Nekromanti Att slumpa tal med sexsidiga tärningar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Säg att vi för diskussionens skull har åtta olika saker som ska gå att slumpa mellan, och bara har sexsidiga tärningar att tillgå, hur skulle ni bygga en sådan mekanik?

Skulle ni till exempel köra 2t6, addera resultatet, och använda extraresultat för att väga upp ändarna på kurvan? Exempel:

2-3: A
4: B
5: C
6: D
7: E
8: F
9: G
10-12: H

Eller skulle ni ha något system där man istället utnyttjade kombinationer? Exempel:

1-3 1: A
1-3 2: B
1-3 3-4: C
1-3 5-6: D
4-6 1-2: E
4-6 3-4: F
4-6 5: G
4-6 6: H

Eller något helt annat? Finns det någon snillrik lösning därute? Jag KAN tänka mig att försöka gradera saker från mest till minst sannolikt, men idealet är något som kombinerar enkelt och intuitivt med hyfsat rak sannolikhet...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Tabeller och matriser är jobbiga att komma ihåg. Jag hade ändrat grundpremissen så att antalet utfall stämmer överens med antalet resultat.

Exempelvis utökat A-H med I, J, och K och sedan placerat ut dem på resultaten på 2T6 och dragit nytta av att 2 och 12 inträffar mer sällan än 7.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
CapnZapp;n133178 said:
Tabeller och matriser är jobbiga att komma ihåg. Jag hade ändrat grundpremissen så att antalet utfall stämmer överens med antalet resultat.
Så du tvingar dig att hitta på fler resultat samt att rangordna dem?

Om det inte går att enkelt lägga till fler resultat, hur gör du då? "Slå två gånger"? "Slå om"?

Hur gör det med uppsättningar där det inte finns någon naturlig rangordning?
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Två tärningar med olika färg används. Den ena avgör om man få en av de fyra udda, eller en av de fyra jämna resultaten. Den andra tärningen bestämmer vilket resultat det blir och slås om vid fem eller sex.
Lätt att förstå, lätt att läsa av resultatet. Tråkigt att det blir omslag på vart tredje slag.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Jag tänkte ungefär som Jocke. 2 slag.

Första anger
1 = 1 eller 2
2 = 3 eller 4
3 = 5 eller 6
4 = 7 eller 8
5,6 slå om

Andra tärningen slås som en 1T2 och bestämmer jämnt eller udda värde av ovan tabell.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,842
Spontant: Slå en blå och en röd T6. Resultatet på den blå tärningen gäller (1 = A, 2 = B o.s.v.) så länge inte blå och röd visar lika många prickar. Om både blå och röd visar 1, 2 eller 3 prickar infaller istället G. Om både blå och röd visar 4, 5 eller 6 prickar infaller istället H. Det blir dock inte en rak sannolikhet. Om jag tänkt rätt blir det ca 5 % mindre chans att få G och H.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Antingen den ovan föreslagna lösningen med omslag, eller så får man slå 3t6, då (6*6*6)/8 är ett heltal, för att slippa omslag.
Eftersom 0-7 kan skrivas binärt som 000-111 föreslår jag att varje tärning är en binär siffra: jämnt = 0, udda = 1.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Slå en d3 och en d6, lägg ihop svaren. Det blir en liten kurva däremot. Svaren blir enligt tabell nedan.

1-2 =1 2,3,4,5,6,7
3-4 =2 3,4,5,6,7,8
5-6 =3 4,5,6,7,8,9

Alltså, en chans på 2 och 9, 2 chanser på 3 och 8, 3 chanser på 4,5,6,7.

Riktiga sannolikheten blir istället

1: 2,3,4,5,6,7
2: 2,3,4,5,6,7
3: 3,4,5,6,7,8
4: 3,4,5,6,7,8
5: 4,5,6,7,8,9
6: 4,5,6,7,8,9

2 eller 9 = 2/36 = 1/18
3 eller 8 = 4/36 = 1/9
4 till 7 = 6/36 = 1/6

För varje siffra alltså. Så på 1d8 är ju allt 1/8, vilket innebär att 2 eller 9 blir ungefär häften så ofta som på en d8, 3 och 8 däremot blir ungefär samma, medan 4-7 blir marginelt oftare.

Tyckte man det blev jobbigt tänka 2-9 så kan man ju säga att det är 1d3 + 1d6 -1, utfallet blir samma. (fast 1-8)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Om jag hade stått med det hade jag minskat antalet resultat till 6, men om det var nödvändigt delat upp de två första resultaten i 2, så man vid 1-2 får slå ytterligare 1T2 för att differentiera. Eller bara det första resultatet i 3
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,429
Location
Göteborg
luddwig;n133187 said:
Spontant: Slå en blå och en röd T6. Resultatet på den blå tärningen gäller (1 = A, 2 = B o.s.v.) så länge inte blå och röd visar lika många prickar. Om både blå och röd visar 1, 2 eller 3 prickar infaller istället G. Om både blå och röd visar 4, 5 eller 6 prickar infaller istället H. Det blir dock inte en rak sannolikhet. Om jag tänkt rätt blir det ca 5 % mindre chans att få G och H.
Min spontana tanke var väldigt nära den här, kanske är det fusk att använda olikfärgade tärningar men då jag hatar att göra matematik vid spelbordet (men älskar matematik utanför spelbordet :) ) så hade min lösning varit så här:

Slå 3! olikfärgade tärningar säg en vit som är huvudtärningen, en röd och en blå.

A-F mappar då mot 1-6 på den vita tärningen
G inträffar om den röda tärningen visar samma som den vita
H inträffar om den blå tärningen visar samma som den vita
Om alla tre tärningarna visar samma så gäller den vita tärningen.

Då kommer A-F ha en sannolikhet på ca 12% och G och H en sannolikhet på knappt 14%, i praktiken så liten skillnad att det kommer uppfattas som en rak fördelning och du behöver inte göra några beräkningar vid bordet bara jämförelser. Om en dessutom kallar resultaten 1-6, Röd, Blå så blir det väldigt intuitivt att komma ihåg hur det fungerar.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Första T6 (1-3) -> Avläs den andra T6:an på tabell 1 som innehåller alternativen A-D. Slå om den andra T6:an på 5-6.
Första T6 (4-6) -> Avläs den andra T6:an på tabell 2 som innehåller alternativen E-H. Slå om den andra T6:an på 5-6.

Eller gör som Mutant År 0:

11-13: A
14-16: B
21-23: C
24-26: D
31-33: E
34-36: F
41-43: G
44-46: H
5X-6X: Slå om (eller räkna den andra T6:an dubbelt exv 64 -> 44 om du är slö).

En tredje metod är att multiplicera den första tärningen med den andra och sedan läsa av resultatet i en tabell där du har delat in produkterna i 8 intervall.
Du måste parera för att 1, 9, 16, 25 och 36 bara förekommer en gång medan 2, 3, 5, 6, 8, 10, 15, 18, 20, 24 och 30 förekommer två gånger. Resultatet 4 förekommer tre gånger. Resultatet 12 förekommer fyra gånger. Det här är nog någorlunda rätt (men det är inte rak sannolikhet):

1, 2, 3: A
4: B
5, 6: C
8, 9, 10: D
12: E
15, 16, 18: F
20, 24: G
25, 30, 36: H

Harry S inser när han försöker få ihop det hur bra T100 är i sådana här lägen typ:

01-12: A
13-24: B
25-37: C
38-50: D
51-63: E
64-76: F
77-89: G
90-100: H

Upp till 100 alternativ är en barnlek med T100:an.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Forma en cirkel och dela upp i åtta olika tårtbitar, med hjälp av massor av olika tärningar. Släpp en tärning i mitten och se i vilken tårtbit den stannar.

Använd åtta olikfärgade tärningar och dra en slumpmässigt.

Det vore ännu enklare om du hade papper och inte bara tärningar …
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Björn den gode;n133199 said:
Slå 3! olikfärgade tärningar säg en vit som är huvudtärningen, en röd och en blå.
<matteskämt>Vad gör man med de resterande tre tärningarna? </matteskämt>
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Om man vill ha en "platt" sannolikhetsfördelning så kan man inte lägga ihop tärningar (det blir den klassiska klockformade gausskurvan).

För åtta möjliga resultat med samma sannolikhet (och en mekanik utan omslag) så kan du använda tre stycken "hög/låg" slag. Dvs 1-3 är hög, 4-6 är låg. Tärningarna bör ha olika färger så man vet vilken som är vilken.

Den första tärningen avgör hög/låg på största nivån: 8. Dvs låg är 1-4 och hög är 5-8. Jag skriver låg/hög som 1-4/5-8.

Den andra tärningen delar intervallet igen, så 1-2/3-4 eller 5-6/7-8 beroende på första tärningens resultat.

Den sista tärningen delar en sista gång, dvs 1/2, 3/4, 5/6 eller 7/8 beroende på de första två tärningarna.

Så ett slag på 3,5,1 skulle bli låg, hög, låg; vilket blir 3.

Är man OK men att slå om tärningar, så skulle jag dra ner det till en hög/låg tärning och en tärning där man slår om 5 och 6. Det tillåter dessutom att man har andra tabeller med upp till 12 resultat med samma sannolikheter.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Anths binära tolkning var ju klart coolast. Hm, ett system som bygger på t2, t4, t8, t16 osv....
Nu är det ju kanske inte för alla helt intuitivt med binära tal förvisso... men i något cyperpunktigt spel skulle det kanske kunna passa.
Tänker mig att man kan rulla även tre likfärgade tärningar, men läsa av den från vänster till höger som de faller. Kanske slå dem på ett linjerat papper (alltså, som stöd för att se vilken tärning som ligger längst högerut)?
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Håller med om att Anths binära förslag är coolt. :)

Krank, om en något snedvriden sannolikhetsfördelning inte spelar någon roll, så skulle jag för enkelhetens skull köra på ditt eget första förslag, dvs. denna:

2-3: A
4: B
5: C
6: D
7: E
8: F
9: G
10-12: H
Om någon grognard skulle störa sig på det så kan ju denne med fördel plocka fram en T8 ur sin stora tärningspåse istället.

Jag gillar annars den pseudopercentila "T66:an" som Harry tog upp. 1 tärning är ental, den andra "tiotal":

11-23:
24-26:
31-33:
34-36:
41-43:
44-46:
51-53:
54-56:
6X: Slå om (eller räkna den andra T6:an dubbelt exv 64 -> 44 om du är slö).
Man skulle kunna distribuera ut resultaten jämnare istället för att ignorera resulaten inom 6X-intervallet, även om sannolikhetsutfallen blir lite ojämna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Många bra förslag! En del tror jag att jag kommer att skippa den här gången,helt enkelt för att jag vill ha något snabbt sätt man kan slå i tabeller med, men jag uppskattar verkligen er input!


Hade jag haft 7 utfall i tabellerna hade jag helt enkelt kunnat köra typ såhär:

2,5: A
3,4: B
6: C
7: D
8: E
10,11: F
9,12: G

13.89% sannolikhet per alternativ utom D, som tyvärr får 16.67. Hade varit close enough. Om jag haft sju alternativ.

Accepterar jag att vissa alternativ ligger något lägre än andra kanske jag landar i något sånt här:

2,3: A (8.34%)
4: B (8.33%)
5: C (11.11%)
6: D (13.89%)
7: E (16.67%)
8: F (13.89%)
10,11: G (13.89%)
9,12: H (13.89%)

Vilket såklart kan göras mer uniformt med en variant av ett av mina första förslag:

2,3: A (8.34%)
4: B (8.33%)
5: C (11.11%)
6: D (13.89%)
7: OMSLAG (16.67%)
8: E (13.89%)
9: F (11.11%)
10: G (8.33%)
11,12: H (8.34%)

Men då får jag ju också resultatet att färre av alternativen har samma sannolikhet...
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
anth;n133189 said:
Eftersom 0-7 kan skrivas binärt som 000-111 föreslår jag att varje tärning är en binär siffra: jämnt = 0, udda = 1.
Det här är mitt förslag också. Slå 3d6, notera om varje tärning är jämn eller udda, och räkna om det till ett binärt tal. Resultatet 0 tolkas som 8.

Den här metoden har dock en nackdel i att man behöver hålla koll på ordningen av tärningar så man behöver olika färger eller slå en i taget. Man behöver också förstå hur man räknar binärt vilket gör den rätt otillgänglig för gemene man.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n133251 said:
Hade jag haft 7 utfall i tabellerna
Med 7 alternativ skulle jag definitivt använt två olikfärgade 6-sidiga tärningar.
2t6 ger 6*6=36 utfall, 7*5=35. Då räcker det med omslag på t.ex. dubbelsexa, vilket inträffar 1g på 36.

Edit:
1 = 11, 12, 13, 14, 15
2 = 21, 22, 23, 24, 25
3 = 31, 32, 33, 34, 35
4 = 41, 42, 43, 44, 45
5 = 51, 52, 53, 54, 55
6 = 61, 62, 63, 64, 65
7 = 16, 26, 36, 46, 56
Omslag vid 66
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Nu skrev ju Krank att jämn fördelning var en premiss. Men ändå - jag tänker att en ojämn fördelning ofta kan vara en fördel, så att man kan sätta "vanliga" resultat på de höga sannolikheterna och exceptionella på vissa.

Nu framgick det ju också att det ska vara för att slå i tabeller med, så då känns en snedbalanserad t66 som en bra ide.

Ytterligare kommentar: Alla alternativ som listats som "slå om" hittills kan ju kanske bli lite intressantare med ett specialfall som "Spelaren väljer fritt" eller "Slå något från tabell X i stället" eller "Slå fram två resultat som kombineras" eller "Slå om men dubbla antalet fiender i resultatet".
 
Top