Nekromanti Att skapa ickestridiska rollspel...

solvebring

Superhero
Det var i den här tråden som jag började fundera över det.

Vad behövs egentligen för att skapa ett icke stridiskt rollspel. Vad för slags intressanta delar istället en häftig story blandad med action ska man försöka med?

Jag har spelat en massa rollspel, där scenariona', vad de än tycks handla om, innehåller någon enstaka eller grupp och ogärningsmän att ta fast, smiska upp lite, plus att man också behöver ställa till rätta det som de ställt till med. Det är ju ganska grundläggande setting för de flesta rollspelen. Antingen skall man dynga på vampyrer, eller orcher, eller elaka gamblers med k-pist osv.
Det är ju egentligen, om man spelat ett par sådana spel, inte så svårt att skapa grundmekanismerna till. Det handlar bara om att finna sin egen grundidé - det är det som är svårt. Därefter är det bara att kasta upp ett regelsystem till det. De flesta systemen till sådana rollspel, trots grundplott, brukar grunda sig i en rollperson med några egenskaper och därmed tärningsslag för att se vad man klarar och ej. Till det kastar man in hur mycket stryk rollpersonen tål, ibland fysiskt, ibland psykiskt... ibland både och. Sedan en bunt vapen av alla möjliga slag till det, regler för hur man handskas med vapen och skador, och vilka konsekvenserna blir osv. Sedan en eventuell värld där själva det här paketet och plotten passar in, sedan rullar det på av sig själv.

Men ett rollspel där man inte har tänkt att bry sig om slagsmål, strider, vapen, hämnd, bonkabank, skurkar och dylika då?
Hur kommer man ifrån majoritetens mönster, och hur skall det se ut och vad skall settingen innehålla för att göra det intressant utan den actionbit som oftast förekommer?

Ja, det är det jag undrar... Rollspel med en bit av action som gör det innehållsrikt på alla punkter, det har man ju settt till döddagar och man ser principen av det klart och tydligt och vet ungefär vilka bitar som är nödvändiga för att det skall fungera... Men utan det då, hur skall rollspelet fungera?

Ja, jag frågar alltså er vilka bitar ni tror ett annorlunda rollspel behöver, och hur man skall forma dem för att hitta intresset ändå?
Skall man bara lägga tyngden på nöjet med att berätta, ja sådana rollspel finns, men vad finns det mer att göra? ... En intressant kombination av berättandet och en setting som är djup och intressant, men som ändå inte kommer att kräva ond- och godkonflikt och blodstänk?

Misstolka mig inte nu. Regler är också intressant, när det verkligen dyker upp schyssta regler med smarta lösningar och riktigt effektiv funktion. Klart man gillar olika regelsystem. Men jag tror att settingen, grundidén - uppslaget - ändå är den viktigaste, det mest relevanta för hela spelet. Det måste ju vara så. Det är också den som är mest intressant att titta på... Men att skapa en intressant sådan - huvaligen?!?!

Genesis

Ni dés ni maître
Något jag väldigt gärna skulle se är ett D&D där man istället för att slå ihjäl orcher diskuterar i senaten. Så istället för "Greater Cleave" så har man "Cutting Argument", typ.

Ett vanligt sätt att lösa det på är att använda ett universellt system för alla konflikter. Då kommer man undan en del av stridsfokuseringen.

Wyldstorm

Swordsman
"Argumentation finesse" Hehe..
"Topic specialization" *lol*
"improved critical argument" *LOL!*
"Whirlwind accusation" *asgarv*

Kul tanke, kan bli värt om man kommer förbi alla featvibbar.
Vore kul om det fanns nåt nära osynligt system som gav fördelar i karaktärens argumentationer..
-På ett snyggt sätt, vill säga.

Dimfrost

Special Circumstances
Exalted har ju specialförmågor för sociala situationer. Som 'Venomous Whispers Technique' för att få ett samhälle att stöta ut en individ, eller 'Foul Air of Argument Technique' för att korrumpera en organisation. Det finns regler för social strid som påminner om de vanliga stridsreglerna, fast lite enklare.

Det är ju inget speciellt om man jämför med berättelsefokuserade spel med en enda sorts konfliktresolution, men här snackar vi ett speligt spel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Vad för slags intressanta delar istället en häftig story blandad med action ska man försöka med?
solvebring said:
Men ett rollspel där man inte har tänkt att bry sig om slagsmål, strider, vapen, hämnd, bonkabank, skurkar och dylika då?
Jag tycker ju att det finns massor av annat att lägga fokus på i rollspel - jag har ju gått så långt att jag egentligen känner mig som en dålig SL varje gång jag inte har något bättre att slänga in än en strid, liksom.

Jag är sjåälv sjukt nyfiken på Gumshoe-systemet, som ju verkar ha stort fokus just på ledtrådepusslandet - inte som i vanliga rollspel, där man bara hittar saker om man slår högt i sina färdigheter, utan där själva spelet snarare kommer att handla om just pusslandet med pusselbitar. Det kan vara en mordutredning eller något mindre sådär våldsamt, huvudsaken är att det blir fokus på intressant problemlösande. Det är sånt jag "egentligen" pysslar med som SL, det är den sortens grejer jag vill kunna göra.

Samt, givetvis, sociala och moraliska dilemman. Kanske för att jag själv har så svårt för det här med att tappa ansiktet, så gillar jag äventyr och rollspel där fokus ligger på att vara diplomatisk, att knyta kontakter, att skapa allierade - och att behöva väga olika intressen mot varandra och mot sin egen moral. Här tycker jag egentligen inte att det ska finnas några system, så det här funkar egentligen bäst som någon form av friform eller nästan-friform. Nobilis är nog det spel jag stött på som har bäst potential för det här.

Så, sammanfattningsvis: Problemlösande och moraliska/sociala dilemman is teh shit för den som inte vill frångå vad som ändå är "klassisk" rollspelsform men som tröttnat på allt vad action och strid heter.

Wyldstorm

Swordsman
En kul (och missanpassad) idé till D&D vore iofs feats som "no buts", vilken skulle innebära att om man argumentarade mot en rollperson med den featen så anses man ha förlorat argumentet om ens argument innehöll ett "men"...

Givet, det är ärkespeligt & kanske bannlyst till D&D, men det vore kul med enkla regler som säger dylikt..

Tänk dig att hålla en argumentation mot en motståndare som kommer att "få rätt" om du säger "men", tar ordpaus eller drar liknelser...

Det skulle nog ge en spelmässig aproximation av att befinna sig i argumentationsunderläge.
-Och vara, rätt kul. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
För närvarande leker jag med ett spel jag kallar Revolver, vilket namnet till trots inte har fokus på våld. Istället är det (tror jag) ett av de mer dramafokuserade spel som finns.

Spelet fokuserar alltså på sånt som rasism, alkoholism, korruption, brott m.m. och hur detta påverkar och förändrar spelets karaktärer. Nyckelord i spelet är hopp, svagheter, smärta (inte nödvändigtvis fysisk sådan) och hunger (inte nödvändigtvis efter mat :gremsmile: ).

En film som väl tar tillvara på det här är Before the devil knows your dead.

Mer info lär dyka upp framöver.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Hur kommer man ifrån majoritetens mönster, och hur skall det se ut och vad skall settingen innehålla för att göra det intressant utan den actionbit som oftast förekommer?
Ett vanligt sätt att lösa det på är med ett konfliktsystem.

De flesta spel du är van att köra är handlingsbaserade. Man avgör en handling med en regel, sedan nästa handling, sedan en handling till etc. Ofta är dessa system som byggs enligt John Wicks tes, dvs "dyrka dörrar och slå ihjäl goblins".

Ett konfliktsystem avgör en hel konflikt med en regel, istället för en handling. Konflikten kan vara i princip vad som helst där man har två motstridiga viljor, dvs det är ingen större skillnad på en nätdebatt som ett slagsmål som ett presidentval.

solvebring

Superhero
Jag tycker ju att det finns massor av annat att lägga fokus på i rollspel - jag har ju gått så långt att jag egentligen känner mig som en dålig SL varje gång jag inte har något bättre att slänga in än en strid, liksom
Klart det finns massor av annat att lägga fokus på. Det är jag fullt medveten om. Men du må erkänna att striderna är stor del, eller i alla fall en viktig krydda utav många rollspel.
Håller förresten med dig, ja en strid känns som en taktlöst spelledardrag. En mycket intressant plats är t.ex. mycket trevligare att arbeta fram.

Det kan vara en mordutredning eller något mindre sådär våldsamt, huvudsaken är att det blir fokus på intressant problemlösande.
Ja, det vore riktigt trevligt. Saken är bara den att jag är en sådan där ickeklurig person, om man säger det själv, som antagligen inte skulle kunna bygga en morddeckare i rollspel. Fast jag önskar det ofta, för det är jäkligt häftigt och jag gillar sådana teman och tycker om brittiska deckare, både film, tv och böcker. Agatha Christie är t.ex. en personlig favorit trots de nästan överdrivet stereotypiska karaktärerna. Jag gillar hennes pussel. Men, hur skall man snyggt och bra lägga upp pusslet och RP's upptäckt?
Det är nog den grunden jag funderar mycket på.

krank

solvebring said:
Klart det finns massor av annat att lägga fokus på. Det är jag fullt medveten om. Men du må erkänna att striderna är stor del, eller i alla fall en viktig krydda utav många rollspel.
Många rollspel, ja. Vilket är anledningen till att jag inte spelar de flesta rollspel... =)

solvebring said:
Ja, det vore riktigt trevligt. Saken är bara den att jag är en sådan där ickeklurig person, om man säger det själv, som antagligen inte skulle kunna bygga en morddeckare i rollspel. Fast jag önskar det ofta, för det är jäkligt häftigt och jag gillar sådana teman och tycker om brittiska deckare, både film, tv och böcker. Agatha Christie är t.ex. en personlig favorit trots de nästan överdrivet stereotypiska karaktärerna. Jag gillar hennes pussel. Men, hur skall man snyggt och bra lägga upp pusslet och RP's upptäckt?
Det är nog den grunden jag funderar mycket på.
Som sagt, jag vill tipsa om Gumshoesystemet. Det finns lite olika spel som har det systemet som grund, bl.a Esoterrorists och (om jag minns namnet rätt) Trail of Cthulhu. Om inte annat tror jag att du kan få en del, öh, ledtrådar genom att kolla igenom dem.

solvebring

Superhero
De flesta spel du är van att köra är handlingsbaserade. Man avgör en handling med en regel, sedan nästa handling, sedan en handling till etc. Ofta är dessa system som byggs enligt John Wicks tes, dvs "dyrka dörrar och slå ihjäl goblins".
Du kan inte ha mer rätt än vad du har. Det stämmer precis. Det är just enbart handlingsbaserade spel jag spelat.

Ett konfliktsystem avgör en hel konflikt med en regel, istället för en handling. Konflikten kan vara i princip vad som helst där man har två motstridiga viljor, dvs det är ingen större skillnad på en nätdebatt som ett slagsmål som ett presidentval.
Okej, detta låter häftigt. Men det låter också som om hela rollspelkvällen är över efter några tärningsslag hur konflikten slutar. Visst förstår jag att det inte är så... Men det låter inte som om det skulle vara mer än att "ta reda på vilket "lag" som vann, slut!".
Kan du berätta mer om konfliktspel, hungrar efter information och kunskap. Det låter som om det skulle vara ett trevligt byte mot min vana att stövla runt med BRP och handlingar. :gremwink:

solvebring

Superhero
Som sagt, jag vill tipsa om Gumshoesystemet. Det finns lite olika spel som har det systemet som grund, bl.a Esoterrorists och (om jag minns namnet rätt) Trail of Cthulhu. Om inte annat tror jag att du kan få en del, öh, ledtrådar genom att kolla igenom dem.
Okej. Ja, just ja, jag skulle ju kolla upp Trail of Cthulu. Det var ju det jag tyckte lät intressant i den andra tåden. Skiljer det förresten mycket från Call of Cthulu, eller borde jag kolla upp båda spelen?

Gumshoe förresten, skum titel... :gremwink:

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Kan du berätta mer om konfliktspel, hungrar efter information och kunskap. Det låter som om det skulle vara ett trevligt byte mot min vana att stövla runt med BRP och handlingar. :gremwink:
Där får jag överlämna det till någon som faktiskt spelar med sådant. Jag gör det inte, nämligen. Det närmaste sådant jag spelar är Panty Explosion, och det är egentligen handlingsbaserat även om själva regelhanteringen påminner väldigt mycket om konfliktsystem.

krank

solvebring said:
Okej. Ja, just ja, jag skulle ju kolla upp Trail of Cthulu. Det var ju det jag tyckte lät intressant i den andra tåden. Skiljer det förresten mycket från Call of Cthulu, eller borde jag kolla upp båda spelen?
Trail of Cthulhu är, såvitt jag begripit, ett regelsystem för CoC. Jag tror att ToC har ganska bra grundmaterial och så.

Fast jag kan rekommendera CoC också. Om inte annat för att kunna jämföra dem - CoC är ju traditionellt sett BPR-baserat, så det lär ju vara bekant. Synd att deras BRP-variant suger...

solvebring said:
Gumshoe förresten, skum titel... :gremwink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gumshoe

(inte egentligen, alltså =)

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Okej, detta låter häftigt. Men det låter också som om hela rollspelkvällen är över efter några tärningsslag hur konflikten slutar. Visst förstår jag att det inte är så... Men det låter inte som om det skulle vara mer än att "ta reda på vilket "lag" som vann, slut!".
Om du tar en strid i ett vanligt rollspel och analyserar varför den uppstod får du några svar.

1. Någon ville något

Men, om vi bara slutar där så säger konfliktresolutionssystemet att, ok, då blir det så. För att det ska bli intressant krävs nästa steg.

2. Något står på spel.

Där, nu är situationen dramatisk. Oavsett hur konflikten slutar kommer spelet att ta en ny vändning. Hur går det här till då? Personligen föredrar jag den här metoden:

- Alla inblandade berättar vad deras intentioner med konflikten är. Vad vill de uppnå? Och hur vill de uppnå det?
- Sedan används spelets resolutionsmekanik för att avgöra vem som vinner.
- Den som vinner konflikten berättar hur det gick till. Förhoppningsvis med hjälp av reglerna.

Så funkar det. Det coola här är att allt, precis allt, kan bli en konflikt. Men en konflikt bör inte handla om vem som kommer först i mål och sånt, utan addressera intressantare saker. I Primetime Adventures har alla karaktärer en Issue, som exempelvis otillräcklighet, girighet, missbruk o.dyl. I PTA bör så många konflikter som möjligt kretsa kring hur konflikten påverkar just din Issue.

Rising

Vila i frid
Först: skitbra tråd!

Klart man gillar olika regelsystem. Men jag tror att settingen, grundidén - uppslaget - ändå är den viktigaste, det mest relevanta för hela spelet.
Synd att så många i tråden totalt missat detta. Precis som du säger så tror jag det är intressantare att prata om stridsfria settings än om annorlunda regelsystem.

Jag tycker det är rätt lätt att hitta på äventyr utan action/strider, men oftast så låter jag de ändå kretsa kring död/våldsamheter. Spionintriger är bra exempel: I sådana kan rollpersonerna helt sakna stridsförmågor och det kan vara fullständigt klart för spelarna att de inte kan åstadkomma någonting genom att ta till våld - men ändå så vilar det ändå ett dödshot ovanför dem om de skulle avslöjas. Alltså; ingen action, men ändå dödligt.

Jag tror mycket på den sortens utmaningar. Jag skulle exempelvis gärna se någon sorts maffiaspel (gärna i en annan setting än den vanliga - vad sägs om ett highfantasyspel som fokuserade på färgstarka fraktioner i den undre världen, exempelvis?) som bara handlade om att intrigera, infiltrera och manipulera. Alltså att hålla sig vän med rätt personer, att inte framstå som ett hot i ögonen på farliga personer, att vända ens fiender mot varandra, och att beställa lönnmord på exakt rätt personer vid exakt rätt tidpunkt. Ingen action eller några strider - utan om man beter sig dumt så kommer man helt enkelt bara att bli nedmejad någonstans eller stryka med i något bombattentat. Handlingen skall istället fokusera på just det där som någon säger i Gudfadern 3: "Economics is a gun. Politics is knowing when to pull the trigger."

För att få fram den känslan så handlar det nog inte i första hand om att använda något särskilt sorts regelsystem, utan mer om att skriva äventyr på ett särskilt sätt så att den här utmaningen verkligen blir engagerande och känns rättvis. Tyvärr pratar vi sällan om sånt här på forumet, och jag känner inte till något rollspel som erbjuder spelledarhjälp i detta syfte. Synd, för ämnet är verkligen intressant och jag tror att många har idéer och förslag. Kanske borde man starta en tråd om saken?

Ram

Skev
Det finns några områden som jag direkt tänker på när jag tänker icke-strids-rollspel:
* Debattrollspel. Redan nämnt av Genesis. Argumentation i en senat, riksdag, folkförsamling eller liknande.
* Avancmang inom hierarki. "Politiskt" spel där man strävar efter att avancera inom en organisation, kyrka, gudaskara eller liknande.
* Affärer. Målet är att bli större och mäktigare i en affärsvärld och att bygga sitt affärsimperium. Den huvudtanke jag har i bakhuvudet här är ett riskkaptalföretag anno 1990 typ och fokus ligger på flyttandet av pengar och att vinna affärer.
* Handel. Att styra ett handelsimperium, endera i en medeltida värld med skepp och karavaner, ett steampunkigt 1880-tal med ångmaskiner, luftskepp och tåg (involverar då eventuellt infrastrukturbyggande) eller i rymden med ett antal skitiga fraktare till att börja med.
* Illuminati. Fokus ligger på jakten på hemligheter och skyddandet av de egna hemligheterna.
* Singstar/Guitar hero. Man skall göra karriär som artist och har ett antal resurser till sitt förfogande. Kropp och själ. :gremsmile:

Sedan har man ett par val att göra.
1. Är det ett "klassiskt" rollspel där man spelar en karaktär eller spelar man sin resurs? Är man direktören för företaget eller är denne en resurs som man rekryterat och använder?
2. Skall spelet vara fokuserat på "en aktivitet"? Är det ett Singstarspel där man har detaljerade regler för hur man gör karriär eller skall det bara vara en aspekt av vad man kan göra, inte mer viktig än någon annan? Skall man bygga ett stridsssystem fast för det andra fokuset eller ej?

Kaffe. Eventuellt more to come...

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Trail of Cthulhu är, såvitt jag begripit, ett regelsystem för CoC. Jag tror att ToC har ganska bra grundmaterial och så.
Nej, ToC är ett komplett spel.

Mogger

Hipsteranka
Rising said:
Precis som du säger så tror jag det är intressantare att prata om stridsfria settings än om annorlunda regelsystem.
Jag tror att det är väldigt viktigt att prata om båda. Ett system som bara förklarar hur du strider, med vad och vad som händer då är ju typ helt meningslöst att använda. Sedan tror jag inte alls att miljön måste vara stridsfri. Tvärtom. Man vill ju inte spela Bernstein Bears RPG, om jag förstår Sölve rätt.

Personligen tycker jag att det vore coolt med ett anti-våldspel, enligt samma modell som anti-våldsfilm. Alltså ett spel där du kan lösa allt med våld men där det ändå inte är en vettig möjlighet. Spelet bär då fokusera på sådant som relationer, familjen, arbete eller liknande vardagssituationer, fulla av problem, och där våldet alltid ligger som en lätt väg ut.

Men det kan lika gärna funka i vilken miljö som helst. En viktig förutsättning tror jag är att SL aldrig slår först. Vill RP ta till våld är det helt och hållet upp till dom.

Men det finns 1000 sätt att lösa det här på. Bernstein Bears RPG funkar ju helt klart med.