Men diskussionen mellan oss började med att jag förklarade för honom att de flesta i tråden inte anklagade andra för att vara sexistiska/toxiska i sina egna slutna grupper de flesta i tråden inte pratar om specifikt det, utan man själv som tonåring inte vet att man var sexistisk eller toxisk och kanske inte kommer ihåg det i retrospekt, och att det därmed kan ha påverkat omgivningen. Det var alltså en sak jag menade diskuterades, inte något jag själv påstod (vilket jag i och för sig tycker).
Jag fick då svaret att orsaken till att tjejer inte spelar rollspel är för att det är förknippat med att leka krig, vilket tjejer inte tycker om. Jag menade att det inte besvarar något utan i så fall bara ställer frågan varför tjejer inte tycker om att leka krig. Han menade då att tjejer inte spelar rollspel för att de inte är Intresserade. Jag menade att det var ett cirkelresonemang. Och nu får jag höra från dig att de flesta tjejer inte är intresserade av rollspel, men att det inte beror på att de blivit bortstötta, utan för att de flesta inte är intresserade.
Nu vill jag poängtera att jag faktiskt inte sagt att jag tror att anledningen till att tjejer inte spelar rollspel lika mycket som killar. Det enda jag sagt är att förklaringen ”Tjejer spelar inte rollspel för att de inte är intresserade” är ett cirkelresonemang som inte förklarar någonting. Det känns som att ni påstår att jag sagt saker jag aldrig sagt. Jag har ju tvärtom berättat om mina egna erfarenheter där tjejer förekommit i spelgruppen.
Om jag nu måste spekulera i varför tjejer inte spelar rollspel lika mycket som killar (vilket jag helst inte gör då det är OT men fine) så beror det på en stor mängd olika saker. Sexistiskt/toxiskt beteende i spelgrupper (INTE alla spelgrupper) tror jag är en del av det, men att det lika mycket handlar om hur rollspel marknadsfördes, normer i samhället, hur spelen var utformade o.s.v. Det är superkomplext, vill någon starta en egen tråd om det får någon gärna göra det. Men jag skippar den diskussionen här, för det var aldrig min avsikt att ha den. Jag ville prata om hur vi tar emot varandra i spelgrupper.