Nekromanti AutoREALM 2.1 släppt

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen AutoREALM 2.1 släppt
Det fria kartritningsprogrammet AutoREALM har nu släppts i version 2.1. Programmet finns att ladda ner från hemsidan.

Gå till nyheten/notisen

Snow

Swashbuckler
visst det är gratis. Men det kan inte jämföras med "riktiga program". Detta borde betraktas som en beta då väldigt många "obligatoriska" funktioner saknas.
Jag satt o skulle göra en karta med olika terrängtyper. Efter ett tag blev jag förbannad och exporterade det jag gjort hittils till jpg som jag körde genom streamline och sen in i illustrator. Visst kostar illustrator pengar, men det smakar också därefter.

En eloge ska programmet ha för att exporteringen till jpg funkade så bra.

Organ

Out of time, out of mind
Jag laddade ner det hela och testade. Nu är min erfarenhet av dylika program (eller vilka program som helst mer komplicerade än Word) lika med noll, plus att jag kanske är lite korkad, men jag fattade helt enkelt inte hur det funkar. :gremsuck: Det jag saknar är en lätthittat "så här gör du"-instruktion. Det finns säkert en sådan nånstans men då jag inte hittade nån efter ett kort sökande så verkar det hela inte särskilt användarvänligt. Vad är era erfarenheter av autorealm?

/Anders

Pom

Swashbuckler
Lite liknande erfarenhet. Man får helt enkelt pröva sig fram. Det har en hel del funktioner som inte är så tokiga, men man får sitta långa stunder och leta på egen hand efter vägen till det man vill göra. Jag använder det i en av mina kampanjer.

Fast jag känner å andra sidan inte till något annat helt gratis kartprogram som är lika bra som AutoREALM. Om någon känner till något sådant (INTE demos och fånerier som slutar funka efter några dagar) blir jag mycket glad.

liftarn

Veteran
Titta på http://tutorials.autorealm.org/ för hjälp om hur man gör olika saker.

Vad är det som du tycker saknas? Själv använder jag enbart AutoREALM för mina kartor och tycker det är aldeles utmärkt. Jag har även provat MapX men gillade inte det riktigt.

DODswe4

Hero
jag kan ju säga att du inte är ensam, jag fattade nada när ajg försökte men jag la snabbt av, orkade inte riktigt.

Snow

Swashbuckler
hmm... för att bara skrapa på ytan

* vad sägs om en lagerfunktion där man kan stapla saker ovanpå varandra
* booleska operationer på polygoner
* shiftclicka för att välja flera polygoner (jag höll på att bli knäpp när jag upptäckte att man var tvungen att välja allt man ville ha valt samtidigt)
* outline på polygoner

men som sagt.. jag är nog bortskämd med adobe. som inte är gratis.

jag har skrivit en del prototyper till kartprogram. bland annat en motor för fraktalsplines. Det jag vill ha är riktigt enkelt att göra (bortsett från outline kanske).

Insignia

Swashbuckler
Lätthittat

"Det jag saknar är en lätthittat "så här gör du"-instruktion."

Har du provat att klicka på "Help" i menyraden? :gremcrazy:

Insignia

Swashbuckler
Meh...

"en lagerfunktion där man kan stapla saker ovanpå varandra"

Det finns. Det heter Overlays, och förklaras i hjälpfilerna.

"booleska operationer på polygoner"

Här förstår jag inte vad du menar, så det tänker jag inte svara på :gremsmile:

"shiftclicka för att välja flera polygoner"

Använd Ctrl istället för Shift. Detta står också i hjälpfilen.

"outline på polygoner"

Hur menar du då? Jag skulle ha tolkat ordet outline som en linje runt figuren, men eftersom detta inte alls är svårt antar jag att det är något komplicerat matematiskt du pratar om :gremcrazy:

Snow

Swashbuckler
jhuu

Det finns. Det heter Overlays, och förklaras i hjälpfilerna.
nej, jag organiserade alla mina objekt i overlays... men de låg fortfarande i helt fel ordning.
Man kunde alltså inte lägga något i en viss overlay och på sätt lägga det på rätt höjd. Det gick heller inte att flytta runt overlays (att ändra deras ordning i listan alltså) på något enkelt sätt, endast genom att skapa en ny och flytta alla objekt till den och radera den gamla. Overlays kan bara användas för att organisera objekt och dölja/låsa/editer dem alla samtidigt.

"booleska operationer på polygoner"

Här förstår jag inte vad du menar, så det tänker jag inte svara på
det är alltså att tex dra en polygon från en annan, eller lägga ihop. Typ plus och minus med polygoner. Man lägger en cirkel över ena sidan på en kvadrat och trycker tex subtrakt för att få en kvadrat med hål i.

Använd Ctrl istället för Shift. Detta står också i hjälpfilen.
jahup... my bad :gremsmile:

outline på polygoner"

Hur menar du då? Jag skulle ha tolkat ordet outline som en linje runt figuren, men eftersom detta inte alls är svårt antar jag att det är något komplicerat matematiskt du pratar om
det är inte så komplicerat. Man tar en kustlinje (eller väg eller flod) och trycker outline 10km. Då får man en ny linje som ligger exakt 10 km utanför den gamla. Jag letade ganska länge, bland annat i hjälpfilerna, efter detta. Så kom inte och säg att det finns.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Lätthittat

>Har du provat att klicka på "Help" i menyraden?

Jag kanske skulle utryckt mig tydligare och skrivit "lättanvänd" istället för "lätthittad" vilket egentligen var det jag var ute efter. En "help"-knapp är det första man tittar efter och mycket riktigt var det det första stället jag kollade in. Dessvärre blev jag inte så jäkla mycket klokare av det.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Jaha. Jag tycker den är lättanvänd också

Grattis! Du är smartare än vad jag är :gremgrin:

Skämt åsido, det faktum att jag inte verkar vara den ende som tycker att AutoRealm är i krångligaste laget att sätta sig in i tyder väl ändå på att användarinstruktionerna kunde varit lite tydligare? (Eller så är det osedvanligt många korkade människor som försökt använda det) :gremwink:

/Anders

Insignia

Swashbuckler

"det faktum att jag inte verkar vara den ende som tycker att AutoRealm är i krångligaste laget att sätta sig in i tyder väl ändå på att användarinstruktionerna kunde varit lite tydligare?"

Nej! :gremmad: Eller... öh... okej då :gremblush: :gremwink:

Pom

Swashbuckler

(Eller så är det osedvanligt många korkade människor som försökt använda det) :gremwink:
Jajamensan! Vi som är så korkade så vi behöver en dator som ritar våra kartor. :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Re: jhuu

"det är inte så komplicerat. Man tar en kustlinje (eller väg eller flod) och trycker outline 10km. Då får man en ny linje som ligger exakt 10 km utanför den gamla. Jag letade ganska länge, bland annat i hjälpfilerna, efter detta. Så kom inte och säg att det finns.
Jag satt och lekte lite i 10 minuter och om du nu vill göra på det sättet så kan du skapa det nya objektet, placera det ovanpå det andra med align och sedan helt enkelt flytta på objektet med move-knappen (en av de gröna knapparna till vänster).. Såå svårt var det inte att lista ut det.. Visst, det kan inte finns någon funktion som är lika smidig som Auto-Cad, men det finns i alla fall möjligheten till att få så du vill ha det..

Själv blev jag lite överrumplad utav alla objekt som fanns så jag visste inte riktigt vad man kunde göra.. Själva sakerna man kan göra är relativt basic men det kanske för att jag gått utbildning i Cad, Photoshop och 3d-studio (den förstnämnda förvisso för 7 år sedan och Photoshop var inget att hänga i julgranen)? Jämfört med Photoshop och 3d-studio så är det här ingenting.. Fast det kändes som att man var tvungen att rita upp hur kartan såg ut innan man satte igång.. Det var liksom inte bara att sätta igång och leka lite, så då undrar jag lite varför man använda programmet om man ändå måste rita kartorna för hand.. För snälla, såå himla dåligt kan man väl ändå inte rita en karta att den ser ut som ett otydbart härke?

/Han som efter ett tag råkade ut för att han inte kunde markera objekt, men som annars gillade avståndsmätarna

Snow

Swashbuckler
Re: jhuu

jag förstår inte hur det du förklarar skapar en outline?

Rickard

Urverk speldesign
Ok, jag förklarar långsamt

1. Du gör ett nytt objekt eller kopierar det som redan finns.
2. Du använder dig utav Align (markera båda objekten först) för att sätta ena objektet ovanför det andra.
3. Du använder dig utav Move. Du vet, en av de gröna knapparna längst ut till vänster.

Det är inte funktionen Outline i klartext, men gör du på detta sätt så får du väl ändå samma resultat?

/Han som kanske helt har missuppfattat hur funktionen ska fungera

Krille

Super Moderator
Att förklara fel sak.

"Det är inte funktionen Outline i klartext, men gör du på detta sätt så får du väl ändå samma resultat?"

Nä, möjligen är det en skugga.

Tanken om jag förstår Snow rätt är att han vill ha någonting utanför ett annat objekt. Exempelvis en aura utanför Jesus, en kontinentalsockel utanför Europa eller en ram utanför bildskärmen. Att bara kopiera, justera och flytta kan på sin höjd ge en skugga, men det gör ingen glad om man vill ha en outline.

Se även bifogad bild.

Rickard

Urverk speldesign
Aha, på det sättet.. ^^ [NT]

/Han som undrar vad det är då för fel med att först göra en align, sedan resize och slutligen sätta det förstorade objektet längst bak