Absolut.Arfert said:Förvisso. Men i det här fallet kan du hoppa upp och sätta dig på att det är mer PULL än PUSH, för att tala marknadsföringsspråk.
Men jag tycker fortfarande inte att "det är OK, jag följer bara efterfrågan" duger som ursäkt i sig. Det är på sin höjd ett sakförhållande, men det duger liksom inte. Om man inte är riktigt, riktigt insyltad råkapitalist då, och förväxlar lagen om tillgång och efterfrågan med moral/försvar/etc.
Hypotetiskt, tillspetsat exempel:
X: "Men Y, nu har du gjort en reklam som enbart består av extremt förnedrande hårdporr, där de inblandade tjejerna uppenbart är drogpåverkade. Hur försvarar du det?"
Y: "Det finns en marknad, och det säljer."
Det duger liksom inte som försvar. I en diskussion kring vad man bör göra tycker jag överhuvudtaget inte att marknadstänk har en plats. Det blir liksom "goddag yxskaft".
Och jadå, jag är medveten om att det finns marknadsliberaler därute som använder den här sortens argument på riktigt. Om prostitution, om droger, om vadsomhelst. Så länge det finns en marknad, är det OK.
Nu säger jag inte att det automatiskt blir fel bara för att det finns en marknad för det. men det blir inte automatiskt rätt heller. Ett ickeargument, helt enkelt.