Nekromanti Avengersfilmen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Actionscenerna. Oh, dessa actionscener. Assnygga, välkoreograferade, och väldigt bra effekter. Väldigt, väldigt bra. Gillade framför allt de i slutet.
  • Filmen liknade Transformers 3, tyckte jag, på flera punkter. Jag gillade stadsstridsscenerna i TF3, men de här var snäppet vassare och hade ungefär samma element (jämför jätteormen i TF3 med flygande saker här).
  • HELICARRIER! Jag fnittrade som en skolflicka.
  • Roliga oneliners och sånt. Joss Whedon är kungen av bra såna, och här var han i sitt esse. Hand i handske, bra känsla för serietidningstiming och här överförd på ett föredömligt sätt. Jag och stora delar av salongen skrattade och applåderade.
  • Gillar att de tidigare filmernas uppbyggnad gjorde att Whedon här kunde fokusera på klassiskt Marvel-ös. Sådär ösigt som serierna kan vara ibland, och som blir extra ballt just för att hela mytologin och personerna redan etablerats. Marvelfilmerna har med andra ord nu faktiskt nått dit serierna är, och på ganska kort tid dessutom.
  • MEN ERA JÄVLAR, måste ni döda Coulson? Jag gillade honom. Och det blev skituppenbart att han skulle dö; plötsligt fick han nämligen
  • THANOS!
  • Loke var jävligt bra och cool och Loke:ig.
  • Det är så jävla töntigt att de har med Hawkeye och Black Widow i Avengers. Det här är inte en kritik mot filmen utan mot serien. Jesus kristus, liksom, på vilket sätt spelar de här två i samma liga som Hulk, Iron Man, Thor? Pinsamt uppenbart i filmen, där även Captain America verkligen får
  • Gillar att Black Widow får vara en aktiv karaktär som spöar folk helt på egna villkor utan att ständigt vara tvungen att räddas. Gillar något mindre hennes tajta dräkt, att hennes grej är att spela på folks (mäns) känslor och vara deceptive. Originalserien återigen. Hade gärna sett ett fruntimmer som inte var sexualiserat och lurigt. Fan, kunde de göra Fury svart borde de ha kunnat klämma in 1) fler fruntimmer och 2) bättre fruntimmer (Var är Wasp!? She-Hulk!? Fast She-hulk är iofs rätt sexualiserad...).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spoilers, eventuellt. (Jag har ännu inte riktigt tänkt ut vad jag ska skriva.)

Det är trevligt att se en sån här film från någon som verkligen fattar konceptet. Jag fick samma känsla som när jag såg Star Trek för ett par år sedan: "Ja, det är precis sådär man ska göra det. Gör en film för fansen. Om den är bra kommer andra också att gilla den, trots att den tilltalar den huvudsakliga målgruppen." (Jämfört med en film där grundkonceptet är helt massakrerat, till exempel Constantine.)

MEN ERA JÄVLAR, måste ni döda Coulson?
Såg du en kropp? Jag såg ingen kropp. Litar du på vad Nick Fury säger? Jag litar inte på vad Nick Fury säger.

Det är så jävla töntigt att de har med Hawkeye och Black Widow i Avengers. Det här är inte en kritik mot filmen utan mot serien. Jesus kristus, liksom, på vilket sätt spelar de här två i samma liga som Hulk, Iron Man, Thor? Pinsamt uppenbart i filmen, där även Captain America verkligen får kämpa för att vara det minsta relevant.
Ja, det här kändes alldeles otroligt tydligt. Slutstriden utkämpades av Iron Man, Thor, Hulk och tre schmucks. Jag blir ständigt påmind om en scen i en gammal Thor-tidning där Thor och Iron Man håller på att dunka på en ostoppbar robot med all kraft de kan uppbåda, och Hawkeye står en bit bort och klagar på att han inte kan komma åt att skjuta med sina pilar. Som om han trodde att de skulle göra någon nytta.

Det var visst så mycket jag orkade skriva just nu. Jag får säkert anledning att återkomma.

/tobias

krank

Gurgeh said:
Såg du en kropp? Jag såg ingen kropp. Litar du på vad Nick Fury säger? Jag litar inte på vad Nick Fury säger.
Jag vill tro dig där. Jag vill det. Och håller tummarna. Men... Jag har inget större hopp. Han är inskriven speciellt för filmerna, och fick som sagt den klassiska karakteriseringsdöden. Vill man överleva som ickehuvudperson ska man fan aldrig prata med folk om sitt privatliv...

Och ja, du har helt rätt; Whedon fattar konceptet. Överhuvudtaget är det lite så jag känner inför alla de nya Marvelfilmerna, utom möjligen Thor där ffa slutet var väldigt meh. Att de är gjorda av folk som hajar grejen.

Laowai

Hero
Håller absolut med, såg själv filmen i förrgår, och mitt intryck var i det närmaste identiskt med kranks.

Enda skillnaden var väl att jag tyckte att actionscenerna snarare var strået vassare i Transformers 3.

Jag tycker att i princip hela stora slutstriden ändå rider på Hulk mer än någon av de andra. Jämfört med honom känns både Thor och Iron Man som biroller, iallafall om enda måttstocken är hur mycket våld de ställer till med.

Imho hade det varit snyggare om striden hade varit på två fronter, så att Hawkeye, Black Widow och Captain America hade slagits/infiltrerat någon annan stans men fortfarande varit avgörande för hur det hela gick. Som jag ser det var det enda trion gjorde att rädda en handfull civilister och beordra poliser att göra sitt jobb. Att putta in Lokes spjut i tesserakten kunde vem som helst ha gjort helt ärligt.

Tristast var egentligen Hawkeye, som inte ens fick vara riktigt badass som skurk.

Alla i sällskapet jag såg filmen med har väl ungefär samma tankar om Cpt America Hawkeye och Black Widow, och det är synd att de gjorde Kaptenen till en så blek karaktär iom att hans film efter "Iron Man" var den bästa.

All in all så hade det varit roligare om Iron Man, Thor och Hulk inte hade snott rampljuset av de andra, men överlag en stört bra film som levererade långt mer än den serietidningsaction jag väntat mig.

Genesis

Ni dés ni maître
Om man aldrig läst Spindelmannen eller visste vem Thor var innan de gjorde en film om honom, kommer man fortfarande att kunna njuta av filmen? Om man har sett en eller två av filmerna som har gått före (jag är inte ens säker på vilka det är. Är Batman med?), kommer man att fatta nå't av det som händer? Jag missade alla korslänkningar i de tidigare filmerna som folk har sagt fanns där, så jag misstänker att jag kanske inte kommer att ha så mycket nöje av Avengersfilmen. Jag är inte så inne på superhjältar och har inte koll på vad de heter och vilka deras superkrafter är.

Så min fråga är: står filmen på egna ben?

Laowai

Hero
Imho, nej, inte egentligen. Jag menar, den är fortfarande bra action, men allt utom actionscenerna blir ganska förvirrande taget ur sitt sammanhang.

Att se The Avengers utan att ha sett Iron Man 1&2, The Incredible Hulk (den med Edward Norton), Captain America och Thor är som att se Return of the Jedi eller Sagan om Konungens Återkomst utan att ha sett de tidigare två.

Och Batman är inte med, han är DC Universe medan ovan nämnda är marvel.

!Paxen

Swashbuckler
Genesis said:
Om man aldrig läst Spindelmannen eller visste vem Thor var innan de gjorde en film om honom, kommer man fortfarande att kunna njuta av filmen? Om man har sett en eller två av filmerna som har gått före (jag är inte ens säker på vilka det är. Är Batman med?), kommer man att fatta nå't av det som händer? Jag missade alla korslänkningar i de tidigare filmerna som folk har sagt fanns där, så jag misstänker att jag kanske inte kommer att ha så mycket nöje av Avengersfilmen. Jag är inte så inne på superhjältar och har inte koll på vad de heter och vilka deras superkrafter är.

Som sagt så är Avengers Marvel Comics. DC Comics alternativ är Justice League som har (enligt mig) coolare hjältar, dvs Batman.

2013 sägs det att Justice League: Mortal ska ha premiär. En spelfilm med bl a Batman, Superman, Wonder Woman, Flash, Green Lantern och.. Ehm, Aquaman.

Laowai

Hero
Tror att det finns en viss risk att den filmen kommer att lida av samma problem. Green Lantern och Superman ligger ju på ett par orders of magnitude över vad säg, batman kan göra.

Edit: Ja, och wonderwoman med för den delen. Men jag har aldrig sett något med henne så jag vet inte vad hon kan göra annat än tvinga folk att tala sanning med sin lasso.

Edit 2: Okej, efter lite läsning kan jag ju konstatera att Wonder Woman är nästan ännu mer Mary Sue än vad stålmannen är. Men nåja.

!Paxen

Swashbuckler
Laowai said:
Tror att det finns en viss risk att den filmen kommer att lida av samma problem. Green Lantern och Superman ligger ju på ett par orders of magnitude över vad säg, batman kan göra.

Edit: Ja, och wonderwoman med för den delen. Men jag har aldrig sett något med henne så jag vet inte vad hon kan göra annat än tvinga folk att tala sanning med sin lasso.

Edit 2: Okej, efter lite läsning kan jag ju konstatera att Wonder Woman är nästan ännu mer Mary Sue än vad stålmannen är. Men nåja.
jag själv har haft mycket större intresse för DC Comics, med ett fåtal undantag i Marvel, därför så skulle betyda mycket mer för mig att få se JL som en spelfilm. Jag vill se Batman visa att han inte är bara en människa. Jag vill också se en smart synsätt på vad Batman egentligen gör med superhjältar som är mer intresserade av att rädda hela världen, än just en skitstad full av psykopater, korrupta snutar och demoner från en annan värld.

Och nu ska jag sluta snacka om JLA i en tråd om Avengers-filmen.

krank

Genesis said:
Det beror på. Vill du ha mer utbyte än några knäppa oneliners och vanvettigt effektsnygg superhjälteaction? Isåfall nej. Annars ja.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag ger filmen tummen upp. Den var jäkligt skön. Jag har iofs sett alla de andra filmerna innan denna också och läst en hel del serier, det hjälpte nog.

Arfert

Facit
Har bara sett några av de tidigare filmerna, inte alla. Thor och Iron Man kanske är de viktigaste. Men det funkade bra.

Organ

Out of time, out of mind
Vilka är filmerna som föregått Avengers? Vilka av dem bör man ha sett innan för att maximera behållningen? Vilka är bra?

/Anders

krank

Organ said:
Vilka är filmerna som föregått Avengers? Vilka av dem bör man ha sett innan för att maximera behållningen? Vilka är bra?

/Anders
Iron Man 1 och 2, The Incredible Hulk (den med Edward Norton), Thor och Captain America: the first avenger.

Jag tycker att det är en bra idé att ha sett Thor och Captain America för storyn (Avengersplotten är en ganska direkt fortsättning av Thor, framför allt), och Iron Man 1 för lite förståelse för den karaktären.

Hulk har de bytt skådis till, och den filmens innehåll har typ inget med Avengers att göra Iron Man 2 är heller inte så nödvändig.

Tyvärr är Thor, som är nödvändigast, inte så jättebra, framför allt i slutet. Eller ja, den är inte Elektra/Daredevildålig, men den är inte lika bra som de andra. Men som sagt, den ger bra bakgrund.

krank

Johoohno said:
SÅ vilken är den rekommenderade ordningen att se alla dessa filmer?
Det finns en förvirrad kronologi, men jag skulle nog säga att de med behållning kan ses i den ordning de kom ut, dvs:

1. Hulk
2. Iron Man
3. iron Man 2
4. Thor
5. Captain America

Lite osäker på de två sista, dock. Men de kom 2011 båda två.

krank

Arfert said:
Āh, Thor var ju helt OK, en av de bättre Marvelrullarna!
Säger du det så.

Jag tyckte att slutet var en ordentlig antiklimax, med alldeles för uppenbar moral, trist miljö och så vidare. Resten av filmen var dock bra.

Gillade att de inte lät Thor bli ett kulturkrocksmongo och lalla runt och inte fatta något, vilket ju annars tyvärr är standard för när tider/kulturer krockar. Han fick ha status, även som ovan vid vår kultur.