Sådana här saker är alltid svåra att diskutera eftersom det lätt blir personligt. Ingen vill stämplas som sexist eller rasist, sannolikt inte ens de personer som faktiskt agerar på ett sätt som är uppenbart rasistiskt eller sexistiskt, och mycket handlar om tolkningar. Men jag tycker ändå att det är problematiskt att reducera allting till sina minsta beståndsdelar med argument som: "Vaddå? Ingen har väl börjat hata kvinnor efter att ha sett några bilder?". Resonerar man så framstår människor som närmast obegripliga och opåverkbara monoliter. Varför slår Nisse sin fru? Det måste vara för att han är galen. Ingen vettig människa skulle göra så, hans beteende är obegripligt och det finns inte någon form av graderad skala för den här typen av agerande. Väldigt bekvämt, men inte särskilt rättvisande.
Rollspelsillustrationer är en del av ett ramverk som omgärdar rollspelshobbyn och som även är invävt i resten av samhället. Varje enskild bild säger kanske inte så mycket, men flera bilder tillsammans i kombination med regler, äventyr, spelledarpersoner och så vidare kan ändå etablera ett mönster. Vi människor är sociala varelser och väldigt påverkade av normer, förväntningar, hierarkier och grupptryck. Om vi dessutom avfärdar alla former av analys och reflektion som flum, extremism eller onödigt trams så ligger vi illa till.
Många fördomar reproduceras just för att de är bekväma, väletablerade och för att det saknas eftertanke - inte som en del av någon ondskefull förtryckarplan. Fördomar begränsar oss och bör därför diskuteras och jag tycker att det är positivt att det ändå finns en medvetenhet kring det här med genus, en medvetenhet som saknades när jag själv började spelar rollspel i slutet av 80-talet.
Den bild som startade den här debatten tycker jag inte är så allvarlig, även om jag tycker att det är lite onödigt att kvinnan är byxlös. Sedan kan framsidan mycket väl vägas upp av resten illustrationerna och spelet som helhet. Hur det kommer att se ut vet vi faktiskt inte än.