Jag skulle vilja ha med nåt om vars man siktar när man slåss. Anledningen är att det uppmanar spelarna till att beskriva lite mer än bara "jag hugger" och för att det känns mer rimligt att man siktar än att man vevar vilt.
Vill inte att det ska innebära fler tärningsslag dock eller att vars man träffar bestäms slumpartat.
Förslag
För att lyckas med nåt behöver du slå under FV, vid motsatta slag (attack och försvarar exempelvis) gäller högst under FV vinner. Så en försvarare kan alltså lyckas samtidigt som anfallaren lyckas bättre.
När du gör en attack beskriv vars du siktar. Om försvararen lyckas med sin parad men attacken lyckas bättre flyttas träffen till valfritt ställe som är bättre för försvararen (förslagsvis till en kroppsdel med rustning eller till skölden). Om försvararen misslyckas helt så träffar du där du siktade.
Vad tror ni om detta? Har ni nåt förslag på ett system som löst det bra?
Vill inte att det ska innebära fler tärningsslag dock eller att vars man träffar bestäms slumpartat.
Förslag
För att lyckas med nåt behöver du slå under FV, vid motsatta slag (attack och försvarar exempelvis) gäller högst under FV vinner. Så en försvarare kan alltså lyckas samtidigt som anfallaren lyckas bättre.
När du gör en attack beskriv vars du siktar. Om försvararen lyckas med sin parad men attacken lyckas bättre flyttas träffen till valfritt ställe som är bättre för försvararen (förslagsvis till en kroppsdel med rustning eller till skölden). Om försvararen misslyckas helt så träffar du där du siktade.
Vad tror ni om detta? Har ni nåt förslag på ett system som löst det bra?