resandet något kan man därefter lägga in regler om att en farkost endast kan färdas i maskhål vissa begränsade sträckor, säg om ett par parsec styck. På så sätt slipper man att spelarena får för sig att hoppa iväg ett par miljarder parsec for the hell of it :)"

En annan intressant begränsning är att man måste ha både avreseplats och destination kartlagd och relativt up to date. Dessutom är maskhålen inexakta - det tar ett par veckor att resa till en punkt där ett maskhål kan rivas upp, och man dyker upp ett par veckors resa från destinationen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

EventHorizon

Warrior
svarta hål

En annan intressant, men tyvärr ganska osannolik metod, skulle kunna vara att färdas via svarta hål. Genom att färdas i en viss vinkel genom en så kallad cirkelformad singularitet finns det som jag har förstått det teorier om att man skulle kunna ploppa ut någon annan stans långt borta från startpunkten i någon form av vitt hål. Problemet är bara att man måste färdas genom singulariteten samt ha en speciell vinkel annars. Missar man cirkeln och åker utanför blir man smashad, kommer man in i fel vinkel kan det hända att an färdas i tiden hellre än i rummet. Japps, det låter som jidder och det är ju mycket möjligt. Till stor del beror det nog på att jag kan för lite om det däringa med svarta hål så det blir sånt här femårssnack.

Hur det än förhåller sig med cirkelformade singulariteter är dock problemet med svarta hål att en farkost skulle slitas sönder av de krafter som hålet påverkar farkosten med. Den del av farkosten som är närmast hålet skulle uppleva mycket högre dragningskraft än den delen där bak och resultatet skulle bli att farkosten drogs ut i en lång tråd. – Vad lär vi oss av detta? Jo alla astronauter måste vara ruggigt smala om de skall färdas genom svarta hål :gremsmile:

Rosen

Myrmidon
Re: svarta hål

<I>Hur det än förhåller sig med cirkelformade singulariteter är dock problemet med svarta hål att en farkost skulle slitas sönder av de krafter som hålet påverkar farkosten med.</I>

Kan man säkert fixa med ett schysst kraftfält. (-:
Sen ska man väl inte glömma det faktum att man på något sätt måste ta sig <I>till</I> det svarta hålet innan man kan resa igenom det - de ligger ju inte direkt inom promenadavstånd...

--
Åke

EventHorizon

Warrior

Det är då man sparkar igång sin "svarahålgenerator" och skapar en imploderande sol på artificiell väg. Bukar alltid funka så länge man har vägguttag på 220V och vrider den där röda spaken ett halvt varv åt vänster :)

Rosen

Myrmidon

<I>Det är då man sparkar igång sin "svarahålgenerator" och skapar en imploderande sol på artificiell väg.</I>

Ah, men då kan man få andra problem om man inte flyger <I>tillräckligt</I> långt innan...

"Va f... Nåt stort föremål har sugits in bakom oss! Kan du se vad det är?"
"Joo... Jag är inte säker, men den är jävligt lik Månen..."

--
Åke

ripperdoc

Myrmidon
Nej, usch...
Alla lärare älskar brainstorming och mindmapping, men IMHO är det uselt...
Min världbyggarstrategi går ut på att låta inspirationen flöda ut i en massa små artiklar, sedan binder man ihop det till en mer enhetlig "story", sedan applicerar man möjligtvis en innehålsförteckning...

/RipperDoc - jobbar på fantasy-antik världen Leom

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Ridijeck

Warrior
Svarta hål som vapen

Något SF-spel eller dylikt som dragit upp tanken om svarta hål-generatorer som vapen?

Tja, jag har inte stött på de i något rollspel, men i Stephen Donaldsons Gap Cycle finns det ju någonting som kallas "singularitetsgranater" som har denna roliga effekt. Nackdelen hos dem i den serien är att enda sättet att aktivera dem är att komma nära nog och sedan pricka dem med ett skott...

Ridijeck
Donaldson-fan

EventHorizon

Warrior
Re: Svarta hål som vapen

Jag har läst någonstans, tror det var en bok om SF, där dom tog upp ett "vapen" där två svarta hål fick krocka med varandra. Tydligen skulle en ROJAL mängd energi frigöras om detta hände. Det skulle bli mer en planetbuster om man säger så. Lite jobbigt att använda ett vapen med ett säkerhetsavstånd på flera ljusår dock.

Kalil

Swordsman
GURPS Ultratech ...

... nämner handhållna "Black hole projectors" som TL 15 vapen. De ger dessvärre inga speldata :)

/Kalil

EventHorizon

Warrior

Jag kan se de intergalaktiska rymdfartsreglerna framför mig:
Paragraf 1000990920909: Om farkosten varmed ni färdas använder sig av en svart-hål generator bör detta ske i öppen rymd för att minimera risken av att vissa kölsvall orsakar föroreningar och mindre naturkatastrofer såsom rubbandet av ett planetsystem. Skulle ni få problem med månar som fastnar i insugen var vänlig kontakta närmaste service depå.

Krigeus

Veteran
Re: Svarta hål som vapen

Hmmm, man kanske skulle ta och vara lite allvarlig...det börjar låta som den där srien jag läste för ett tag sen...
Killen men en Zxk-/8L Mega pangar puffra eller vad det nu var, som blåser av den i atmosfären och lyckas ödelägga enhel stad...inte så smart, men vill spelarna ha löjligt kraftiga vapen som dödare dem själv oftare än fienden så varsågod

Krigeus

Veteran

Men seriöst angående transportmedel, jag tänkte slopa idén om maskhål eftersom det är lite ostabilt, tänkte mer på användandet av en s.k. G-kärna (egen grej)
Det är en supermassiv pryl som finns i skeppets för, denna genererar vid uppstart en enorm gravitation som komprimerar rymden framför, samtdigt som en AntiG-kärna i aktern reducerar gravitationen så pass mycket att rymden töjs ut bakom...voila, vi har warpdrive, istället för att åka med söliga raketer så hoppar man långa steg genom att dra ihop rymden och sedantöja den bakåt så att man hamnar längre fram, detta gör förstå i intervall som gör att man inte märker hoppen, utan det blir bara en kontinuerlig resa med många många många gånger ljusets hastighet, detta skall dock begränsas lite så att det inte gå för snabbt, en resa kan juh ta några dagar om man ska åka några parsec.