Jag tror inte tjejer rent biologiskt är sämre på matte. Jag menar, jag är molekylärbiolog, så helt kass är jag inte på att räkna och tolka diagram. Men det är inget jag finner nöje i på fritiden.
Det är väl å andra sidan inte särskilt många män heller, ens med teknisk utbildning, som sitter och löser mattetal på fritiden för mattetalens egen skull. Snarare har man större eller mindre tolerans för ett element av abstrakt, symbolisk problemlösning som ett led för att uppnå vad man egentligen är intresserad av – som en spännande, taktisk hjärnornas kamp eller vad det nu kan vara.
Om jag fick spekulera skulle jag inte bli förvånad om det har något att göra med det Robin Laws sa, som citerades i den andra tråden...
"The entire roleplaying form can be seen as an alternate mode of socialization in which the boundaries of interaction are mathematically codified—and plus, you get super-powers."
...i kombination med det dokumenterade faktum att män diagnosticeras med autism i högre utsträckning än kvinnor. Jag är medveten om att det råder en viss kontrovers om ifall detta beror på medfödda skillnader eller bara skillnader i läkares benägenhet att ställa diagnoser, men man kan åtminstone inte
utesluta att skillnaden delvis är medfödd.
Så kanske har det mindre att göra med hur bra man är på matte eller hur mycket man gillar det för sin egen skull, och mer på formella och kvantitativa strukturers förmåga att skänka tydlighet och förutsägbarhet åt en annars svårnavigerad social situation.