krank said:
Ram said:
Därför att man trots det "illustrationsklimat" som rådde då hade mycket roligt när man spelade det och att dåligt helt enkelt bara är din åsikt.
Fast... "För att det är homage" är ett dåligt svar på "jag tycker det är dåligt, varför har du gjort så?".
Det förskjuter ju bara försvaret ett steg. "För att det är en homage" betyder bara att man behöver förklara
varför man väljer att i en homage ha kvar de delar som kritiseras. Varför man tycker att de saker som frågeställaren tycker är dåliga, är bra.
Eller missar jag något?
Å andra sidan så är väl summa summarum här "jag tycker det är dåligt" och "jag tycker det inte är så illa som du tycker det är".
Resten är lite av tennis med definitioner - vad som är "sexism", som man säger på engelska.
Jag, och kanske några till, verkar inne på att klädseln kan spela in, men att den avgörande biten är rollen karaktären spelar i bilden - vilket kan tolkas ur pos, ljussättning/skuggning och övriga bildelement.
Jag tvivlar på att vi kommer nå någon riktig överenskommelse här vad gäller detta - den ena sidan kan demoniseras med "alla sexanspelningar är mansgrisiga och ska BORT" medan den andra kan demoniseras med "klart kvinnor ska springa runt i underkläder hela tiden, ni är så j*kla pryda". Inte menat som något personangrepp här - bara en aning trött reflektion över punkten vi verkar ha nått.
Ett annat omslag som varit i blåsväder:
Här är den mänskliga kvinnan fullt påklädd och i en handling. Hennes ansiktsuttryck är jag lite osäker på - skitnödig? orolig? lätt irriterad över YTTERLIGGARE ett monster? förbryllad? Monsterkvinnan verkar dock frysa den metaforiska häcken av sig och är aningen hotfull (hon är ju lite ovanför). Sexism? Beror på var man tycker lamior hör hemma, och om de bör vara vettigt klädda i minusgrader (fast om de är reptiler så borde de ju sova..?)
Har dock för mig att den största kritiken för just den här bilden dök upp när spelskaparen bloggade något inlägg om att han kunde haft, och övervägde att, ha en naken karl med men inte hade det för att han inte gillade nakna karlar, typ. Vill man göra det lättare för sig själv i sådana fall kan det vara en idé att falla tillbaka på "death of the author", d v s att låta verk stå för sig själva och det man själv får ut av dem.